"Wij willen de beste distributeur van Europa worden"

A Brand New Day importeert dranken uit de hele wereld
Al twintig jaar zit hij in de drankenbranche: Ruud Goesten van A Brand New Day. Zes jaar geleden spotte hij een gat in de markt: de import van voornamelijk ‘third party’-merken. Zijn bedrijf is inmiddels al een van de grote spelers in Nederland.
Wie? Ruud Goesten
Bedrijf: A Brand New Day
Opgericht: 1 oktober 2005
Aantal werknemers: 26
Importeert: Dranken uit de hele wereld
Importeert uit: Zo’n 15 landen, zoals Amerika, Zuid-Afrika, Polen, Dominicaanse Republiek, Finland en Duitsland
Importeert sinds: 1 oktober 2005
 
Voor A Brand New Day was Ruud algemeen directeur van drankendistributeur Allied Domecq Benelux. “Ik was toe aan een volgende stap en besloot mezelf zes maanden te geven om uit te vogelen wat ik leuk vond om te gaan doen”, vertelt Ruud. In maart 2005 besloot hij te stoppen, maar toen gebeurde er iets opvallends. Ruud: “Binnen zes weken werd bekend gemaakt dat het bedrijf werd overgenomen. Er kwamen distributiecontracten vrij, een mooie kans voor mij dus. Ik heb meteen de toenmalige commercieel directeur van Allied Domecq gebeld. Samen zijn we gaan ondernemen.”
 
Kansen pakken die anderen laten liggen
Zes jaar na oprichting is A Brand New Day de vijfde grote speler op de Nederlandse markt. “We importeren eigenlijk twee typen merken. Op de eerste plaats merken die al op de Nederlandse markt bestaan, zoals Jack Daniels en Southern Comfort, maar waarvan wij denken dat wij wat extra's te bieden hebben op gebied van sales en marketing ten opzichte van de bestaande importeurs. Het tweede type zijn de merken die ergens anders wel een grote positie hebben, maar nog niet in Nederland bekend zijn en zelf ook nog niet groot genoeg zijn om internationaal te gaan handelen: De bewuste ‘third party’-merken. Denk bijvoorbeeld aan Savannah Dry Cider uit Zuid-Afrika.”.
 
Per toeval een hit 
Laatstgenoemde ontdekte Ruud eigenlijk per toeval, toen hij jaren terug op vakantie was in Zuid-Afrika. Ruud: “Ik reis veel voor zaken, maar ook voor m’n plezier. En natuurlijk hoor je dan werk en privé gescheiden houden, maar met drankenmerken kan en wil ik dat niet. Ik let altijd op wat er wordt gedronken in de horeca en op terrassen. Ik had in Zuid-Afrika een informele afspraak met een bedrijf, gewoon om kennis te maken. Ze vertelden me vol vuur over Savannah Dry, maar ik zag er niks in en hield de boot af. Tot ik daarna door het land ging reizen. Overal zag ik mensen het drinken, van jong tot oud, rijk tot arm, man tot vrouw. Dus bij thuiskomst heb ik meteen teruggebeld. Zo is het balletje gaan rollen en uiteindelijk waren we de eerste in Nederland die premium cider op de markt zette.” Maar zo spontaan blijkt het niet altijd te gaan. “Bij 90 tot 95 procent van onze klanten hebben we eerst uitvoerig naar het merk gekeken, ze pro-actief benaderd en een uitgebreid plan op tafel gelegd.”
 
Bewuste keuze voor distributeur
Bij de oprichting van A Brand New Day hebben Ruud en zijn compagnon bewust voor het importeurschap gekozen. “Primair omdat we het hele verhaal van prijzen volledig onder controle willen kunnen houden. We kunnen nu zelf beslissingen maken over de voorraad, marges, dat soort dingen. Puur vanuit het plezier om te ondernemen nemen we de risico’s en verantwoordelijkheid. Het vergt structuur en voldoende mensen én financieringsmogelijkheden, maar dat hebben we er graag voor over”, vertelt hij.
 
Wetten en regels
Ondanks dat ze niet eigenaar van het merk willen zijn, krijgt A Brand New Day toch te maken met de bijkomende wetten en regels. “De hele Warenwet is natuurlijk op ons van toepassing. De hoeveelheid alcohol, het formaat, het percentage, noem maar op. En omdat we handelen in alcohol moeten we ons ook houden aan communicatie- en reclamewetgeving voor verantwoord alcoholgebruik.” Maar, Ruud heeft nog nooit een fles opengetrokken om te kijken of het juiste drankje er wel in zat. “Daarover hebben we afspraken gemaakt met de merkeigenaar. Zij zijn op de hoogte van wet- en regelgeving in Nederland en dus verantwoordelijk voor de inhoud van de fles. Mochten er ingrediënten in zitten die niet zijn toegestaan, dan ligt het risico bij hun”, legt hij uit. Ook heeft hij harde afspraken gemaakt over exclusiviteit. “Voor alle merken hebben wij exclusieve distributiecontracten, we zijn voor die klanten dus de enige importeur in Nederland.”
 
Doe waar je goed in bent
Uiteindelijk komt het er bij Ruud allemaal op neer dat hij doet wat hij het leukst vindt: sales en marketing. Ook het logistieke stuk heeft hij daarom volledig uitbesteed, inclusief de financiële afhandeling ervan. Ruud: “Samen met een aantal andere drankmerken zijn we eigenaar van een gezamenlijke logistieke partner, die ervoor zorgt dat de lading wordt gelost en afgeleverd bij de klant, zoals supermarkten en horeca. Ook beheren ze de voorraad, regelen ze de zaken met de douane, handelen ze orders af.” Of zijn logistieke partner wel eens tegen problemen aanloopt? “Nou, heel soms komt het wel eens voor dat er zaken verkeerd begrepen worden. Neem als voorbeeld Zuid-Afrika. We bestellen altijd producten per pallet. Dat stapelt goed en laadt ook handig weer uit in de haven. Alleen dit keer hadden ze daar losse dozen met Savannah Dry in een container gestouwd, zodat hij zo vol mogelijk kon. Wij konden in Rotterdam dus ook al die losse dozen weer handmatig gaan uitladen. Terwijl zij dachten: ‘Ach, daar heb je toch mannetjes voor?’.” Ruud laat zich er niet door uit het veld slaan. Zijn missie: De beste distributeur van Europa worden. “Er is veel concurrentie, dus dat houdt de aandacht scherp. De standaard ligt hoog, dus de uitdaging is om er steeds weer bovenuit te blijven stijgen.”
 
Tip
De belangrijkse tip die Ruud startende importeurs wil meegeven is: “Weet waar je aan wilt beginnen. Waarom wil je importeren? Als je dat duidelijk hebt, zorg dan dat je ruimte creëert om dat deel te doen waar je goed in bent. En zoek voor de andere zaken de allerbeste partners. Dat geeft je de tijd en geestelijke ruimte om te blijven doen wat je leuk vindt.”

Dossiers

Wat staat er in een importplan?

Van missie tot wet- en regelgeving
Uit je marktonderzoek is gebleken dat de Nederlandse markt klaar is voor jouw product of dienst uit het buitenland. Tijd voor een uitgebreid...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten