De voorwaarden van een goede website

Over gebruiksvriendelijkheid, conversie en betrouwbaarheid
Aan welke voorwaarden je website precies moet voldoen, hangt af van je doelen. Verkoop je aan consumenten, dan zijn andere zaken belangrijker dan wanneer je een virtuele etalage hebt. Toch zijn een paar punten voor alle websites van belang.
Voldoet jouw website aan de nieuwste eisen?
Klik hier
Check het met de tips uit het whitepaper
Lees verder
Is de kwaliteit van jouw online aanwezigheid goed?
Klik hier
Test het met de scan!
Lees verder
Less is more
Heb je een duidelijk doel voor ogen met je website? Bijvoorbeeld het binnenhalen van een lead of het verkopen van een product? Er zijn boeken over vol geschreven, maar dit is de belangrijkste les: zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding is. Less is more. Alles wat je op je website plaatst, moet bijdragen om de doelstelling te behalen. De rest leidt af en moet er dus niet staan.
 
Gebruiksvriendelijkheid
Hoe een website wordt ervaren door de bezoeker, hangt voor een heel groot deel af van de gebruiksvriendelijkheid (usability). Dit is voor verreweg de meeste websites veel belangrijker dan hoe mooi het er allemaal uitziet. Een goed voorbeeld hiervan is Marktplaats (niet mooi, wel functioneel). Gebruik een duidelijke navigatie. Vraag je bij alles af: hoe komt een bezoeker zo snel mogelijk bij de informatie. Daar gaat het om.
 
Betrouwbaarheid
Een van de grootste uitdagingen in de virtuele wereld is het krijgen van vertrouwen. Hoe weet een bezoeker nu dat achter jouw website een betrouwbaar bedrijf zit? Gelukkig zijn er een paar simpele manieren om argwaan snel weg te nemen:
1. Vermeld op de homepage op een prominente plek het adres en telefoonnummer (liefst een vast nummer) van je bedrijf.
2. Ben je aangesloten bij (branche) organisaties? Zet de logo’s op je website, bijvoorbeeld in de footer (onderkant). Zie kader keurmerken.
3. Vraag aan drie klanten van je of ze een korte aanbeveling willen geven en zet deze op je website.
 
Regelgeving
Zeker als je via je website verkoopt, heb je te maken met een aantal regels. Die staan in de wet ‘koop op afstand’. Gelukkig vallen de regels over het algemeen wel mee. Je doet er dus verstandig aan om hier rekening mee te houden. Bovendien helpt navolging van deze regels met het verbeteren van de perceptie van betrouwbaarheid.
 
SEO (zoekmachine optimalisatie)
Steeds meer bedrijven besteden veel aandacht aan het verkrijgen van hogere posities in Google. Niet zo gek, het kan voor flinke omzetstijgingen zorgen tegen een relatief lage investering. Kijk of je website goed scoort in Google op belangrijke zoektermen voor je bedrijf. Scan je site op seo.mkbservicedesk.nl om erachter te komen wat er kan worden verbeterd. Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Je kan dan op veel meer relevante zoektermen worden gevonden. Een voorbeeld is Google AdWords.
 
Communiceer met je klanten
Je website is een uitstekende manier om je relatie met je (toekomstige) klanten te verstevigen. Een eenvoudige manier is om de mogelijkheid te bieden een e-mailadres achter te laten zodat je regelmatig nieuwsbrieven kunt sturen om relaties warm te houden. Denk ook aan social media als Twitter, Hyves en Facebook. Het voordeel van deze tools is dat ze geen geld kosten en relatief makkelijk te gebruiken zijn.
 

De MKB Webscan met Tineke Verburg - Weg met die dode links!

Aflevering 2: Waarom zijn dode links zo slecht voor je vindbaarheid op Google? Geerke Vermeulen van schoenmakerij De Leest uit Bunnik laat haar website testen.
de-mkb-webscan-met-tineke-verburg-weg-21113125459.png

Dossiers

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Hoe kan ik geld verdienen met internet?

'Ondernemers: Gebruik nieuwe definititie van communicatie'
De generatie van nu groeit op met smartphones en is altijd en overal online. Maar wat moet je daarmee als ondernemer? Moet je perse iets met social...

De online snelweg naar geld besparen

Column | Online ondernemen
Ten tijde van een crisis wordt er bespaard. Consumenten geven minder uit, en ondernemers lijden daar vaak onder. Gevolg: Ondernemers gaan besparen en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten