'Creëer rust om out of the box-denken te stimuleren'

De beste leertips van collega-ondernemers, deel 2
Creëer rustmomenten om out of the box-denken te stimuleren. En: Behandel je medewerker als je beste klant. Deze en andere tips gaven ondernemers op als hun beste 'excelleertip'. Bezoekers aan de Excelleerstand op de regionale Ondernemerscongressen werd gevraagd naar hun gouden tip om het leren binnen hun bedrijf te bevorderen.
  • Geef het voorbeeld aan je mensen en probeer te inspireren in plaats van op te leggen
  • Geef niet te snel op. Zorg dat je medewerkers van een 'nee' een 'ja' kunnen maken. (Bahaddersing Architectuur, Rotterdam)
  • Creëer rustmomenten om 'out-of-the-box' denken te stimuleren/bewerktstelligen. (Baanwaarde, Rotterdam)
  • Doe datgene waar je goed in bent en word nog beter. (E-line, Hellevoetsluis)
  • Maak je personeel deelgenoot van je visie en aanpak. Laat ze mee ontwerpen! Zo zorg je ervoor dat ze de onderneming dragen. (Zakenexpert, Rotterdam)
  • Luister, luister, luister en ga dan pas praten
  • Neem elke week 30 minuten de tijd om met elkaar te bedenken hoe je de organisatie kunt verbeteren. Zoek altijd naar de oorzaak van het probleem ook al doet dat pijn. Gebruik DISC Doel, Interesse, Samen Concretiseren bij acquisitie.  (De Sparringpartner, Rotterdam)
  • Laat je onderneming een thuis zijn voor je personeel. Dat schept vertrouwen, een veilig gevoel, aandacht en schept een sociale band. (Chintz Mode, Ridderkerk)
  • 'You have to give to get it'. Doe iets met passie of doe het niet. Benut mensen op hun kracht. (Mez design, Dordrecht)
  • Behandel je medewerker(s) als je beste klant (Your Natural Best, Rotterdam)
  • Kijk niet teveel naar het verleden, maar focus op de toekomst. Blijf niet teveel hangen in negatieve emoties. (Oesterking, Rotterdam)
  • Benadruk vooral positieve prestaties van medewerkers. (Indupak, Vlaardingen)
  • Forget the box, think outside (Ondernemershuis, Capelle aan den IJssel)
  • Stimuleer out of the box-denken. Kijk ook buiten het eigen vakgebied om creativiteit een kans te geven (Marijke Tevreden, Den Haag)
  • Blijf inzetten op een leven lang leren, zo schep je innovatiekracht (Albeda College, Rotterdam)
  • Verplaats je in de persoon met wie je spreekt. Vraag door en ben oprecht geinteresseerd (Wim Bosman Air & Ocean, 's Heerenberg) 
  • Stel je als MT echt open voor feedback. Bij één op één situatie gaat dit vaak moeizaam, maar in een groep durft je team vaak wel feedback te geven. Creëer een veilige omgeving
  • Wees je bewust van kopieergedrag. Dus geef het goede voorbeeld. (Da Vinci Europe Group, Rotterdam)
  • Wees open naar je personeel. Durf ervaringen (ook negatieve!) te delen
  • Schenk je medewerkers vertrouwen, maar zorg wel dat de voortgang wordt bewaakt. (HMS Machines, Moordrecht)
  • Hou je visie vast en draag dit iedere dag uit. (San Qalpa, Rotterdam)
  • Blijf communiceren, ga niet voor aannames  (EKW, Rotterdam/Barendrecht)
  • Geef mensen de kans om van hun fouten te leren. Neem ze serieus en betrek ze bij wat je bezighoudt. Rouleer van werkzaamheden. (Island Plant, Vierpolders)
  • Zorg voor toegevoegde waarde. Probeer het beter, maar zeker anders te doen
  • Geef het team de ruimte om doelstellingen te formuleren die passen binnen het bedrijf.  Laat ze zelf nadenken over hun leer- en verbeterbehoeftes. (Blue Sky Projectmanagement, Barendrecht)
  • Stel je open op. Zo krijg je feedback op je ideeën en plannen. Daar leer je veel van. (LG Architecten, Rotterdam). 

Deel 3 van 5: Regisseer het leren

In deel drie vertelt Mario Bierkens hoe jij als ondernemer het leren kunt regisseren. Hij geeft je praktische tips en heldere voorbeelden.
deel-regisseer-leren-21113125651.png

Brainstorm regelmatig hoe het (nog) beter kan

Hoe zijn collega-ondernemers bezig met een sterke leercultuur?
Organiseer regelmatig een bijeenkomst met je medewerkers om kennis en ervaring te delen. En: Brainstorm dan gelijk hoe de organisatie (nog) beter kan....

Het geheim van innovatie? Zorg voor kruisbestuiving

Stimuleer ideeën en talenten binnen je bedrijf
Wat maakt een bedrijf innovatief? Dat hangt af van hoe open een onderneming is naar haar mensen. En hoe talenten maar ook ideeën worden benut en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten