Sociaal ondernemen én winst maken: Hotel con Corazón doet het

Ondernemer in beeld | Onno Oostveen wil in tien jaar tijd, tien hotels opzetten
Al op dag één was het Nicaraguaanse Hotel con Corazón van ondernemers Onno Oostveen en Marcel Zuidhof een succes. Natuurlijk hielp het dat de Lonely Planet stond te trappelen om te komen logeren en dat Trip Advisor het hotel een nummer 1 notering bezorgde. Maar onderschat het sociale element niet: 100 procent van de winst gaat naar onderwijsprojecten in Nicaragua.
Ook financiering vinden?
Klik hier
Lees ons e-book financiering!
Naar MijnMKB
Heb jij een goed idee?
Klik hier
Schrijf je ondernemingsplan!
Naar MijnMKB
Meer over sociaal ondernemen?
Klik hier
Lees ons dossier duurzaamheid!
Naar het dossier
Naam: Onno Oostveen (37)
Bedrijfsnaam: Hotel con Corazón
Bedrijfsvorm: stichting
Functie: oprichter, samen met Marcel Zuidhof en bestuurslid 
Oprichtingsjaar: 2006
Personeelsleden: 23
Werkt: 4 tot 6 uur per week aan Hotel con Corazón, de rest besteedt hij aan zijn eigen onderneming The Brighthouse
Eerste bijbaan: afwashulp
Tip voor ondernemers: “Je kunt niet alles in één keer goed doen. Pak het stap voor stap aan en begin gewoon."
 

Sociale onderneming

Hotel con Corazón is de naam van een driesterren-boutique-hotel in Nicaragua (Granada). Maar niet zomaar één. 100 procent van de winst uit de zestien kamers en het restaurant, gaat namelijk naar  onderwijsprojecten in Nicaragua. De ondernemers achter deze sociale onderneming, zijn Onno Oostveen en Marcel Zuidhof.
 

Succesformule uitbreiden

Na zeven jaar vinden de ondernemers het tijd om de succesformule van Hotel con Corazón uit te breiden naar andere landen. Vandaar hun zoektocht naar andere ondernemers die net als zij een ‘sociaal hotel’ willen opzetten. “Al zeker twintig ondernemers hebben zich gemeld met serieuze interesse en concrete plannen,” vertelt Oostveen enthousiast. Deze con Corazónners in spe hebben dezelfde droom ‘iets met ontwikkelingswerk’ te doen als die Oostveen en Zuidhof zeven jaar geleden hadden. “We waren al een tijdje met elkaar aan het sparren over de manier waarop we die droom achterna konden gaan. We wilden graag iets doen rondom onderwijs, omdat we vinden dat je daarmee echt iets kunt doen voor de toekomst van een land. En we besloten: we willen niet afhankelijk zijn van donateurs.” Tel daarbij op dat het toerisme in Nicaragua in die tijd booming was en het idee voor Hotel con Corazón werd geboren: een winstgevend hotel in Nicaragua, om onderwijsprojecten in het land te kunnen opzetten.
 

Crowdfunding avant la lettre

In 2008 is het hotel geopend, maar natuurlijk ging daar nog iets aan vooraf: financiering vinden. Oostveen: “We hebben het geld bij elkaar gekregen via ‘crowdfunding avant la lettre’. Crowdfunding bestond toen – in 2006 - namelijk nog helemaal niet. We hebben al onze vrienden en kennissen het aanbod gedaan: koop voor 500 euro aandelen in ons hotel en in ruil daarvoor mag je per jaar, één nacht komen slapen in het hotel. In een jaar tijd hadden we zestigduizend euro bij elkaar!” En die eerste zestigduizend euro vormde een springplank naar meer. “Dat gaf instanties vertrouwen. Als je omgeving in je idee gelooft, zit het wel goed. Uiteindelijk verzamelden we vijfhonderdduizend euro, via familie, vrienden, instanties, stichtingen en fondsenwerving.”
 

En nu… gasten!

En na het geld, kwamen ook de gasten. De eerste was een heel speciale, zo vertelt Oostveen. “Een dag na het openingsfeest werd er op de deur geklopt. Een man stond op de stoep: of we een kamer vrij hadden? De vloer was bezaaid met lege bierflesjes, de tafels stonden vol borden en we zouden pas een week later opengaan. Dus ik moest hem teleurstellen. ‘Ik ben van Lonely Planet, en zou hier héél graag een nachtje logeren,’ drong hij aan. We wisten niet hoe snél we moesten beginnen met de laatste puntjes op de i zetten. De volgende dag was de kamer klaar, met een fantastisch review in de Lonely Planet als gevolg. En ook bij Trip Advisor stonden we binnen een mum van tijd op nummer één van de hotels in Nicaragua. De gasten kwamen. En komen nog steeds!”
 

Uitbreiding naar andere landen

Het concept werkt dus als een trein, blijkt wel. “Het zou zonde zijn als we het niet breder uitrollen,” vindt Oostveen. “Daarom hebben we een document met richtlijnen opgezet, voor de twintig ondernemers die met ons willen samenwerken.” Oostveen kijkt uit naar de uitbreiding. “Hoe groter Hotel con Corazón wordt, hoe meer impact we hebben en hoe meer kinderen we kunnen helpen. Onze ambitie? Tien con Corazón hotels in tien jaar tijd.” Nu de gegadigden zich hebben gemeld, is de volgende stap voor Oostveen en zijn compaan om te kijken of er een goede klik is. “En ze moeten zich kunnen vinden in onze corporate values, zoals respect voor de lokale gemeente en duurzaam ondernemen. Als dat rond is, is het vervolgens aan de ondernemer zelf om het idee uit te rollen.”
 

Financiering nieuwe hotels

De financiering voor de nieuwe hotels komt deels voor de rekening van de ondernemers die de hotels gaan runnen, maar Oostveen en Zuidhof helpen ook mee. “Ik ben al bezig met het benaderen van rijke families en grote stichtingen,” vertelt Oostveen. “Ook lijkt het me leuk een deel van de financiering rond te krijgen via crowdfunding. We vinden het wel belangrijk dat de ondernemer zelf ook aan fondsenwerving gaat doen. Vooral omdat je dan zeker weet dat iemand er alles aan zal doen om het hotel tot een succes te maken. Als het geld van je familie en vrienden erin zit werk je drie keer zo hard, weet ik uit ervaring.”
 

Meer weten?

Meer weten over Hotel con Corazón? Bezoek de website!

Weekly Hangout: Crowdfunding in 2013

Gijsbert Koren en Onno Oostveen over financieren via de crowd
Steeds meer ondernemers kiezen voor financiering door crowdfunding. In de weekly hangout van 12 februari spraken we met Gijsbert Koren van Crowdfunding onderzoekbureau Douw&Koren en met Onno Oostveen van Hotel con Corazón over de snelle groei van deze financieringsvorm.
weekly-hangout-crowdfunding-2013-12213123615.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten