Ondernemers klagen over telefoontje MKB Veiling

'Agressieve' acquisiteurs actief op gebied van energieinkoop
Een agressieve, vreemde vorm van benadering en onduidelijkheid over het wel of niet vastzitten aan een energiecontract: dat zijn de klachten van ondernemers over een bedrijf dat collectieve energiecontracten verkoopt: MKB Veiling, dat soms ook opereert onder alleen 'MKB'.
Meer over acquisitie?
Klik hier
Lees het dossier!
Lees verder
Ongewenste acquisitie?
Klik hier
Houd je administratie op orde!
Naar MijnMKB
'Behoorlijk onbeschoft', zo noemen ondernemers de verkopers van MKB Veiling. Zeker honderd ondernemers hebben in kort tijdsbestek gebeld naar MKB-Nederland met klachten over de agressieve vorm van benadering van dit bedrijf dat zichzelf 'belangenbehartiger op het gebied van energie-inkoop' noemt. 
 

Handelswijze MKB Veiling

Het bedrijf belt ondernemers op om hen te verleiden tot deelname aan een collectieve inkoop van stroom en gas. Tijdens het gesprek hanteren de medewerkers een agressieve manier van verkopen, met - volgens ondernemers - het doel een bevestigend antwoord te ontlokken. Dat baart hen zorgen. Eén van de gebelde ondernemers: "Er was geen touw aan het gesprek vast te knopen. Degene aan de telefoon stelde zich voor als iemand van MKB Veiling. Hij was niet goed verstaanbaar, maar ik dacht dat het wel in orde zou zijn omdat ik de term 'mkb' hoorde."
 

Oja, en hoe zit het met energie?

Pas tegen het einde van het gesprek vroeg de callcenteragent de ondernemer naar zijn energieleverancier. "Voor ik het in de gaten had, had hij het over weggaan bij mijn huidige leverancier, terwijl ik dat helemaal niet wil! De medewerker bleef drammen over energie en stelde de vragen in een hele rare vorm, waardoor 'ja' vaak het enige juiste antwoord op de vraag was. Nadat ik inderdaad 'ja' antwoordde op één van zijn vragen, was het gesprek plotseling afgelopen. Daarna flitste het door mijn hoofd: dit klopt niet." Een paar dagen later ontving de ondernemer een schriftelijk aanbod van MKB Veiling, met daarin de boodschap dat hij nog wordt gebeld. "In de brief staat dat de overeenkomst pas ingaat na telefonische bevestiging. Maar ik ga binnenkort op vakantie en wie weet halen ze die 'ja' wel uit een eerder gesprek. Sinds wanneer is er geen handtekening meer nodig voor een contract?!" De ondernemer, en velen met hem, maakt zich zorgen over de afloop. "Zit ik straks vast aan een aanbod? Kan ik er nog onderuit? Deze wijze van acquisitievoeren klopt niet!"
 

MKB Veiling: 'Wij zijn volledig transparant'

Jasper de Vroome, eigenaar van MKB Veiling herkent zich niet in de agressieve wijze van benadering die gebelde ondernemers beschrijven en wil bezorgde ondernemers geruststellen. "Na een verkennend telefoongesprek sturen wij ondernemers inderdaad een aanbod om vrijwillig deel te nemen aan collectieve inkoop van energie, maar een deelnemer gaat nóóit automatisch op dit aanbod in. Wij bellen ondernemers altijd na om te vragen of ze inderdaad van het aanbod gebruik willen maken. Zo niet, dan is er geen overeenkomst." Hij vult aan: "Wij willen graag tevreden klanten en nemen klachten altijd serieus." Een benaderde ondernemer trekt de uitspraak van De Vroome in twijfel: "Mij werd aangegeven dat, wanneer ik binnen 14 dagen na ontvangst van de offerte níet had aangegeven niet te willen deelnemen, MKB Veiling mijn gegevens zou doorsturen naar de energieaanbieder van de offerte. Dit omdat ik door niet te reageren, te kennen geef gebruik te willen maken van het aanbod."
 

Géén relatie MKB Veiling en MKB-Nederland

Verschillende ondernemers associëren MKB Veiling met MKB-Nederland, maar deze hebben géén relatie met elkaar. Eerder was dit ook het geval met MKB Brandstof: ook daarbij werd onterecht een link gelegd tussen MKB-Nederland als belangenorganisatie en de verkoop van een tankpas door de inmiddels welbekende 'Tom de Ridder'.
 

Tip 

Heb je dit ook meegemaakt en een offerte van MKB Veiling ontvangen? Vul het contactformulier op de website van MKB Veiling in en geef aan dat je niet akkoord maakt en geen gebruik maakt van het aanbod én geen prijs stelt op verder telefonisch contact.

Dossiers

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten