Netwerken: dé manier om klanten te werven

Tips voor effectief netwerken
Netwerken is dé manier om klanten te werven. Stel, je wilt wel netwerken en gaat naar bijeenkomsten en borrels, maar vertrekt vervolgens nooit met dat gouden contact naar huis. Maar hoe doe je dat?
 
Netwerken is niet hetzelfde als verkopen 
Een witgoedhandelaar verkoopt geen ijskast op een zakelijke borrel, hij verkoopt het idee dat hij verstand heeft van koeling. Dat hij betrouwbaar is. Als zijn gesprekspartner over een maand een nieuwe ijskast nodig heeft, dan moet onze witgoedhandelaar top of mind zijn.
 
Wees zichtbaar - letterlijk
Bied aan om op een bijeenkomst van je beroepsvereniging of ondernemersgroep een praatje te houden over een onderwerp dat je goed beheerst. Zo val je in één keer op bij een groep mensen die er zakelijk toe doet. Wees ook niet te bescheiden. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen onder de indruk zijn van sprekers die beginnen met te vertellen dat ze veel verstand hebben van het onderwerp dat ze gaan behandelen. Lijkt onnozel, maar werkt goed.
 
Luister meer, praat minder
Mensen, zeker als ze nerveus zijn, praten graag veel en over zichzelf. Maar als je luistert, hoor je mogelijk aanknopingspunten voor een zakelijk aanbod. Stel vragen. Laat je gesprekspartner bijvoorbeeld vertellen of zij gefrustreerd is over een toeleverancier, wellicht heb jij de oplossing. En anders inspireert het wellicht tot nieuwe ideeën.
 
Netwerken is geen borrelen 
Je kunt er wellicht een biertje bij drinken, maar je bent niet in de kroeg. Houd je hoofd erbij en bedenk waarom je er bent: om zakelijk een goede indruk achter te laten. Houd privémeningen over controversiële onderwerpen voor jezelf, ze kunnen een lelijke wig drijven tussen jou en je gesprekspartners.
 
Houd contact, ook via Linkedin of Facebook
Zo maak je van een vluchtige ontmoeting wellicht een langer durende relatie. Verzamel visitekaartjes (niet vergeten zelf mee te nemen!). Maak eventueel na afloop aantekeningen over dingen die een gesprekspartner heeft gezegd. Als je die de volgende keer aanhaalt (‘hoe is het afgelopen met die leverantie die te laat was?’) zal hij onder de indruk zijn.
 
Wees jezelf
Ga je niet groter en imposanter voordoen dan je bent. Zeker in deze tijd van internet en smartphones zijn mensen er zo achter hoe de vork echt in de steel zit. Wees ook niet bang om te vertellen dat je net begint, het zal je verbazen hoeveel mensen dat sympathiek vinden en je proberen te helpen. Een netwerkbijeenkomst kun je gebruiken als een klankbord.
 
Vergeet niet de gun-factor
Zaken doen met mensen waarmee je een klik hebt, is prettiger dan handelen met een botte boer. Probeer dus vooral een sympathieke (niet een slijmerige) indruk achter te laten. Laat je kennen als persoon. Alleen praten over zaken kan kil over komen.
 

Dossiers

Dierenziekenhuis strijdt mee in TNE verkiezing

Wie wordt The Next Entrepreneur 2012? Misschien gaat die titel wel naar Stijn Peters en Bernard Valkenburg van Dierenziekenhuis Eindhoven. In april...

Startende ondernemers zien toekomst bedrijf zonnig in

Verkiezing The Next Entrepreneur 2012
Startende ondernemers hebben vertrouwen in hun onderneming, ook in deze economisch moeilijkere tijden.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten