Welke soorten bedrijfsruimten zijn er?

Het verschil tussen kantoor, bedrijfshal, winkel- en horecapand

kantoor

Aankoop bedrijfspand vanuit privé of vanuit een BV?

Vaak worden bedrijfsruimten in verschillende categorieën onderverdeeld. Kantoor, bedrijfshal, winkel- en horecapand. In het bestemmingsplan van de gemeente staat welke bestemming er op een pand rust.

Kantoorpand

Hierbij is vooral de oppervlakte het belangrijkst. Hoeveel personeelsleden heb je? De stelregel is dat elk personeelslid tussen de 18 en 25 vierkante meter ruimte nodig heeft. Door deze stelregel te gebruiken, kan je uitrekenen hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt. Reken hierbij de ‘lege ruimtes’ bij (zoals vergaderzalen, receptie, kantine en dergelijke) en je weet hoe groot je kantoor moet zijn. Als je onder de vierhonderd meter nodig hebt, is huren vaak de beste optie. Tevens kan een bedrijfsverzamelpand een optie zijn, als je weinig personeelsleden hebt. Bij kantoren is het slim om rekening te houden met onder andere de parkeergelegenheid in de omgeving.

Bedrijfshal

Met geen mogelijkheid valt hier zomaar te zeggen hoeveel ruimte je nodig hebt. Dat ligt helemaal aan wat je produceert en hoeveel opslagruimte je nodig hebt. Dingen waar je wel op kan letten: de hoogte van de hal, de vrije overspanning, het draagvermogen van de hal, hoe groot het buitenterrein is en of het mogelijk uitbreidbaar is. Ook kan je kijken hoe groot het kantoorgedeelte moet zijn ten opzichte van de bedrijfshal zelf. Zorg dat je goed bereikbaar bent voor leveranciers en voor transport.

Winkel

Welke prijs wil je voor welke oppervlakte betalen en op welke locatie? Er zijn zes welstandsklassen variërend van A1 tot C2. Verder is de frontbreedte van het pand belangrijk. Vier meter of kleiner is aan de lage kant terwijl acht meter of meer het andere uiterste is. Vergeet niet in de overeenkomst de mogelijkheden en beperkingen van buitenreclame te bespreken.

Horeca

Bij horeca zijn er geen specifieke dingen aan het pand waar je op moet letten. Het is net zoals bij een winkel welke oppervlakte tegen welke prijs en op welke locatie. Als je een horeca-bedrijf hebt, val je waarschijnlijk onder de 290-bedrijfsruimte regel. Dit betekent dat er meer zaken in de wet hierover geregeld zijn. Zie hiervoor ook het artikel over de 290-bedrijfsruimte.


Een onderneming oprichten en draaiende houden is natuurlijk een groot deel van wat een ondernemer doet. Maar vaak ben je afhankelijk van vastgoed om al je personeel en materiaal kwijt te kunnen. Aangezien dit een klein en specifiek onderwerp is, maar van hartstikke groot belang voor je onderneming, hebben wij samen met mkb.law een helpdesk opgezet voor de ondernemers die hiermee te maken krijgen.

Wat vind je van dit artikel?