Winkeliers onderschatten verkoop online

Detailisten sluiten onvoldoende aan op veranderend koopgedrag consument
Online en offline verkoop gaan hand in hand en moeten samen één merkbeleving uitstralen.

Veel winkeliers zien hun klant nog steeds als de trouwe buurvrouw met haar rieten boodschappentas. Tijd om wakker te worden! Het koopgedrag van consumenten is namelijk in razend tempo veranderd. Verschillende verkoopkanalen die samen één merkbeleving uitstralen, dát is wat ondernemers zouden moeten hebben. 

 

Omnichannel retailing

Dat is de conclusie van de nieuwe eVisie van de Rabobank. 'Omnichannel retailing', noemt de bank deze vorm van winkelen ook wel. De boodschap? Waar de klant ook koopt, offline of online, hij moet overal hetzelfde aanbod vinden en overal dezelfde merkbeleving hebben.

  

Online als aanvulling

Volgens de Rabobank zet de gemiddelde ondernemer in onder meer de detailhandel, groothandel en dienstverlening zijn verkoopkanalen niet of onvoldoende klantgericht in. Internet wordt wel gebruikt als verkoopkanaal, maar níet als aanvulling op de 'stenen' winkel. Dus in plaats van dit verkoopkanaal eenzijdig te benaderen, kun je als winkelier je klanten beter integraal managen. Kies je voor 'omnichannel retailing' dan herken je je klant in ieder afzonderlijk kanaal en benader je hem persoonlijk. Zo voelt je klant zich ook in alle kanalen welkom.

 

Tweehonderdduizend online bestellingen per dag

Dus winkeliers, aan de slag! Gebruik het boek Eerste Hulp bij Online Ondernemen om je weg in de online wereld te vinden en te zorgen dat je website en webshop een aanvulling worden op je 'stenen winkel'. Het koopgedrag van de Nederlandse consument verandert namelijk ingrijpend en snel. Het aantal online aankooptransacties is tussen 2005 en 2011 gestegen van 19,5 miljoen naar 73 miljoen. Tegenwoordig doen klanten zo'n 200.000 bestellingen per dag. In 2011 zou dit een jaaromzet van meer dan 9 miljard euro opleveren. Van de 11 miljoen Nederlanders die regelmatig actief zijn op het internet, hebben er 8 miljoen in de eerste helft van 2011 één of meerdere online aankopen gedaan.

  

Bron: Rabobank


Online zakendoen vanuit de cloud

Wat zijn de voordelen voor mij als ondernemer?
Naast een webshop, een goede website en social media kun je online rendement behalen door het invoeren van een online kantoor. Hierbij draaien al je...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten