Winnaar Starter Award blijft website finetunen

'Mijn website heeft zeker 800 aanpassingen moeten ondergaan'
Stel je wilt ondernemer worden. Dan zeg je je baan op, verkoop je je huis en laat je voor een paar ton een website op maat maken. Tenminste, als je zo overtuigd bent van je idee als Martin Beijer, oprichter van online typcursus TICKEN.
Naam: Martin Beijer
Bedrijfsnaam: TICKEN
Sinds: 2009
Bedrijfsvorm: bv
Werknemers: 1, in deeltijd
Uren per week: Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat
 
In 2008 schreef hij zijn dochter in bij een van de marktleiders op het gebied van online typcursussen. “Ik verwachtte voor het bedrag van 200 euro iets interactiefs op internet. Maar niks was minder waar: Het enige dat ze kreeg wat een ringband met bladen vol saaie oefeningen.” Beijer maakte een quick analysis van de markt, met als resultaat: talloze lokale typdocenten gecombineerd met een handjevol grote aanbieders die allemaal voor een bedrag rond de 200 euro weinig innovatieve curssussen aanboden.

Wakkerliggen van adrenaline
Hét moment voor Beijer om in de markt te springen, al was op dat moment zijn bedje nog gespreid. “Ik werkte bij Shell, had het financieel goed voor elkaar en kreeg elke drie á vier jaar leuke nieuwe kansen. Toch had ik altijd die drang om zelf te gaan ondernemen. Ik wilde voldoening van mijn eigen iniatieven ervaren.” En dat moment kwam er, nog geen jaar later. “Aan het einde van de eerste dag van TICKEN kreeg ik al mijn eerste order binnen, via Google AdWords. Die nacht kon ik niet slapen, de adrenaline gierde door mijn lijf.”
 
Website bouwen
De bouw van zijn website heeft hij uitbesteed. “Ik vind dat je alleen die dingen moet doen waar je goed in bent. Mijn specialisme is marketing. Ik heb het businessplan, het communicatieplan en de procesbeschrijvingen geschreven. Het bouwen van de website en de onderliggende IT-systemen en het ontwerpen van een huisstijl heb ik uitbesteed.” Wel heeft hij gezorgd voor een duidelijke briefing voor de designer en de websitebouwer, om er zeker van te zijn dat de website eruit zou komen te zien zoals hij wilde.
 
Finetunen en optimaliseren
En dan is je website klaar. Klaar. Beijer: “Dat dacht ik ook, maar zo werkt het niet. Ik ben nog constant bezig met tekstvernieuwing, verbetering van de communicatie. Oftewel: het 'finetunen' van mijn website.” Een belangrijke eis die de ondernemer aan zijn website stelt, is helderheid. “We willen voorkomen dat klanten constant vragen moeten stellen, alles moet duidelijk op de website staan, anders gaan ze niet met je in zee. Sinds de start in 2009 is er dan ook veel aan de site veranderd naar aanleiding van de vragen en ervaringen van klanten. Bij elkaar zijn dat meer dan 800 aanpassingen geweest, variërend van een typo tot een geheel andere inhoud van pagina’s en structuur van de typcursus.”

Zoekmachinemarketing
Om TICKEN op de kaart te zetten bij de klant, heeft de ondernemer zich verdiept in zoekmachine marketing. “Mijn ervaring in marketing, communicatie en project management én mijn interesse voor internet werkten in mijn voordeel, maar het heeft me veel tijd gekost. Ik heb veel zelf gedaan, maar ook samengewerkt met professionals. Zo heb ik in het begin een expert ingehuurd om mijn zoekmachinemarketing te laten toetsen en te verbeteren. Verder zet ik regelmatig de hulplijnen van Google in: Google webmasterprogramma’s, Google centrum voor webmasters, Google webinars, Google helpforum, Google telefonisch persoonlijk advies door een Nederlands sprekende AdWords strategist en Google Analytics.
 
Vertrouwen bezoekers winnen
Zijn inspanningen hebben effect gehad: Beijer heeft de Starter Award 2010 van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie in zijn zak én heeft van zijn bezoekers daadwerkelijk klanten gemaakt. “Hoe je bezoekers zo ver krijgt om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan? Duidelijk communiceren, zorgen voor het Thuiswinkel Waarborg, SSL beveiligde pagina’s voor persoonlijke data, duidelijke algemene voorwaarden, een goed privacy policy, de vermelding van contactgegevens van je bedrijf, een garantieregeling en positieve referenties van klanten.”
 
Internationaliseren
Inmiddels is TICKEN ook bekend in het buitenland. De site heeft al een Belgisch, een Frans, een Engels en binnenkort een Duits en Oostenrijks zusje. “Voor elk land begint het proces opnieuw: luisteren naar signalen van gebruikers, verbeteren, aansluiten bij de lokale wensen en zorgen dat TICKEN gevonden wordt en gewaardeerd wordt."

Hoe maak je je webshop succesvol?

Patrick Kerssemakers, CEO bij webwinkel fonq.nl over hun speciale online strategie
Het online warenhuis fonq doet het goed. Zo goed zelfs dat het de FD Gouden Gazelle 2010 won voor het snelst groeiende middelgrote bedrijf van Midden...

Hoe werkt Google AdWords?

Stappenplan voor online adverteren voor je onderneming via Google AdWords
Wil je online reclame maken voor je onderneming en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan is online adverteren een goede optie. Een voorbeeld is...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten