Sollicitatie afnemen

Tips bij het aannemen van nieuwe mensen
Niet alleen de sollicitant moet zich goed voorbereiden op het komende sollicitatiegesprek. Jij als baas moet dat óók. Weet wat je gaat vragen en welke eisen je stelt aan je nieuwe medewerker.
Tip 1:
Stel duidelijke functie-eisen op. Maak daarin onderscheid tussen vereisten en pré's, zo weet de sollicitant of hij of zij geschikt is voor de functie en zo selecteer je al meteen.
 
Tip 2:
Onthoud dat het niet alleen voor jou een eerste kennismaking is met een mogelijk nieuwe werknemer maar ook andersom. Iemand komt voor het eerst bij jou in het bedrijf. Zorg dus dat je als geheel een goede indruk achter laat. Dit kan op verschillende manieren. Stuur bijvoorbeeld iedere sollicitant een ontvangstbevestiging als ze net gereageerd hebben op de vacature. Communicatie is vanaf het begin al erg belangrijk. Dit kan in de vorm van een standaard e-mail of brief. Probeer verder tijdens het gesprek zoveel mogelijk te weten te komen zonder opdringerig te zijn.
 
Tip 3:
Begin rustig aan het gesprek en stel vragen die de kandidaat op zijn gemak stelt. Als hij/zij op zijn/haar gemak is, kunnen er de leukste gesprekken ontwikkelen. Zo’n sfeer creëer je door wat informele vragen te stellen. Bijvoorbeeld door te vragen: 'Kon je het vinden?'
 
Tip 4:
Als je veel sollicitanten hebt, moet je aan eenieder ongeveer dezelfde vragen stellen. Alleen dan kan je vergelijken. Natuurlijk verloopt elk gesprek anders, maar een vaste structuur moet er altijd wel inzitten. Bij de MKB Servicedesk adviseren wij de volgende opbouw:
  • Opening
  • Informatie geven over de organisatie en over de functie
  • Informatie vragen aan de kandidaat
  • Vragen van de kandidaat beantwoorden
  • Afsluiting
Het lijkt simpel, maar vaak wordt er begonnen met het bevragen van de kandidaat. Het is wel belangrijk dat hij precies weet, wat voor bedrijf je hebt en hoe de functie in elkaar zit. Dat betekent overigens niet dat het een ellenlang verhaal is of nog erger, een monoloog moet worden. Probeer te kijken of de kandidaat enigszins de moeite heeft genomen zich te informeren over jouw bedrijf. Als je op je website informatie hebt staan over de geschiedenis van het bedrijf en de doelen, dan heeft een goede kandidaat dit allang gelezen.
 
Tip 5:
Maak altijd duidelijk wat de procedure is en voor welke datum kandidaten meer informatie krijgen. Anders krijg je een overbelaste telefoonlijn door (terecht) ongeduldige kandidaten die op je beslissing wachten. Dus als je veel sollicitanten hebt, geef dit gewoon aan. Komt er nog een tweede ronde? Zorg dat de sollicitant dat weet.
 
Tip 6:
Leg een archief aan van de open sollicitaties die je ontvangt maar niets mee hebt gedaan. Dit zijn mensen die uit zichzelf jouw bedrijf kiezen om te willen werken. Het kan dus zijn dat er personen tussen zitten met een grote belangstelling voor het werk en het bedrijf. Enthousiasme is erg belangrijk. 

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten