‘Appeltaartgeur om je huis makkelijker te verkopen? Die tijd is voorbij!’

Interieur- en verkoopstyliste Judith Koop (27) doet het goed in de crisis
De geur van vers gebakken appeltaart in de keuken, een flinke bos bloemen op tafel en een kop koffie bij binnenkomst: Trucs die vroeger hun nut bewezen tijdens de verkoop van een huis. Volgens Judith Koop van KoopReStyling is de tijd van verse appeltaart voorbij. ‘Wil je je huis verkopen, dan moet je het grootser aanpakken.’

Bedrijfsnaam: KoopReStyling
Bedrijfsvorm:
eenmanszaak
Opgericht:
2007
Eigenaar: Judith Koop
Aantal werknemers: alleen Judith zelf
Omzet: privé
Werkt: minimaal 40 uur per week

 

Hele huizentraject in één

De 27-jarige Judith Koop geeft interieuradviezen, zoekt met mensen naar een nieuwe woning én verzorgt verkoopstyling. Eh, wat? Verkoopstyling! Dat houdt in dat ze bij mensen langsgaat die hun huis willen verkopen en tips geeft waardoor het huis een beter verkoopbaar interieur krijgt.

Dat het een drukke combinatie is, drie verschillende werkgebieden, beaamt Judith. “Maar ik vind het alle drie leuk en het is commercieel gezien ook een logische combinatie. Mensen die hun huis willen verkopen, kan ik advies geven over hun interieur. Daarna kan ik samen met ze op zoek naar een nieuw huis om ze vervolgens te helpen met de inrichting van hun nieuwe huis. Handig, zo zit ik in het hele traject.”   

 

Lang getwijfeld over eigen bedrijf

De interieur- en verkoopstyliste heeft lang getwijfeld of ze wel een eigen bedrijf moest beginnen. “Ik had een vaste baan en zou mijn zekerheid kwijtraken als ik de sprong zou wagen.” Omdat de gedachte aan een eigen bedrijf bleef kriebelen, is ze er toch voor gegaan. “Mijn partner durfde het risico aan en ook ik had de moed verzameld.”

Vanuit huis begon Judith eerst parttime met haar bedrijf KoopReStyling. Een lening heeft ze daarbij niet afgesloten. “Ik wilde niet aan afbetalingen vastzitten en had ook geen lening nodig omdat ik weinig investeringen hoef te doen.” Sinds eind 2008 is Judith fulltime in haar bedrijf gestapt en dat werpt zijn vruchten af. Judith: “Ik mag niet klagen over mijn omzet en kan goed rondkomen van de opbrengst van mijn bedrijf.”

 

De beste ideeën komen 's nachts

Ze is blij dat ze de stap heeft genomen. “Het gevoel van vrijheid dat ik heb is heerlijk. Ik werk als zelfstandig ondernemer wel drie keer zo hard, maar het voelt niet als werken. Heb ik ’s nachts een idee in mijn hoofd, dan knip ik meteen de lamp aan om het op te schrijven.”

 

Extra klanten door kredietcrisis

De kredietcrisis geeft Judith weinig problemen. “Het levert me eerder extra klanten op, vooral voor de verkoopstyling. In deze tijd krijgen mensen hun huis moeilijk verkocht. Ze hopen met mijn hulp kopers (sneller) over de streep te trekken.” Op de vraag of mensen daar in deze tijd wel geld voor hebben, reageert Judith: “Tuurlijk houden sommige mensen hun hand op de knip, maar als ze met mijn hulp hun huis wél kunnen verkopen, vinden ze dat het geld wel waard. Trouwens, ik vind het ook een kick om te zorgen dat ze met mijn tips hun huis zo goedkoop mogelijk kunnen aanpassen voor de verkoop.”

 

Banken verschuiven

Het goedkoopste advies van Judith kost 190 euro. Daarbij analyseert Judith de woning en geeft ze tips en oplossingen. “Ik heb wat spullen bij me om te laten zien wat ik bedoel en wil best mee een bank verschuiven, maar ik kom niet met een kwast binnen stappen.”
Voorbeelden van tips? “Een rode muur is gezellig, maar veel te persoonlijk. En een volle vensterbank geeft weinig rust in je huis. Zelf zie je zoiets niet als rommelig.” Lachend: “In mijn eigen huis zou ik ook een verkoopstyliste in moeten huren voordat ik besef dat ook ik heel wat rommel heb.”

 

Wisselwerking

Het onderdeel van haar bedrijf waarin Judith mensen helpt in de zoektocht naar een nieuw huis loopt minder storm tijdens de crisis. “Maar dat is een wisselwerking,” weet de interieurstyliste. “Is over een tijdje de crisis weer voorbij, zal ik minder verkoopstylingklussen hebben en meer aanvragen van mensen die via mij een nieuw huis willen zoeken." En de interieurstyling? Een nieuwe bank, laat staan een heel nieuw interieur klinkt niet logisch in een moeilijke economische tijd. Judith: "Dat is niet helemaal waar. Mensen durven niet het risico te nemen om te verhuizen en kiezen daarom voor een nieuw interieur. Hebben ze toch een béétje een nieuw huis."   

 

Werken vanuit huis

De onderneemster werkt vanuit huis om zo haar kosten zo laag mogelijk te houden. “En ik ben vaak op pad. Het is zonde om een duur pand te huren, waar je bijna nooit aanwezig bent.” Dat heeft wel als gevolg dat het huis van Judith en haar partner regelmatig vol ligt met tekeningen en stiften. Ze ziet dit niet als negatief aspect van haar werk. “Nee, het enige vervelende vind ik acquisitie. Eigenlijk moet ik commerciëler denken. Ik vergeet soms het financiële aspect een beetje.” De administratie doet haar boekhouder. “Dat vind ik écht doodsaai. Bovendien weet mijn accountant precies hoe het moet en ik wil liever geen problemen met de belastingdienst.”

 

Toekomstdroom

De droom van de jonge onderneemster? “Een eigen boek schrijven. Of een winkeltje in interieurartikelen beginnen. Of… een interieuradvieswinkel beginnen. Haha, ik heb nog zoveel dromen en ideeën. Ik wil in ieder geval vooruit en veel groeien."

 

 

Meer inspirerende verhalen van ondernemers lezen?

Neem dan een kijkje in onze rubriek 'Ondernemer in beeld'

 

< Wil jij ook graag in deze rubriek verschijnen en over je bedrijf vertellen? Neem dan contact op met de redactie >

 


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten