Hoe zet ik een webshop op?

Basiselementen voor het starten van een webshop
Een online winkel beginnen kan op vele manieren. Je kunt thuis achter je computer gaan doe-het- zelven. Of alles uitbesteden aan een duur bureau. De meeste kleinere ondernemers kiezen voor een tussenweg.
Stap nummer één voor iedere startende webwinkelier is het kiezen van een goede bedrijfsnaam en dito domeinnaam. Dat is belangrijk voor je vindbaarheid. Heb je een logische en gemakkelijk te onthouden domeinnaam (zoals pluchebeesten.nl – een fictief voorbeeld), dan is de kans groot dat klanten direct je webadres intypen. Je hebt dan een voorsprong op concurrenten die via Google of andere zoekmachines gevonden moeten worden. Goed vindbaar zijn voor zoekmachines is overigen altijd zeer belangrijk. In het artikel 'Hoe trek ik klanten naar mijn webshop' lees je daar meer over.
 
Functioneel ontwerp: houd het overzichtelijk
Het functioneel ontwerp is de inrichting van een website. Simpel gezegd: wat zet je erop (en wat niet!) en waar zet je het neer: op de homepage, of achter een link waar mensen op moeten klikken? Hiervoor geldt één belangrijke regel: houd het overzichtelijk. Een onoverzichtelijke site wordt even snel weer verlaten als ‘ie gevonden wordt. Zet daarom geen overdaad aan informatie op je site. De online consument heeft geen geduld voor zoekplaatjes. Let er ook op dat mensen niet te vaak moeten doorklikken. Over het algemeen moeten klanten binnen twee keer klikken het product hebben gevonden, anders gaan ze weg.
 
Onontbeerlijk: een goede zoekfunctie en een eenvoudig bestelproces. Laat klanten niet onnodig veel gegevens invullen en beperk het aantal te doorlopen stappen tot niet meer dan 3.
 
Je producten: gedetailleerd waar het moet
Zorg voor grote en duidelijke afbeeldingen en specificaties van de producten die je aanbiedt. Klanten kunnen ze immers niet zelf bekijken of vasthouden. Daarom is het van belang dat de eigenschappen van de producten duidelijk worden omschreven. Wees niet bang om daarin gedetailleerd te zijn. Zolang het maar relevant is voor je product. Voor een webwinkel in outdoor-artikelen is bijvoorbeeld vermelding van het gewicht van een tent relevant. Voor dameskleding is het handig om naast de confectiemaat ook de taille- heup- en borstwijdte te vermelden.
 
Voor de afbeeldingen geldt eigenlijk hetzelfde. Je moet nooit tien verschillende foto’s van een product willen plaatsen. Maar voor bepaalde producten, zoals schoenen, zijn meerdere aangezichten beslist een toegevoegde waarde. Dit soort details verlagen de drempel om tot aankoop over te gaan. Een klant die met teveel twijfels of vraagtekens blijft zitten, surft al gauw door naar je concurrent.
 
Het systeem: de investering waard
Achter een goede webshop zit een goed systeem. Er zijn goedkope softwarepakketten te koop waarmee je eigenhandig je eigen webwinkel kunt bouwen. Het is alleen aan te raden hiermee te werken als je zelf een behoorlijke kennis over het bouwen van websites hebt. Als je een professionele webshop wilt en er landelijk mee wilt verkopen, is het verstandiger om een professionele webdesigner in te huren. Een goede webbouwer houdt bij het technisch ontwerp bijvoorbeeld ook rekening met de technische vereisten om door Google te worden gevonden. Let erop dat je kiest voor een systeem met een gebruiksvriendelijk Content Management Systeem (CMS). Dan kun je zelf gemakkelijk de inhoud van je website aanpassen zonder dat je verstand van webdesign hoeft te hebben.
 
Zorg ervoor dat je site snel is. Laat bezoekers niet ellenlang wachten totdat allerlei Flashanimaties geladen zijn. Dat gaat irriteren en jaagt klanten weg. Je webshop moet ook door meerdere browsers bekeken kunnen worden, want niet iedereen gebruikt Internet Explorer. Zorg er ook voor dat je webshop goed is beveiligd, vooral wanneer je online je klantgegevens bewaart.
 
Betaalmogelijkheden: bied keuze
Gekochte producten moeten worden afgerekend. Zorg ervoor dat je klanten diverse mogelijkheden hebben om af te rekenen, bijvoorbeeld door middel van creditcard of eenmalige machtiging. Een handig betaalsysteem is iDeal, waarmee klanten kunnen betalen door middel van internetbankieren bij hun eigen bank. Meer over online betaalmogelijkheden lees je in dit artikel 'Betalingsmogelijkheden voor mijn webshop'.

Waarom een webshop beginnen?

Een bedrijf op internet maakt je afzetmarkt groter
Je wilt een winkel beginnen of je bestaande winkel uitbreiden? Denk aan een webshop. Met een bedrijf op internet is je afzetmarkt veel groter en de...

Aan welke juridische eisen moet mijn webshop voldoen?

Dit zijn de wetten en regels
Om een webshop te starten, heb je een goed bereikbare en gebruiksvriendelijke website nodig, maar met welke wetten en regels krijg je te maken? De...

Hoe trek ik klanten naar mijn webshop?

Zorg voor een hoge ranking
Een fraaie website is nog geen garantie voor een succesvolle online winkel. Je zult ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw webshop weten...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten