Zo wil Appsolutely in 2022 nog meer verschil maken

Interview met ondernemer Jaap over zijn motivatie en ambities rondom duurzaamheid

appsolutely-kantoor

Het Nederlandse MKB zet duurzaamheid steeds vaker én hoger op de agenda. Om jou te inspireren met hun plannen, acties, en motivatie, zetten we in deze reeks een ondernemer in de schijnwerpers die hier echt mee aan de slag gaat. Deze week: Jaap van Appsolutely, een Salesforce-specialist die klanten helpt met het verbeteren en optimaliseren van processen, door software oplossingen te implementeren.

Kun je kort iets vertellen over jezelf en je bedrijf?

“Ik ben Jaap Branderhorst, Chief Technology Officer en Managing Director van Appsolutely. Appsolutely is een Salesforce summit partner, wat betekent dat wij bedrijven helpen om Salesforce software te implementeren. Het gaat hierbij om allerlei software-oplossingen die communiceren met je klant mogelijk maken of verbeteren. Dat kan gaan over e-commerce of field service oplossingen voor monteurs. Zodat het bedrijf bijvoorbeeld een beter werkend contactcentrum of webshop krijgt of soepel door een digitale transformatie gaat. Dat doen we met een team van 40 mensen van 14 verschillende nationaliteiten. Voornamelijk in Nederland, maar we zijn ook in Europa actief.”

Waarom wil je graag méér met duurzaamheid aan de slag? 

“Daar zijn meerdere redenen voor. Zelf ben ik van oorsprong civiel ingenieur. Ik heb vroeger veel met water gewerkt, als wetenschapper. En hier in Utrecht bijvoorbeeld, waar ons kantoor staat, zitten we al een halve meter onder NAP. Met de verwachte zeespiegelstijging die voortkomt uit klimaatverandering, zou het zomaar kunnen zijn dat we 2 tot 3 meter onder NAP komen te zitten. Dat moeten we niet willen.

jaap-branderhorst-appsolutely-2020-331

Daarnaast ben ik vader en ik wil een planeet achterlaten die ook voor mijn kinderen en hun kinderen leefbaar is. Ik vind dus dat ik een morele verantwoordelijkheid heb. Als we niks doen, komen zíj voor grote problemen te staan.

Een organisatie zie ik bovendien echt als onderdeel van de maatschappij. Wij zijn een commercieel bedrijf, geen nutsvoorziening of een NGO. Maar ook voor onze bedrijfscontinuïteit is het ongelofelijk belangrijk dat we ons milieu goed houden, of eigenlijk verbeteren. Aan de slag dus.”

Wat hoop je in 2022 te bereiken, als we het hebben over duurzaamheid?

“Wat ik hóóp, is dat we in 2022 al klimaatneutraal worden. Klimaatneutraal betekent dat onze bedrijfsprocessen onder de streep geen broeikasgassen (zoals bijvoorbeeld CO2) uitstoten. Dit is een doel dat we eigenlijk voor 2025 hebben gesteld. Realistisch gezien hoop ik dat we dit jaar in ieder geval een aantal initiatieven ontplooien om onze uitstoot verder te verminderen. 

En dat we ook in een brede context duurzamer gaan worden. Bijvoorbeeld door meer te kijken naar wat we eigenlijk allemaal kopen. Waar komt het vandaan? Zitten daar metalen in verwerkt die gewonnen worden op manieren waar we niet achter staan? En waar komt bijvoorbeeld de stroom voor datacenters vandaan?”

Wat staat er concreet op de agenda voor het komende jaar?

“Wel, ons huurcontract loopt eind dit jaar af. We willen graag gaan kijken naar een pand dat flink duurzamer is. We horen ook van collega-ondernemers dat ze deze behoefte hebben. Dus dat is misschien wel een mooie businesskans voor vastgoedondernemers. 

Verder hebben we hulp ingeroepen om onze duurzaamheidsstrategie te bepalen. Ik verwacht dat de mensen uit ons team die aan dit traject deelnemen met uiteenlopende initiatieven en goede ideeën komen. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan het herzien van onze jaarlijkse skitrip, zodat ons teamuitje minder uitstoot tot gevolg heeft. Ook hebben we de prettige gewoonte om samen te lunchen. In het kader daarvan, zou ik ons inkoopbeleid graag onder de loep nemen. 

Bovendien spreken we nu al onze leveranciers en partners aan, van hé, wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid? Daar komen hele leuke, verrassende gesprekken uit. Dus dat blijven we doen. En ik merk dat er ook vanuit hen een enorme behoefte aan meer kennis en informatie over dit onderwerp is.” 

Hoe ga je medewerkers hier een rol in geven?

“Als je duurzaamheid echt in je bedrijf wilt integreren, heb je het over gedrag, en dus vooral over cultuurverandering. Ik heb geleerd dat dat betekent dat je je mensen hierin mee moet nemen, anders heeft het totaal geen zin. Als je de moeite neemt om hen te activeren en mee te nemen, krijg je informatie en ideeën uit je bedrijf die je anders niet gehoord zou hebben.

Wat ons daarbij helpt, is om te streven naar een cultuur die gekenmerkt wordt door weinig hiërarchie. “Wij zijn zo’n plat als een pannenkoek”, zeg ik altijd tegen mensen die bij ons komen werken. “Jij en ik zijn gelijk, we hebben alleen andere verantwoordelijkheden”. Daar bovenop zijn we een soort melting pot van culturen, met 14 nationaliteiten in het team. We investeren in onze mensen en dat zorgt ervoor dat ze blijven. En dat ze dus met hun ideeën en perspectieven komen, ook over hoe wij als Appsolutely duurzaamheid meer in ons DNA kunnen brengen.”

appsolutely-team

Wat denk (of hoop) je dat het jullie bedrijf brengt? 

“We zien eigenlijk nu al dat het ons smoel geeft dat we met duurzaamheid bezig zijn, wanneer we praten met klanten of partners. Bijvoorbeeld ons standpunt van zo min mogelijk reizen naar klanten. Natuurlijk ziet niet iedere klant het zitten dat wij zeggen “we komen graag naar je toe, maar dan moet het wel zin hebben”. Maar het feit dat wij goede en langdurige klantrelaties hebben met diverse, grote klanten die we nog nooit live hebben gezien, bevestigt dat het kan. 

Aan onze kant vraagt het natuurlijk ook wel wat om dit werkbaar te maken. Als je dit soort dingen goed neerzet in je beleid, contracten of bedrijfscommunicatie, wordt je ook gezien als die koploper, die voorloper. In onze markt waarderen veel klanten dat. Dan krijg je opeens hele andere gesprekken en gaat het niet meer over de prijs, maar over hoe je samen kunt ondernemen. Hoe je samen dingen kunt veranderen. We praten nu bijvoorbeeld met een hardware distributeur die naar circulaire hardware toe wil. Dan heb je ineens een gesprek over hoe je dan omgaat met returns. En hoe wij dat met onze expertise kunnen ondersteunen. Bonus: voor ons komt er nu veel meer werk uit.”

Wat is jouw advies voor ondernemers die ook meer met duurzaamheid willen doen? 

“Ten eerste: draag je visie uit. Ik kan op z’n minst een ambassadeur zijn van wat ik wil bereiken, waarom ik het wil bereiken en waarom dat voor ons belangrijk is. Dat is iets wat ik in mijn dagelijkse bezigheden doe. Dat maakt dat ze me wel eens een fanaticus vinden, maar dat is dan maar zo. 

Verder ligt het ook heel erg aan je bedrijfsvoering. Bij ons is het simpel, want wij leveren advies. Dat is qua bedrijfsvoering niet heel erg ingewikkeld. Maar in principe kan iedere ondernemer de bedrijfsvoering onder de loep nemen en ‘ns goed kijken in welke processen bijvoorbeeld veel uitstoot plaatsvindt. En zich vervolgens afvragen: hoe kan ik dat met simpele maatregelen die bedrijfseconomisch verantwoord zijn verminderen? 

Óf je doet dat nu, vanuit jezelf, wordt daarmee een voorloper en concurreert de anderen weg. Of je wacht op regelgeving. Dan kun je met mazzel subsidie krijgen om om te gaan, of moet je de omslag maken wanneer de pot op is. Dan loop je als bedrijf echt significante risico’s. Je kunt niet als een struisvogel je kop in het zand steken, terwijl er een denderende trein aankomt. En als je hem te laat uit het zand trekt, gaat je kop eraf. Dus beter ga je nú aan de slag.”

Wat vind je van dit artikel?

Lise-Lotte Verhoef

Auteur

Lise-Lotte Verhoef

Voor een leefbare wereld hebben we bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Ondernemers die op eigen wijze waarde creëren voor mens en milieu. Hen helpen dit in de praktijk te brengen, daar kom ik m'n bed voor uit. Dat doe ik door te informeren en inspireren, op platformen als deze, en door MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en zo een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.