‘De trein is minstens zo effectief als de auto’

Twee ondernemers over efficiënt en effectief zakelijk reizen
Wat is nu comfortabeler en efficiënter? Reizen per trein of nemen we toch liever de auto?
 
Erica Groen vertelt over hoe de werknemers van Inbo, een bureau op het gebied van advies, stedenbouw, architectuur en bouwkunde, efficiënt en effectief reizen. Inbo heeft 200 medewerkers. Jelle de Haan is van softwarebedrijf Enigmatry BV uit Rotterdam, opgericht in 2005. Inmiddels is Enigmatry uitgegroeid tot een middelgrote ICT-dienstverlener. 
 
Het nieuwe werken?
Waar het voor de ene ondernemer mobiel werken gemeengoed is, is dat voor de ander nog even wennen. De Haan: ‘Er wordt bij Enigmatry veel mobiel gewerkt. Iedere werknemer heeft een laptop, waarmee vanuit huis wordt gewerkt, maar ook in de trein of bij de klant.’ Groen: ‘Inbo is zeker geen voorloper in mobiel werken. De een is er ook meer voorstander van dan de ander. De medewerkers die met het openbaar vervoer reizen nemen af en toe hun laptop mee.’
 
Openbaar vervoer?
Staat efficiënt en effectief reizen gelijk aan reizen met het openbaar vervoer? Of valt er op dat terrein voor openbaar vervoer aanbieders nog veel te winnen? De Haan: ‘Ons bedrijf is vlakbij het station gevestigd, dus onze werknemers reizen snel met de trein. Nu meer treinen internet aanbieden heeft het meerwaarde boven reizen met de auto. De trein is ook minstens zo effectief; incidentele vertragingen wegen zeker op tegen een immer onbetrouwbare reistijd met de auto in de spits.’
Groen: ‘Vanuit duurzaam oogpunt promoten we reizen per openbaar vervoer waar het kan. Sommige vestigingen zijn ook sneller te bereiken met het openbaar vervoer. Zo reizen bijna alle 24 medewerkers in Amsterdam met de fiets of het OV: tien fulltimers hebben een Trajectkaart.  De 25 lease-auto’s hebben nog niet allemaal een Eco-keurmerk, maar auto’s die nu worden aangeschaft wel. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, maar het moet ook praktisch zijn.’
 
Declaraties van losse treinkaartjes?  
De Haan: ‘Sinds twee jaar hebben we de NS-Business Card voor zes van de tien medewerkers. De andere medewerkers gaan slechts af en toe met de trein, zij declareren hun kaartjes nog wel. De afhandeling van alle gedeclareerde losse treinkaartjes kostte veel tijd, dat is nu verleden tijd. We hadden twee leaseauto’s maar die zijn de deur uit.’
Groen: ‘Sinds een jaar of vijf hebben we de NS-Business Card. Omdat veel medewerkers voor zakelijke reizen gebruik maakten van het openbaar vervoer hebben we gezocht naar een praktische oplossing naast de trajectkaarten van medewerkers. Het gebruik van de Business Card scheelt veel declaratietijd en het gebruik is makkelijk. Alle vestigingen hebben een Business Card en de grotere vestigingen hebben er twee.
 
Comfortabeler dan de auto?
De Haan: ‘We gebruiken voornamelijk de trein voor zakelijke reizen, soms in combinatie met de Greenwheels-huurauto of OV-fiets. Dit laatste was overigens geen succes. Er bleken op dat station geen fietsen te staan. Toch ben ik positief over reizen met het openbaar vervoer. Vergeleken met een auto in de file staan, is het een stuk comfortabeler.’ Groen: ‘Maandelijks wordt de NS-Business Card zo’n 15 - 20 keer gebruikt. Ongeveer 2 tot 3 keer maand maken we gebruik van de Fyra, de trein en de OV-fiets. Van het management maakt één persoon gebruik van het OV, zij reist veel naar dezelfde vestiging. De auto is blijkbaar voor andere managers toch sneller gepakt en met meerdere afspraken op een dag is reizen met het openbaar vervoer een stuk lastiger.‘
 
Een kaart voor openbaar vervoer
Een gemis volgens de twee ondernemers is één kaart voor al het openbaar vervoer. De Haan: ‘Wil je reizen met de HSL, dan moet je een toeslag betalen ook al heb je de NS-Business Card. Dat kan geloof ik online, maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept. Het zou praktisch zijn als reizen met de bus, tram en metro ook met dezelfde kaart kon en direct op hetzelfde financiële overzicht zou verschijnen.‘ Groen: ‘Het is inderdaad jammer dat de NS-Business Card niet in alle vervoermiddelen is geïntegreerd. Het treingedeelte werkt prima, maar als je nog extra met de bus wilt dan moet dat laatste stukje toch nog gedeclareerd worden.’
 
Kostenbesparing
Een argument om zakelijk te gaan reizen met openbaar vervoer is kostenbesparing. Maar levert dit efficiency en de kostenbesparing op? De Haan: ‘Dat is moeilijk in te schatten. Een paar uur per maand door reistijd als werktijd te gebruiken en we besparen op het declaratieproces . Toch moet ik eerlijk zeggen dat deze besparingen voor ons niet het belangrijkste zijn, het is meer het kwalitatieve gemak.’ Groen: ‘De kostenbesparing zal niet enorm groot zijn. Een klein deel tijdswinst en korting op de treinreizen, maar het gaat voornamelijk om het gemak.’
 

Dossiers

Hoe bespaar je op zakelijk reizen?

Auto versus openbaar vervoer
Voor woon-werkverkeer of voor zakelijke bezoeken: als mkb-er, werknemer of zzp’er ben je regelmatig onderweg. Hierbij wordt de auto vaak boven het...

Hoe reis je efficiënt en effectief?

De praktische kant van slim reizen
Mobiliteitsmanagement, uit onderzoek blijkt dat weinig mkb'ers het actief toepassen. Terwijl er veel winst te halen valt met dit principe: minder...

Reis jij al zakelijk met het openbaar vervoer?

De vooroordelen en voordelen van zakelijk reizen met de trein
Behoor jij tot de 4 tot 5 procent zzp’ers die voor zakelijke doeleinden voornamelijk met de trein reist? Of pak je de auto omdat je denkt dat dit...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten