Wat kan een stagiaire voor mijn bedrijf betekenen?

Welke mogelijkheden biedt een stagiaire
Een stagiair is een goedkope manier om tijdelijk aan personeel te komen. Welke werkzaamheden kan een stagiair uitvoeren en op welke manier kun je hem het beste begeleiden? Ook belangrijk: hoeveel kost het je?
Verschillende soorten stages
Mogelijke werkzaamheden tijdens een introductiestage
  • Tekstverwerking
  • Enquêteren
  • Verkoopassistent
  • Buitendienst medewerker
Mogelijke werkzaamheden tijdens een ervaringsstage
  • Schrijven van een marketingplan
  • Adviesnota’s
  • Kostprijsanalyse
  • Oplossen van juridische vraagstukken
  • Kwaliteitszorg
  • Industrieel ontwerp
  • Personeelsmanagement
Mogelijke afstudeeropdrachten
  • Het schrijven van een ondernemingsplan
  • Crossmediaal marketingplan
  • Facilityplan
  • Software-engineering
  • Optimalisatie bedrijfsinrichting
  • Naamsbekendheidonderzoek
  • Website bouwen
Wat staat er in een Stageplan?
Een stagiair moet een stageplan schrijven. Zaken die hierin doorgaans benoemd worden, zijn:
  • Algemene gegevens student (en eventueel bedrijf). Hoeveel studiepunten zijn er behaald? (Wie is het bedrijf en wat doen ze?)
  • Een omschrijving van de stageplek.
  • Een formulering van de stageopdracht. Wat zijn de taken van de stagiair(e) en wat kan hij/zij o.a. leren?
  • De duur van de stageperiode en het aantal te werken uren per dag.
  • De begeleiding die het bedrijf geeft. Wie, wanneer en hoe intensief?
  • De begeleiding die de opleiding geeft gedurende de stage en de afronding daarvan. Wie, wanneer en hoe intensief?
  • Een plan van aanpak. Hierin wordt vermeld op welke termijn er tussentijdse en einddocumenten opgeleverd dienen te worden en aan welke eisen die moeten voldoen.
Het is voor de stagiair fijn als je hier dus van te voren over nadenkt.
Hoe moet ik mijn stagiair begeleiden?
Aandachtspunten:
  • Formuleer duidelijke opdrachten.
  • Zorg voor een werkplek in de organisatie.
  • Investeer in een degelijke introductie en inwerkperiode.
  • Bespreek het plan van aanpak met de student en eventueel de docentbegeleider.
  • Beoordeel regelmatig de voortgang van de werkzaamheden en het functioneren van de student.
  • Evalueer de stage met de student en de docentbegeleider.
Hoeveel moet ik de stagiair betalen?
Hoeveel je een stagiair hoort te betalen hangt af van de volgende factoren:
  • Het opleidingsniveau: MBO, HBO of universitair.
  • De opleidingsrichting: door de schaarste naar It'ers, zullen deze bedrijven vaak meer bieden of andere secundaire arbeidsvoorwaarden hebben.
  • Daarnaast, heel belangrijk, speelt de duur van de stage een rol. Hoe langer de stageperiode, hoe beter een stagiair vaak gaat functioneren (meedenken, initiatieven neemt etc.) en zo wordt hij of zij dus meer waard.
  • Daarnaast de inhoud van je stage (onderzoek, advies, enquête, analyse etc ).
  • Jouw eigen bedrijf: sommige bedrijven hebben het beleid om geen vergoedingen te verstrekken.
  • De soort stage: gaat het om een introductiestage, een werkervaringstage of een afstudeerstage. Hoe meer verantwoordelijkheid de stagiair heeft, des te meer hij betaald krijgt.
  • Relevante werkervaring: via bijbanen, vorige projecten, stages en neven activiteiten etc. Hoe meer relevante ervaring, hoe meer de stagiair betaald krijgt.
Vergoeding per opleidingsniveau
Je bent niet verplicht een stagevergoeding te geven, maar het is wel gebruikelijk. Zeker stagiaires die langere tijd meelopen binnen een bedrijf kunnen (als ze de capaciteiten hebben), net zo goed presteren als hun collega's in loondienst. Hieronder vind je een indicatie voor de stagevergoeding per niveau: 
Mbo
  • 2 en 3e jaars =     € 150,- tot € 225,-
Hbo
  • 2 en 3e jaars =     € 136,- tot € 227,-
  • 4e jaars =            € 227,- tot € 454,- (bij afstudeerstage)
Wo  
  • 4e jaars =             € 227,- tot € 454,-

Hoe kan ik universitaire kennis van studenten gebruiken in mijn onderneming?

Universitaire kennis kan je waardevolle inzichten geven
Een mkb-onderneming en universitaire kennis breng je misschien niet meteen met elkaar in verband. Toch blijken de ‘denker’ en de ‘doener’ in de...

Praat met ons mee op

Verbeter jezelf met onze tools

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Radonweg 7
3542 AN Utrecht
Tel: 088 652 00 22 (voor ondernemersvragen)
Tel: 030 230 79 00 (kennispartners, leveranciers en mediacontacten)

 
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten