Waarvoor is een verkoopmemorandum nodig?

Geef bij overname inzicht in je bedrijf
Ongeveer 80 procent van de communicatie bestaat uit van beeldsignalen. Ongeveer 20 procent gaat om het gesproken woord. Belangrijk dus dat je bij overname een goed bedrijfsvisitekaartje hebt: het verkoopmemorandum.
Eigenlijk is de keuze voor een verkoopmemorandum de enige juiste oplossing om je onderneming goed in de etalage te kunnen plaatsen, als je het wil verkopen. Gek? Helemaal niet. Je zet je producten toch ook in een folder of brochure? Zorg dan ook voor een juiste weergave en specificatie van wat je verkoopt.
 
Presenteer je onderneming
Een andere goede reden om een verkoopmemorandum te hebben is dat je op een relatief beknopte en geordende manier je onderneming presenteert. Binnen die presentatie geef je een stukje historie en toekomstvisie van je bedrijf, maar je vertelt ook over de verschillende primaire processen, zoals inkoop, productie, verkoop en de daarmee gemoeide administratieve systemen van je onderneming. Geef ook antwoord op vragen als:
  • Hoe steekt je organisatie in elkaar?
  • Wie doet wat en wie is waar verantwoordelijk voor?
  • Welke personeelsleden blijven nog een tijdje? (zodat je resultaten uit het verleden enigszins kunt verankeren naar de toekomst)
 
 
Juridische consequenties
Verkoop je je bedrijf, dan moet je ook aan de juridische consequenties denken. Verkoop je de aandelen van je besloten vennootschap, dan zijn de consequenties anders dan als je de activa – zoals het pand, machines, inventaris en voorraden - verkoopt. Dit alles kan en moet je verwoorden in het verkoopmemorandum, wat de kans op misverstanden verkleint en zorgt voor juridische zekerheid. Zeker als je ook nog eens de verkoopprocedure erin weergeeft.
 
Onderbouwing vraagprijs
Een andere belangrijke reden om een verkoopmemorandum op te stellen, is dat je gestructureerd geïnventariseerd hebt of je wel verkoopklaar bent. Ook geef je ermee een gedegen onderbouwing van je vraagprijs. Hiermee vergroot je kans om deze vraagrijs ook te realiseren. Want met een goed doortimmerd verkoopmemorandum heb je een voorsprong in de onderhandelingen.
 
Dus…
 
Even kort samengevat: In een goed verkoopmemorandum zit het volgende:
  • Verzameling, verwerking en bespreking van relevante (financiële) gegevens over de positie van je bedrijf in de markt;
  • Interne analyse van sterke en zwakke kanten en een externe analyse van de kansen en bedreigingen voor het over te dragen bedrijf;
  • Samenstelling, uitbrenging en bespreking van een schriftelijk advies over de waarde van je onderneming, de overdraagbaarheid, de fiscale en financiële consequenties van je plannen
 

Wat bepaalt verder nog de waarde van mijn bedrijf?

Naast financiële aspecten zijn er nog andere factoren die de waarde van je bedrijf kunnen beïnvloeden, zoals persoonlijke goodwill en de kwaliteit van de organisatie.
wat-bepaalt-verder-nog-waarde-mijn-bedrijf-21113130710.png

Dossiers

Eerste hulp bij Bedrijfsovername

Stappenplan met handige links om een overdracht voor te bereiden
Ben je plan om je bedrijf ter overname aan te bieden en zoek je praktische tips om dit goed te laten verlopen? Gebruik dan dit overzicht, waarin we de...

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten