'Durven delegeren was belangrijke managementles'

Uitzendbureau-ondernemer doet niet langer alles meer zelf
Trek niet alles naar je toe. Stap uit de dagelijkse hectiek van je bedrijf. Dat was de eerste 'managementles' die uitzendbureau-ondernemer Ronald Saarloos meekreeg tijdens het Excelleren-project. Met resultaat. Sinds hij delegeert, is er tijd voor andere belangrijke ondernemerszaken.

Naam: Ronald Saarloos (42)

Functie: directeur

Bedrijfsnaam: Dailyflex Personeelsdiensten

Opgericht: 1994

Bedrijfsvorm: BV

Aantal werknemers: 5

Werkt: 40-50 uur per week

Eerste baan: productiemedewerker in de glastuinbouw

 

Voor Dailyflex Personeelsdiensten was de timing van het Excelleren-project perfect. 'Het afgelopen jaar groeide het team van twee naar vijf medewerkers. Binnen het team draaide ik volwaardig mee bij de dagelijkse werkzaamheden. Ik was niet anders gewend. Dat dat niet slim is, zie ik nu ook in', aldus Saarloos.

 

Maar pas nadat de HRD-adviseur hem deze spiegel voorhield. 'Ik moest meer aan anderen overlaten. En niet langer denken: als ik het zelf doe, gebeurt het tenminste goed.' Het leverde de ondernemer tijd op. 'Ik heb nu weer weken van 40-50 uur. En bijvoorbeeld tijd om te netwerken, te acquireren, de koers uit te zetten en het team aan te sturen.

 

Neuzen in dezelfde richting

Nu het uitzendbureau vijf medewerkers telt, is het hoog tijd om er een professionele organisatie van te maken. 'Daar werken we aan met de hrd-adviseur. De neuzen moeten meer dezelfde richting op komen te staan. Dat gebeurt met een handboek. Hierin wordt vastgelegd op welke manier we werken. Van hoe we de telefoon opnemen tot welke werkzaamheden er bij welke functie horen. Dat is wel zo handig voor nieuwe medewerkers. En bij het overdragen van taken. Bij vakantie of ziekte bijvoorbeeld. Sowieso moeten medewerkers elkaar kunnen afwisselen. Het team moet flexibel zijn.' Uiteindelijk gaan we ook aan de slag met scholing en functioneringsgesprekken.

 

Daarnaast moet de ondernemersvisie duidelijk zijn. Die is al enkele jaren helder: Want, als uitzendbureau van vooral Poolse arbeidskrachten heeft Dailyflex Personeelsdiensten een bijzonder speerpunt. Het bekommert zich naast het vinden van werk ook nadrukkelijk om de persoonlijke situatie van de uitzendkracht. 'De Poolse arbeidsmigrant komt hier nogal blue binnen. Die willen we helpen bij zijn eerste stappen', aldus Saarloos.

 

Taalcursussen

De begeleiding gaat zo ver dat de uitzendorganisatie binnenkort start met taalcursussen. 'Die bieden we bij zo'n tiental bedrijven aan. De Poolse arbeiders zijn niet verplicht om ze te volgen, maar we raden het wel aan. Ze hebben daarmee een extra voordeel ten opzichte van hun landgenoten die de Nederlandse taal niet beheersen.' Verder helpen we de mensen aan fatsoenlijke huisvesting en vertellen we over bijvoorbeeld regelgeving en verzekeringen.' Twee van onze medewerkers spreken Pools. Zij moeten ook openstaan voor persoonlijke dingetjes. Dat geef ik mijn team nadrukkelijk mee: het mag nooit zo zijn dat onze persoonlijke aanpak door drukte wordt ondergesneeuwd. '

 

Juiste mentaliteit

Dailyflex begon in 1994. 'Sinds 2001 bemiddelen we veel Poolse migranten naar werk. Het gaat met name om de glas- en tuinbouw. Om het plukken van aardbeien, tomaten en andere groenten en fruitsoorten. Werkgevers zijn zeer te spreken over de mentaliteit van de Polen: Hardwerkend en respect voor de baas. Sommige werken al jaren voor dezelfde werkgever. Maar er was een ding: veel werkgevers betreurden de tweedeling op de werkvloer, tussen de Nederlanders en Polen. Om die reden besloten we tot een taalcursus. Daarvoor moesten wij en ook de betreffende bedrijven leerbedrijf worden.'

 

Dailyflex Personeelsdiensten beschikt over een groot aantal loyale uitzendkrachten. 'Juist omdat we goed voor onze mensen zorgen. Dat dragen we uit naar de werkgevers. Daarin onderscheiden we ons van anderen. Want de uitzendbranche is zwaar vervuild. Iedereen kan een uitzendbureau beginnen en (Poolse) werknemers met een busje naar het werk brengen. Vaak gebeurt dat tegen lagere tarieven. Maar ze zijn niet altijd goed voor hun mensen en dus zijn de krachten vaak snel weer verdwenen.

Waarom heb ik een ondernemersvisie nodig?

Zorg dat je medewerkers weten waar je bedrijf voor staat
Bedrijven met een visie zijn succesvoller. Dat blijkt al jaren uit diverse onderzoeken. Een visie geeft richting aan de onderneming en haar...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten