Ondernemen in 2025: flexibel organiseren

Reorganisering van je HR
De manier waarop ondernemers organiseren, verandert. Dat constateert trendwatcher Guido van de Wiel. Aan de hand van zeven termen spreekt Van de Wiel zich uit over zíjn verwachtingen voor 2025 op het gebied van HR en organiseren. Waarom zou je wachten tot het 2025 is? Begin er nu al aan!
Meer weten over leiderschap?
Klik hier
Download het whitepaper 'Nieuwe tijd, Nieuw leiderschap'
Naar download
Weet jij wat verdraaide organisaties zijn?
Klik hier
Bekijk de video!
Naar video
Alles over duurzame inzetbaarheid?
Klik hier
Lees de artikelen uit het dossier Elkedagbeter!
Naar dossier
Dit doet Guido van de Wiel (trendwatcher op het gebied van HR) in het nawoord van het boek 'HR en organiseren in 2025' van uitgever Van Gorcum dat vorige maand is uitgekomen. Van de Wiel schaart zijn verwachtingen onder acht termen en beschrijft deze op een aansprekende manier. Weleens van minderheidswijsheid gehoord? Of het poffertjesmodel? De trendwatcher kan je er álles over vertellen!
 
  1. Rolleiderschap

In plaats van als functie, denkt Van de Wiel dat we leiderschap moeten gaan zien als rol. Het zal volgens hem niet meer steeds dezelfde persoon zijn binnen een bedrijf, die de leiding pakt. Per project zal de meest geschikte leider naar voren stappen, zo denkt hij. Een connector bij een project waarvoor veel contacten nodig zijn, een mavens als er iemand met veel kennis nodig is en een aanjager als beweging gewenst is.
 
  1. Wijzer werken

Slimmer werken is uit, wijzer werken is in. Slimmer werken, zo vindt Van de Wiel, associeer je al snel met foefjes, afsnijroutes en handigheidjes. Die foefjes helpen je uiteindelijk niet verder. Écht belangrijk is het om te beseffen hoe vaak je van de bedoeling van je bedrijf wordt afgeleid. Wil je wijzer werken, dan moet je volgens de expert elke keer bedenken wat nu werkelijk van waarde is en hoe je daaraan kunt bijdragen. "Gelijktijdig verantwoordelijkheid nemen in het hier-en-nu én in het grotere daar-en-dan", beschrijft hij.
 
  1. Agile organiseren

Agile, ook wel beweeglijke, organisaties zijn ondernemingen die zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen. Van de Wiel beschrijft deze organisaties als ondernemingen waar alle vitale bedrijfsfuncties bij elkaar zitten, waardoor makkelijk informatie uitgewisseld kan worden en gezocht kan worden naar volgende stappen en verbetering. Als je op één plek bedenkt, produceert én verkoopt en als iedereen de ruimte krijgt om veranderingen door te voeren, dan blijft iedereen alert, beweeglijk en gedreven. Dan blijven mensen bedenken: hoe kunnen we de processen zo goed mogelijk laten verlopen?
 
  1. Interplacement

Van de Wiel signaleert enerzijds de trends duurzame inzetbaarheid en talentmanagement en anderszijds ontslag en bijbehorende redenen. "Hoe zijn deze met elkaar te rijmen?" vraagt hij zich terecht af. "Ontslag is een verlies van talent en een zwarte pagina voor talentmanagement." Zijn oplossing is eigenlijk heel logisch: interplacement, het tijdelijk verhuren van je eigen mensen aan aanpalende bedrijfssectoren. "Outplacementtrajecten aanbieden en ontslagvergoedingen uitkeren, is kostbaar. Bovendien is ontslag emotioneel," redeneert Van de Wiel. En wat te denken als het economisch weer wél goed gaat? Dan ben je ineens al je goede mensen kwijt! Verhuur je personeel tijdelijk - in goed overleg - aan een ander bedrijf.
 
  1. Medewerkersbevlogenheid en klantbevlogenheid

De term tevredenheid mag van de trendwatcher naar het museum; bevlogenheid, dáár moet je naartoe. Immers: écht ontevreden klanten of werknemers gaan wel weg. Dan houd je over: de zesjes. Maar daar doe jij het als ondernemer toch niet voor? Creëer bevlogen klanten en werknemers, die ambassadeur willen zijn van je onderneming. Hoe je dat doet? "Ga het gesprek aan," luidt het advies van Van de Wiel. "Zoek naar de plekken waar al bevlogenheid is. Wat maakt dat die ene werknemer of klant al ambassadeur is van je organisatie, product of dienst? Besteed dáár aandacht aan! En vergeet vooral niet aan de niet-bevlogen medewerkers te vragen wat ze nodig hebben om wél te kunnen excelleren.
 
  1. Minderheidswijsheid

Als leidinggevende is het altijd lastig om ieders mening mee te laten tellen. "Gewone democratie stopt zodra er een meerderheid van 51 procent is bereikt," legt Van de Wiel uit. Dan doe je namelijk wat die 51 procent wil. Van de Wiel stelt daarom voor om te werken volgens het gedachtengoed van Deep Democracy, waarbij rekening gehouden wordt met de wijsheid die in het minderheidsstandpunt (de overgebleven 49 procent) zit.
Vraag de mensen die het oneens zijn met een besluit: 'Wat heb jij nodig om akkoord te gaan?' Maak het besluit rijker met de aanvullingen van de minderheid en uiteindelijk zal het besluit er alleen maar beter op worden. Daarmee leveren al je werknemers een essentiële bijdrage aan het geheel, zo meent de trendwatcher.
 
  1. Organiseren en het poffertjesmodel

Vraag jij het jezelf weleens af: wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een fysiek bedrijf? En wat is eigenlijk de meerwaarde van mensen in loondienst? Stel dat je per project zou gaan werken met verschillende groepjes mensen? Steeds opnieuw kijk je welke mensen een goede bijdrage kunnen leveren en uit welke mensen op dat moment het ideale groepje bestaat. Van de Wiel maakt de vergelijking met poffertjes: je organisatie gaat uit allerlei verschillende poffertjes bestaan, waartussen jouw HR de boter vormt.
 
  1. Third places en uitwerkers

Na de trend van het thuiswerken, signaleert Van de Wiel, begint zich een volgende ontwikkeling te manifesteren: gebruikmaken van  de toevallige fysieke aanwezigheid van anderen. Apps en een veranderende mentaliteit, betoogt hij, zorgen ervoor dat mensen uitwerkers worden. "Kroegen, cafés, strandtenten, funky loungeplekken worden ontmoetingsplaatsen waar we ter plaatse kunnen zien wie er nog meer aanwezig zijn. Daardoor ontstaan nieuwe tijd- en locatiegebonden samenwerkingen, gebaseerd op toevallige aanwezigheid van die talenten en die netwerkpartners die op dat moment net in de buurt zijn."

"Verander de mindset van je personeel: laat werknemers zélf problemen oplossen"

Ondernemers denken vanuit toevoeging van waarde aan hun bedrijf; medewerkers zijn geneigd zich te verschuilen achter afspraken. Verander de mindset van je personeel. Dat is de boodschap van Wouter Hart van Verdraaide Organisaties.
verander-mindset-personeel-laat-werknemers-18113104824.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 50 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten