Ik wil importeren, waar moet ik beginnen?

Uitvoeren van een marktonderzoek en het maken van een importplan
Tijdens een bezoekje aan het buitenland kwam je een geweldig product tegen. "Een gat in de markt!", denk je bij jezelf. Het liefst zou je morgen beginnen met verkopen, maar voordat je het daadwerkelijk op de Nederlandse markt kunt brengen is het verstandig er toch eerst goed over na te denken.
Wil jij gaan importeren
Klik hier
Lees het e-book!
Lees verder
Doorgaans hebben ondernemers twee redenen om te beginnen met import: of ze hebben een gat in de Nederlandse markt ontdekt, of het is voordeliger om een product of dienst in het buitenland te laten maken en dat dan naar Nederland te vervoeren. Voor beide redenen is een doordacht importplan onmisbaar. Zo krijg je inzicht in de kansen die import je kunnen opleveren. Ook helpt een marktonderzoek je om te beoordelen of je plannen haalbaar zijn.
Belangrijke factor hierbij is ook of hetzelfde of een vergelijkbaar product al in Nederland verkrijgbaar is of niet.

 

Wel in Nederland verkrijgbaar

Als je een product wilt importeren dat al in Nederland verkrijgbaar is, dan moet het beter of goedkoper zijn dan de bestaande producten. Denk hierbij aan eigenschappen als:
  • sneller, stipter en blijvend leverbaar;
  • gemakkelijker te repareren, goede garantie;  
  • praktische montage- of gebruiksvoorschriften;  
  • het product is milieuvriendelijker;
  • minder storingsgevoelig;  
  • aantrekkelijker verpakt.            
 

Nog niet in Nederland verkrijgbaar

Als je een product naar Nederland haalt dat hier nog niet wordt verkocht, kan het zijn dat je een gat in de markt hebt gevonden. Voordat je het product gaat importeren, is het wel belangrijk om je af te vragen waarom het product nog niet in Nederland te krijgen is. Het kan natuurlijk zo zijn dat het nog niet is ontdekt, maar het kan ook andere redenen hebben. Enkele redenen zouden kunnen zijn:
  • een andere smaak of voorkeur bij de afnemers;
  • een andere cultuur of leefgewoonten;  
  • andere omstandigheden (klimaat, bevolkingsdichtheid);   
  • gezondheids- of milieuaspecten;  
  • invoerbeperkingen of invoerverboden.    

 

Marktonderzoek

In het marktonderzoek kijk je onder andere wie je concurrenten zijn, wie je doelgroep is (consumenten, bedrijven of de handel) en in welk gebied ze zitten. Ga je je product verkopen aan consumenten? Breng je potentiële klanten dan in kaart aan de hand van gegevens als beroep, inkomen, leeftijd, geslacht, woonplaats, etc. Ook trends en veranderende voorkeuren zijn belangrijk. Richt je je op bedrijven? Dan zijn strategische en organisatorische factoren belangrijk. Wat is de bedrijfsstructuur, wie beslist over aankopen en wat is hun beleid? Focus je je op de handel (indirecte levering aan consumenten), vraag jezelf dan af welk distributiekanaal je gaat gebruiken. Via de detailhandel, horeca, webwinkels, markt- of groothandel? In je marktonderzoek kun je ook bepalen welke prijs je voor je product kunt vragen.

Kostprijs berekenen

Voordat je met je importplan begint, is het slim om de kostprijs voor je product of dienst uit te rekenen. Zo kan je beter prijsafspraken maken en weet je zeker dat je een goede prijs rekent. In een kostprijs zitten directe een indirecte kosten. Directe kosten zijn bijvoorbeeld inkoopprijs, transportkosten en invoerrechten. Indirecte kosten zijn je vaste bedrijfskosten, zoals salarissen.

 

Importplan

Als het marktonderzoek je genoeg reden geeft om je geplande import door te zetten, kun je beginnen aan een importplan. Een importplan kan je helpen zicht te krijgen in de kansen die import je kan opleveren. Een importplan doorloopt de theoretische stappen die nodig zijn om import te realiseren. Eventuele bijkomende kosten, risico’s en verplichtingen kun je hiermee in kaart brengen.

De volgende onderdelen komen in het importplan aan bod:
  • Oriëntatie
  • Interne en externe analyse
  • Transport
  • Financiën
  • Juridisch  
In het artikel Importplan; van missie tot wet- en regelgeving lees je meer over het schrijven van een importplan.

Wat staat er in een importplan?

Van missie tot wet- en regelgeving
Uit je marktonderzoek is gebleken dat de Nederlandse markt klaar is voor jouw product of dienst uit het buitenland. Tijd voor een uitgebreid...

Importeren vanuit landen buiten de EU

Welke regels zijn er voor het invoeren van goederen?
Je kunt niet zomaar goederen uit een niet-EU-land op de Europese markt brengen. Deze goederen moeten eerst via de douane in het vrije verkeer worden...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten