Wat is de semantische context?

Hoe selecteert Google in 2014 zoekresultaten?
Zoekmachines worden steeds intelligenter. Letten zij vroeger vooral op trefwoorden of 'tags', nu wordt gekeken naar de hele context. Het woord 'bank' kan immers slaan op een meubelstuk, maar ook op een financële instelling. Je zult je website dus moeten aanpassen als je nog steeds goed door de moderne zoekmachines wil worden gevonden.
Weer weten over online ondernemen?
Klik hier
Download het e-book
Naar MijnMKB
Is jouw website klaar voor de toekomst?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Dat zoekmachines steeds beter worden, is geen nieuws. Kwam je er tien jaar geleden nog mee weg om populaire zoekopdrachten als 'Britney Spears' of 'schattige puppy' in je website te verstoppen, tegenwoordig straft de alwetende zoekmachine Google (er zijn meer zoekmachines, maar in Nederland gebruikt ruim 93 procent Google) dit meteen af. De zoekmachine wordt steeds slimmer.
 

Volledige vraag

Het is bij internetters niet onopgemerkt gebleven dat Google intelligenter wordt. In de zoekmachine worden steeds vaker volledige vragen ingevuld. In reactie daarop probeert Google je zinnen ook aan te vullen met de meest genoemde opties. Hoewel, de meest genoemde? Soms heeft Google zelfs humor. Zoek maar eens op "waarom doet een..."
 
Google werd opgericht in 1997 en is sinds 2002 de meest gebruikte zoekmachine van Nederland. In de afgelopen elf jaar heeft de zoekmachine een gigantische hoeveelheid data verzameld. Wereldwijd typen we elke maand ruim 100 miljard zoektermen in. Dit blijkt een betrouwbare graadmeter voor veel ontwikkelingen, zoals beurskoersen.
 
Uit al die data heeft Google contexten kunnen filteren, de semantische context van zoektermen, om zoekresultaten beter te laten aansluiten op je vraag. Zo maakt het minder uit of je een typfout maakt of een ander synoniem gebruikt dan de website waar je terecht wilt komen: Google begrijpt je bedoeling.
 

Antwoorden

De zoekmachine geeft voortaan ook voorrang aan zoekresultaten waarbij antwoorden op vragen worden gegeven en reageert niet meer primair op matchende zoektermen. Dit gaat nog beter als Google iets van je weet, bijvoorbeeld omdat je een gmail-, YouTube of Google+-account hebt of omdat de zoekmachine je zoekhistorie en gedrag bijhoudt.
 
Dat Google internetters beter passende, persoonlijke resultaten probeert te geven, betekent dat het belang van de 'ranking' afneemt. Wie zoekt op biologische bakker, vindt straks in Den Haag iets anders dan in Utrecht, mits hij zijn locatiegegevens deelt.
 

Ranking?

De nieuwe werkwijze van Google heeft voor- en nadelen voor jou. Heb je je website volgens de regels van Search Engine Optimalisation ingericht? Mogelijk moet je dit opnieuw (laten) doen. Een voordeel is wel dat je beter wordt gevonden door de klanten die jou écht zoeken en dat ook Google Adwords, adverteren bij bepaalde zoekresultaten, effectiever wordt.
 
Kritiek op de nieuwe werkwijze van Google is dat betaalde advertenties een grotere rol gaan spelen. Zelf heb je minder invloed op je vindbaarheid online. Tips: zorg in ieder geval dat je website binnen 1 seconde laadt. Probeer ook zoekwoorden in onderwerpen te groeperen (dan sluiten ze immers beter aan op zoekzinnen). En denk in vragen van de klant: waar kun jij antwoord op geven? Verzorg dit vervolgens zo goed mogelijk op je site. 

The Wax Bar gebruikt Google AdWords

In korte tijd flinke zoekmachinestijging
Sophie van The Wax Bar vertelt hoe ze gebruik maakt van Google AdWords en hoe haar onderneming daardoor beter vindbaar is geworden op Google.
the-wax-bar-gebruikt-google-adwords-13113124558.png

Goede webshop hoger in ranking Google

Klanttevredenheid bepalend voor zoekresultaten Google
Zoekmachine Google wil nog dit jaar een systeem lanceren waardoor webshops die slechte recensies krijgen, lager in de zoekresultaten terecht komen....

Let op: wijzigingen Google Search en Analytics

Drie grote veranderingen | Gevolgen voor je website
Google heeft rond zijn vijftiende verjaardag drie belangrijke wijzigingen aangebracht in twee van haar meest gebruikte programma’s: Search...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten