Hoe werkt Google AdWords?

Stappenplan voor online adverteren voor je onderneming via Google AdWords

Hoe werkt Google Adwords

Wil je online reclame maken voor je onderneming en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan is online adverteren een goede optie. Een voorbeeld is Google AdWords. Vind nieuwe klanten via dit online advertentiesysteem.

  1. Bepaal op welke zoektermen je wil adverteren in Google AdWords

Bij het maken van je website heb je vastgesteld via welke zoektermen je gevonden wil worden in de ‘gewone’ zoekmachine van Google, door deze keywords regelmatig in je websiteteksten op te nemen. Maar op welke woorden wil je adverteren? Er zijn natuurlijk veel meer zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en waarop je gevonden wilt worden. Dit mag ook een combinatie van woorden zijn, zoals ‘pen met bedrijfslogo’. Om je bereik zo groot mogelijk te maken is het slim om zowel algemene woorden als meer specifieke woorden te kiezen waarop je gevonden wil worden. Dus zowel ‘dvd-speler’ als ‘Sony DVPNS305’. Denk bij deze eerste stap in het Google AdWords stappenplan ook aan het doel van je website en je advertentiecampagne. Wat wil je bereiken? Wil je bijvoorbeeld vooral producten verkopen, richt je advertentie dan op de verkoop van bepaalde producten.

Begin met een flinke lijst woorden, waarin je alle relevante woorden en woordcombinaties die je je maar kunt bedenken, opneemt. Deel deze bij stap 3 in per advertentiegroep en selecteer de groep woorden en woord-combinaties waarop je wil adverteren.

  1. Stel je budget vast voor Google AdWords

Bij Google AdWords betaal je per keer dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder een zoekterm én hoe minder relevant hij is voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik (Cost Per Click) zal zijn. Soms is een synoniem van het door jou gekozen woord net zo efficiënt, maar een stuk goedkoper. Kies een goede lijst woorden en woordcombinaties en stel in tot welk bedrag jij wil adverteren. Voorkom dat je te algemene woorden kiest, daarmee loop je een groot risico op een dure en niet-rendabele campagne.

  1. Maak je advertentie

De advertentie is de tekst zoals die verschijnt in de zoekresultaten van de zoekmachine. Die bestaat uit de titel (het blauwe gedeelte), de omschrijving (het zwarte gedeelte) en de URL. Tips om deze zo goed mogelijk te maken:

  • Beschrijf duidelijk wat je aanbiedt, houd het kort en simpel en laat de zoekterm terugkomen in de advertentie.

  • Reclametaal als ‘de goedkoopste’ of ‘de beste’ werkt. Het blijkt uit onderzoek dat het in veel gevallen extra traffic en conversie genereert.

  • Het wekt vertrouwen als je je bedrijfsnaam en de bij jou verkrijgbare merken noemt.

  • Zet aan tot actie en benadruk wat jou onderscheidt van je concurrent (Unique Selling Point). Lever je snel, heb je een ruim aanbod, reken je geen verzendkosten, heb je een specialisme? Noem het. 

  • Maak de ‘Weergave-URL’(die bij de advertentie wordt getoond) duidelijk en aantrekkelijk. Zorg dat de ‘Bestemmings-URL’ (daar waar klanten daadwerkelijk terechtkomen) logisch volgt op de advertentie. Zorg dat klanten niet op je homepage terecht komen, maar direct op de pagina waar het zoekwoord of de aanbieding staat.

  • Deel advertenties in per advertentiegroep. In elke groep neem je een aantal woorden of woordgroepen op, die allemaal terugslaan op de advertentiegroep. Schrijf vervolgens advertentieteksten per advertentiegroep, zodat je advertenties zo goed mogelijk aansluiten op je zoekwoorden en daardoor zo effectief mogelijk zijn. Zorg ook dat de juiste advertentieteksten naar de goede landingpagina's leiden.

  • Je kunt per advertentiegroep verschillende tekstvarianten van je advertentie aanmaken. Schrijf een stuk of zeven teksten per groep en experimenteer met deze teksten. Welke wordt het vaakst aangeklikt?

  • Wees eerlijk. Als je dingen verzint, verliezen mensen al snel het vertrouwen in je. Een positieve recensie of een terugkerende klant kun je dan wel vergeten.

  1. Stel een campagne in via Google AdWords

Je kunt bij Google AdWords verschillende manieren kiezen waarop je wil adverteren: via het zoeknetwerk, het inhoudsnetwerk en via locatietargeting.

  • Zoeknetwerk: Als je kiest voor adverteren in het zoeknetwerk, dan adverteer je alleen in de zoekmachine van Google en - als je dat aanvinkt - in andere zoekmachines. Je advertentie wordt dan boven of rechts van de zoekresultaten geplaatst.

  • Inhoudsnetwerk: Bij adverteren in het inhoudsnetwerk vertoon je je advertentie ook in Google-programma's als Gmail en Google Maps of op partnersites van Google. Nadeel is dat de mensen op deze programma's of partnersites niet persé op zoek zijn naar een product dat je aanbiedt.

  • Locatietargeting: Wil je je advertenties in een bepaald gebied vertonen? Selecteer je verspreidingsgebied. Doe dit niet te nauwkeurig, anders loop je het risico bij een té kleine groep mensen in beeld te komen.

  • Een andere mogelijkheid om lokaal te adverteren is via de Google Adwords Express (GAE) die Google eind van 2012 lanceerde. GAE is een eenvoudige versie van het 'gewone' Google Adwords, waarmee lokale bedrijven binnen een paar stappen een online advertentie kunnen plaatsen. Deze advertenties worden daarna vertoond in Google-zoeken en Google Maps op pc, laptop, mobiel en tablet. Een GAE-campagne zet je op via de website van GAE. Maak je organisatie aan en selecteer je sector. Zoekwoorden hoef je niet te kiezen, die selecteert Google op basis van de sector en je fysieke locatie. 

  1. Meet de resultaten

  • AdWords kun je integreren in Google Analytics. Kijk via webanalytics of je advertenties hebben gezorgd voor extra klanten, door het bezoek op de links die je in je advertentie(s) hebt genoemd, te checken. 

  • Meten kan ook op een andere manier: door een conversiecode (meetcode) op je website te plaatsen, zodat je via het Google AdWords meetsysteem kunt kijken wat je advertentie heeft opgeleverd. Ga daarvoor binnen Google AdWords naar het tablad ‘rapportage’ en klik op ‘conversies’. Maak daar een conversiecode aan met hulp van de instructie van Google. Plaats die code vervolgens op de webpagina die bij het door jou aangeboden product hoort (bijvoorbeeld een bedankpagina of contactpagina die mensen te zien krijgen als ze zich hebben aangemeld).

Het verschil tussen deze twee meethodes: Google Analytics meet álle bezoeken op de door jou aangegeven pagina, het Google AdWords meetsysteem kijkt specifiek naar de effectiviteit van je AdWords campagne.

  1. Blijf aanpassen en houd je campagnes in de gaten

Pas je campagnes aan met de gegevens die je via stap 5 hebt verzameld. Vergeet ook niet in de gaten te houden of je qua budget op schema zit. Verwijder zoekwoorden als je bij je bovengrens in de buurt komt. Kies daarbij voor de woorden met een slecht CTR (click-through ratio). En stel het bedrag dat je per klik wil besteden naar beneden bij. 

Bronnen: MKB Servicedesk, De Zaak, Internet Marketing Universiteit, Dutch Cowboys

Wat vind je van dit artikel?