Kritiek op tarieven en diensten van advocaten

Aandacht voor advocatuur in TROS Radar
Tros Radar gaf gisteravond aandacht aan de advocatuur. Er waren klachten over de tarieven van advocaten. Kosten lopen per advocaat uiteen en het is onduidelijk wat de advocaat precies doet voor het geld.

Is een advocaat verplicht?

In de uitzending werd verteld dat veel mensen vaak niet weten dat het niet bij alle juridische zaken verplicht is om een advocaat in te schakelen. Voor zaken over arbeidsrecht, huurrecht of bestuursrecht volstaat een jurist of andere goedkopere dienstverlener.

 

Verhoging competentiegrens

Bij de kantonrechter mag je ook zonder advocaat verschijnen. Hier kun je voor vorderingen tot €5.000,- terecht, de zogenoemde competentiegrens. Deze grens wordt vrijwel zeker verhoogd tot €25.000,-. De verwachting is dat dit in 2011 zal gebeuren. Op deze manier kan men in meer gevallen naar de rechter met een jurist of andere dienstverlener, in plaats van met een (dure) advocaat.

 
Onderzoek
De Nederlandse Orde van Advocaten laat op dit moment onderzoek doen door de Universiteit Groningen en onderzoeksbureau Pro Facto naar de prijsstelling van advocaten en naar de belemmeringen die er zijn om een advocaat te nemen. Het gemiddelde tarief voor een advocaat ligt rond de € 200,- per uur en het is vaak niet duidelijk wat een advocaat precies doet voor dat bedrag.

 

MKB Servicedesk: eerstelijns juridisch advies tegen vaste prijs

De MKB Servicedesk weet natuurlijk dat ondernemers graag weten waar ze aan toe zijn, vooral als het gaat om juridische dienstverlening.  Je wilt een praktische, snelle en goedkope oplossing van jouw probleem. De inschakeling van juristen uit het Juridisch Netwerk van de MKB Servicedesk biedt je daarvoor de mogelijkheid.  

 

Als lid van MKB-Nederland of een andere gelieerde organisatie kun je vragen stellen aan de MKB Servicedesk. Omdat er bij een dreigend conflict sprake is van individueel juridisch advies gaat de vraag na de intake door naar ons Juridisch Netwerk. Wat gebeurt er daarna? 

  • Stap 1: De jurist neemt binnen 24 uur nadat je de vraag hebt gesteld contact met je op om jouw kwestie door te spreken.
  • Stap 2: De jurist spreekt dan met je af of hij een telefoontje met jouw wederpartij zal voeren of namens jou een brief zal versturen.
  • Stap 3: De jurist koppelt de reactie van de wederpartij terug en bespreekt eventuele vervolgstappen met je.

Eventuele vervolgwerkzaamheden zal de jurist verrichten op basis van het gereduceerde MKB Servicedesktarief vanaf € 125,- per uur voor normaal juridisch werk. Er wordt niets gedaan zonder een vooraf door jou goedgekeurde offerte.

 

Lees meer over de uitzending van TROS Radar, 23 maart 2009

Lees ook ons artikel: Heb ik wel een advocaat nodig? Het verschil tussen een advocaat en een jurist.

 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten