Het grootste leermoment van winnaar van MKB Export Award 2016

Welke obstakels heeft hij overwonnen?
Dit jaar heeft Hoenderdaal Fasteners de MKB Export Award 2016 gewonnen. Een groot deel van het succes komt op het conto van het ‘Nordic Shop Concept’: moeren, bouten en schroeven in kleine, hippe doosjes. Zweedse bouwmarkten zijn er blij mee, maar dat succes werd het bedrijf bijna fataal. Bart Veldhuizen, die leiding geeft aan de export-tak, geeft uitleg.
Wil je meer weten over internationaal ondernemen?
Klik hier
Je leest het op onze desk!
Lees verder
"We zijn een ‘gewoon’ bedrijf met een ‘gewoon’ product, want schroeven zijn niet sexy, maar we maken die producten heel aantrekkelijk bij de presentatie. Het gaat om een succesvol winkelschap.
We doen veel met signing en routing. Zo’n schroevenschap is een van de meest ingewikkelde schappen van de bouwmarkt. Mensen denken: ‘Och jee, waar moet ik het vinden?’ Daarin proberen we te helpen. Kleur geeft een natuurlijke segmentatie tussen soorten. Mensen zijn visueel ingesteld. Stel, mensen zijn op zoek naar bouten. Ze zien een blauw doosje met schroeven, dus lopen ze door. Zien ze dat in de groene doosjes bouten zitten? Dan zoeken ze vanaf dat moment alleen nog naar de groene doosjes".
 

 

Waarom slaat dat aan in Zweden?

"In Nederland zijn we gewend om te werken met kleine ruimtes. In Scandinavië is ruimte onbeperkt. Toch gaat men nadenken over omloopsnelheid per meter. Ons concept is toegespitst op een superefficiënt schap met veel producten, weinig lucht in de verpakkingen en een hoge omloopsnelheid, en dus veel omzet per meter."
 

Wat was de grootste uitdaging?

"Cultuur. Nederlanders zijn snel en open. We willen wat bedenken en dat meteen uitvoeren. Superefficiënt en hop-hop-hop. Als het gevoel goed is, doen we het. Dat is in Zweden anders. Mensen doen niet zomaar iets anders. Alles gaat langzamer. We moeten ons bewust zijn van deze verschillen. Soms moet je anders handelen. Het geduld bewaren is in Zweden wel een uitdaging."
 

Wat zou je andere ondernemers aanraden?

"Je hebt goede partners nodig. Je kunt niet met een Nederlandse agenda binnenstormen, want de mentaliteit is anders. Wij kiezen nu toch voor een Nederlander, maar die heeft Zweedse roots en is aangepast aan de handelswijze van daar."
 
"In het begin werkten we met een tussenpersoon, dat is wel aan te raden. Nu gaan de grote zaken hun eigen logistieke centra maken dus is die tussenpersoon niet meer nodig. Maar om de handel te beginnen, is deze persoon heel belangrijk. Je kunt wel denken: "We maken eventjes gebruik van een tussenpersoon en daarna knippen we die eruit", maar dat werkt niet. De keten mag best een schakeltje langer zijn."

 

Wat is de grootste fout die je ooit gemaakt hebt?

"We zijn bijna failliet gegaan, of althans, we hadden grote problemen door een succes met een nieuwe klant. Daarop vertrouwden we blind, maar die rekenden hun bestelling verkeerd. Daardoor plaatsten wij een inkooporder in het Verre Oosten en daarmee bleven we twee jaar zitten. Het rekenmodel klopte niet. Wij vertrouwden onze partner, en die vertrouwde dat bedrijf. Maar je moet het wel financieren."
 
"De volgende keer willen we toch sneller afnamegaranties hebben. Die stap hadden we overgeslagen. Begrijpelijk, want we deden al tien jaar zaken met onze partner. Maar ineens heb je een gigantisch probleem."

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten