"Gelukkige medewerkers maken lekkere koekjes"

Ondernemer in beeld | Kees Pater Koekjesbakkerij Veldt
Duurzame inzetbaarheid staat bij Koekjesbakkerij Veldt uit Veenendaal hoog in ‘t vaandel. Al in 2011 ging het roer bij eigenaar Kees Pater om. Nu is hij een van de genomineerden voor de ElkeDagBeter Award 2014.
Haal jij het beste uit je personeel?
Klik hier
Doe de Elke Dag Beter scan
Naar de scan

Bedrijfsnaam: Koekjesbakkerij Veldt
Product/dienst: Levert ambachtelijke koekjes aan bakkers, horecagroothandel en retail
Opgericht: jaren ‘70
Bedrijfsvorm: B.V.
Aantal medewerkers: 30 “mededenkers”
Gemiddelde leeftijd: tussen de 25 en 30 jaar
Te vinden op Twitter: @koekinnovator

Kees Pater, directeur van de koekjesbakkerij in Veenendaal, vond in 2011 dat het roer om moest. "Ik vond dat het niet goed ging en was niet gelukkig, het bedrijf was niet gelukkig en toen dacht ik: dit moet veranderen. Ik denk dat we het verschil kunnen maken ten opzichte van onze concurrenten. Iedereen kan koekjes bakken, maar het gaat erom wie ze bakt, dan krijg je de lekkerste koekjes. Gelukkige medewerkers maken lekkere koekjes”.

Regie in eigen hand

Pater startte daarom in 2011 een verandertraject met behulp van een extern bureau. Onder de naam ‘Regie in eigen hand’ gingen alle medewerkers in vier groepen aan de slag. De onderwerpen medewerkertevredenheid, samenwerking management, innovatieve identiteit en productie en inpak werden in vier groepen met werknemers aangepakt. “Bij medewerkertevredenheid kwam naar voren wat er niet goed ging en wat de werknemers zelf als oplossing zagen. Het gaat dan om praktische dingen zoals gereedschap, denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een pompwagen. Door echt naar medewerkers te luisteren en de oplossingen uit te voeren, los je veel dingen op.”

Innovatie: wat straal je uit?

Koekjesbakkerij Veldt wil naar buiten uitstralen hoe innovatief ze zijn. Een tweede groep legde dit thema onder de loep: “Wat stralen we uit naar buiten en hoe kunnen we dit naar binnen vertalen? Zo hebben we een actie opgezet, waarbij we voor iedere medewerker een eigen ansichtkaart lieten ontwerpen, met een persoonlijke noot van de betreffende medewerker. De kaarten verstuurden we naar de klanten, met de vraag deze terug te sturen met een klacht, suggestie of compliment. Vervolgens wezen we elke week één medewerker aan als 'regisseur van de week': diegene mocht vertellen wat beter kon. We gaven ze zelf de verantwoordelijkheid, dan ga je er anders mee om. En we kregen hele leuke reacties en waardevolle ideeën van onze klanten.”

Eigen beslissing

Ook op de productie- en inpakafdelingen werden acties ondernomen, naar aanleiding van de sessies met werknemers. “Het personeel heeft meegedacht over de opstelling op de productie- en inpakafdeling en hoe we die zo optimaal kunnen maken door een machine te verplaatsen. Ook op het gebied van planning hebben we dingen veranderd. Voorheen maakte het bedrijfsbureau de planning. Nu doet de inpak- en productie-afdeling dat zelf.”

Samenwerking management

Ook het management stak veel op in het verandertraject. “We gingen op cursus bij de How Company en kregen inzicht in onze eigen communicatiestijl en die van anderen. Om die stijlen meer op elkaar te laten aansluiten.” Het organogram van het bedrijf werd omgedraaid. Medewerkers op de werkvloer zien vaak niet dat zij de belangrijkste schakel zijn. Als de directeur een dag weg is, draait het bedrijf gewoon door. Kees Pater staat nu onderaan in het organogram en de medewerkers bovenaan.

Fit en vitaal

Ook aan gezondheid wordt aandacht besteed bij de koekjesbakkerij. “Toen ik in het duurzame inzetbaarheid-programma van SZW meekeek bij IHC Merwede, zag ik dat ze daar een fitnessruimte hebben. Daar heb ik met medewerkers over gesproken en zo ontstond Veldt Fit & Vitaal. We hebben nu iedere maand een ander thema zoals bijvoorbeeld ‘Talenten’. Medewerker Otto is hardloper, loopt marathons. Hij is twee keer per week met medewerkers gaan hardlopen met als doel om in 2014 in Woudenberg een wedstrijd te lopen. Daar hebben acht mensen aan meegedaan. Zo proberen we op een slimme, leuke manier, leuke dingen te doen. Niets is verplicht, ik ga niemand verplichten.”

Positief bedrijfsresultaat

Alle inspanningen leveren Pater geen windeieren. “De efficiency is hoger, het plezier is toegenomen en het financiële resultaat is beter. Het kost je geld, maar het levert je heel veel geld op.” De toekomst ziet Pater hoe dan ook rooskleurig. Hij heeft vernieuwende ideeën en wil graag onderzoeken hoe hij dit verder kan ontwikkelen: “ Ik geloof erin dat gelukkige medewerkers van leveranciers, betere grondstoffen kunnen leveren. Maar dat ook de verkopers van mijn koekjes meer koekjes  kunnen verkopen als ze gelukkig zijn. Ik noem de dat de keten van geluk.”

Tip

Pater geeft graag een tip mee aan ondernemers: “Gelukkige medewerkers zijn waardevoller, als iedereen gaat meewerken, zijn minder mensen ziek. Geef ruimte en vertrouwen, maar laat het ook een keer misgaan. Zo leer je immers ook fietsen.”

 

Regie in eigen hand

Elke Dag Beter Award genomineerde Koekjesbakkerij Veldt
Eigenaar Kees Pater van Koekjesbakkerij Veldt laat zien hoe hij zijn medewerkers de regie in eigen hand heeft gegeven.
koekjesbakkerij-veldt-over-gelukkige-11314105203.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten