Eline Walda - Marketing voor ondernemers

Interview met auteur over een succesvolle marketingstrategie
Je bent er maar druk mee, het draaiende houden van je bedrijf. Tijd voor het opzetten van een doordachte marketingstrategie heb je vaak niet. Hoe pak je zoiets nou aan? Het boek van Walda helpt je goed op weg.
Als strategisch marketingadviseur helpt Eline Walda ondernemers een succesvolle marketingstrategie te ontwikkelen. "De ene keer neem ik een assortiment of dienstenpakket onder de loep, de andere keer draait het om focus; wie wil de ondernemer met zijn bedrijf zijn en voor wie? Een sluitend antwoord op die twee vragen is de basis voor de invulling van je marketingmix", vertelt Walda.
 
Valkuilen
In haar werk merkt ze dat ondernemers tegen een paar dingen aanlopen als het op marketing aankomt. "Zo denken mkb'ers bij de term 'merk' al snel aan een logo en huisstijl. Maar een merk is veel meer dan dat; een sterk merk bouw je door consequent, jaar na jaar, met een eenduidige identiteit naar buiten te treden. Dan moet je wel eerst helder hebben, wat die identiteit is", aldus Eline. "Ook vertrouwen ondernemers nog teveel op hun onderbuikgevoel. Gekoppeld aan een portie lef is dat gevoel natuurlijk essentieel voor ondernemerschap. Maar aan de andere kant geldt ook: meten is weten. Als je niet weet hoe nieuwe klanten jouw bedrijf hebben gevonden, dan weet je ook niet of die duizenden euro's aan advertenties en beursdeelnames geen weggegooid geld zijn." Dat marktonderzoek niet alleen iets is voor bedrijven met een flink budget, lees je ook in haar boek Marketing voor Ondernemers.
 
Wat is marketing nu eigenlijk? 
Marketing Voor Ondernemers is vooral geschikt voor startende of kleine ondernemers die nog wel wat uitleg over het idee achter marketing kan gebruiken. Het boek begint dan ook met een omschrijving van het begrip 'marketing'. Volgens Walda is het deze: "Marketing is op een unieke wijze relevant zijn voor je klanten en daar je bestaansrecht als onderneming aan ontlenen." Met die definitie in het achterhoofd kunnen we op weg naar een succesvolle marketingstrategie, die in de volgende tien hoofdstukken wordt uitgelegd. Zo leer je bijvoorbeeld dat een marketingplan valt of staat bij een in- en externe analyse. Ook moet je goed nagedacht hebben over je missie, visie en bedrijfsstrategie. Als het goed is heb je daar al uitgebreid aandacht aan besteed toen je je businessplan schreef, maar misschien kunnen bovenstaande zaken wel een opfrisbeurt gebruiken.
  
Stappenplan
Walda legt je stap voor stap uit waar je aan moet denken bij het opstellen van je marketingstrategie en staat stil bij zaken als de welbekende SWOT-analyse, marketingmix, je merk, distributie, communicatie en personeel. Wat kunnen zij voor jouw bedrijf betekenen en vooral: hoe? In begrijpelijke taal en een logische opbouw kom je zo vanzelf tot een goed marketingplan. Ook handig: na elk hoofdstuk is er een checklist, waarin de belangrijkste punten uit het hoofdstuk nog een keer worden samengevat. Zo kan je ook, als je het boek eenmaal hebt gelezen, nog eens snel teruglezen wat de belangrijkste punten zijn bij het schrijven van een marketingplan.  
 
B2B-marketing
Bij marketing denk je vaak aan de verkoopstrategie voor een tastbaar product aan een consument. Dat is het B2C-segment (Business to Consumer). Maar er is meer. Zo is marketing ook in de B2B-wereld (Business to Business) van belang, net als in de dienstensector. Maar is zijn wel een paar verschillen met de B2C-markt. Walda legt uit: "Bij B2B marketing heb je te maken met een groep mensen die - al dan niet zichtbaar - invloed uitoefent op het aankoopproces. Er er is minder sprake van impulsaankopen, al kan – vergis je niet – ook in B2B emotie wel degelijk een rol spelen. Bij dienstenmarketing is het risico voor de koper groter dan bij de aankoop van producten; hoe kan hij de kwaliteit beoordelen van iets wat niet tastbaar is? Met een sterk merk en positieve referenties van bestaande klanten verklein je dat risico."
 
Online marketing
We leven tegenwoordig niet alleen meer in een analoge wereld, maar ook in een digitale wereldWil je succesvol zijn op het internet, dan hoort daar een aangepaste online marketingstrategie bij. Walda: "Via social media heb je laagdrempelig contact met de wereld buiten je bedrijf (klanten, sollicitanten, publicisten…). Dat contact mag beginnen met luisteren. Begin pas met terugpraten als je het luisteren onder de knie hebt. Wat beweegt je klanten, wat houdt hen bezig? Word eerst als privépersoon actief; zo leer je de ongeschreven regels van social media doorgronden. Haar tip voor een goede online strategie: "Stem je boodschap af op het medium. Facebook is bijvoorbeeld informeler dan LinkedIn, en ook de reden voor het bezoek is anders; LinkedIn is zakelijker; op Facebook zoekt de bezoeker vooral vertier. Speel daarop in", aldus Walda. 
 
Tips van Eline
Wie kan je nou het beste tips geven voor een goede marketingstrategie dan Eline zelf? We vroegen haar om drie belangrijke tips: 
  • Begin met de juiste vragen aan jezelf stellen. Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat maakt het uniek? Wat maakt het relevant? Waar sta je voor? Waar ga je voor?
  • Besteed regelmatig tijd aan marktonderzoek; dat verdient zich altijd terug.
  • De P van Promotie is zelden het werkelijke probleem. Kijk regelmatig kritisch naar je eigen onderneming en naar de wereld buiten je bedrijf. Dat is de basis voor een succesvolle strategie.     

Dossiers

Hoe maak ik een marketingplan?

Een tien stappenplan voor ondernemers
Wat voor een bedrijf je ook hebt, net zoals elke ondernemer krijg je te maken met marketing. Schrijf een marketingplan om goed voorbereid de wereld...

Hoe zet ik e-mailmarketing succesvol in?

Hoe verspreid ik gericht een boodschap?
Is een nieuwsbrief nog van deze tijd? En mág je die überhaupt nog zomaar versturen? Wil je met je e-mail mensen geïnteresseerd krijgen, wees dan...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten