Hoe richt ik mijn kantoor in?

Verhuizing en inrichting

Als je gaat verhuizen of een bedrijf gaat beginnen, komen er veel dingen op je af. Waar je snel aan voorbij gaat, is de inrichting van de ruimte. Dat komt wel, denk je. Probeer toch over sommige zaken vast na te denken.

Een kantoor is niet simpel een paar tafels neerzetten en de computers aanzetten. Denk aan de volgende zaken:

Wel of geen flexplekken?

Wil je dat mensen altijd op dezelfde plek zitten of is het juist prettiger als er veel gewisseld wordt en niet iedereen dag in dag uit naar hetzelfde gezicht zit te kijken? Kijk bij de indeling vooral naar de ‘lijntjes’. Informeel overleg is heel belangrijk binnen een bedrijf. Het bespaart ellenlange vergaderingen en zorgt ervoor dat toch iedereen op de hoogte is. Hou daar rekening mee bij de indeling en het besluit over flexplekken

Licht

Er zijn regels over de hoeveelheid licht. Als er niet genoeg licht is in een kantoorruimte kan dat invloed hebben op de arbeidsproductie van je werknemer. Geen goede zaak dus. Hou ook rekening met de zon en tegenlicht. Het is prettig voor iemand om met het gezicht naar het raam te zitten, behalve als het licht heel scherp is. Daar worden ogen moe van en dus gaat (opnieuw) de productie omlaag.

Aankleding

Zorg dat je personeel ruimte heeft om het kantoor persoonlijker te maken. Dat hoeft niet te gebeuren door allemaal posters van alle favoriete voetbalclubs van iedereen maar door het wat huiselijker te maken. Het moet echt een plek van hun worden. Zorg dus voor overzichtelijkheid. Dit creëer je door klappers op bureaus te zetten zodat er niet overal stapels ontstaan. Hebben je werknemers meteen ruimte voor hun fotolijstjes. Ook planten en groen op de werkvloer zorgt voor een betere atmosfeer.

Hoe kom ik aan mijn meubilair?

Kantoormeubilair is cruciaal. De bureaustoelen moeten goed zitten en flexibel ingesteld kunnen worden terwijl bureaus op de juiste hoogte moeten zijn. Er zijn diverse commerciële organisaties die kantoormeubilair verkopen. Zit er al kantoor automatisch bij het huurcontract of wil je hierover onderhandelen? Of, heel belangrijk, wat in het pand valt wel onder de huurprijs en wat niet? Huur je casco (het omhulsel, dus de muren, vloeren, het dak etcetera) of zijn er ook dingen inbegrepen?

Wat vind je van dit artikel?