Elske van de Fliert (Zero-e): 'Thuis werken levert winst op voor mens en milieu'

Zo ontwikkelde deze ondernemer zich tijdens de coronacrisis

Elske van de Fliert (Zero-e)

Ondernemen op afstand kan niet alleen financiële winst opleveren, ook het milieu heeft er profijt van. Elske van de Fliert van Zero-e vertelt hoe zij en haar opdrachtgevers continu in ontwikkeling zijn. "Ga op zoek naar oplossingen die passen bij jouw organisatie."

"Voor een duurzamere wereld is thuiswerken van cruciaal belang", zegt Elske van de Fliert, oprichter van duurzaam mobiliteitsbedrijf Zero-e. "Ik geloof dat we nog heel lang kunnen blijven genieten van auto’s, vrachtwagens en motoren, maar niet zoals we het nu doen. Om klaar te zijn voor de toekomst moeten we CO2-uitstoot verminderen. Ondernemers kunnen daar een grote rol bij spelen."

Praktische oplossingen voor duurzaam reizen

Zij en haar teamleden adviseren ondernemers op dit gebied. Veertien jaar geleden begon Van de Fliert het bedrijf Zero-e om organisaties te helpen groener, schoner en slimmer te reizen. Het bedrijf uit Amersfoort werkt onder andere voor de overheid en organisaties zoals spoorwegbouwer Strukton Rail.

"Wij helpen ondernemers duurzaamheidsdoelen te halen met praktische oplossingen", legt ze uit. "Het is daarbij vooral belangrijk dat medewerkers echt achter de maatregelen staan. Meer fietsen, thuiswerken, carpoolen: je krijgt het niet voor elkaar zonder steun van je team."

Voordeel van de lockdown

Thuiswerken was vlak voor de coronapandemie onbespreekbaar voor veel organisaties. "Wat dat betreft werkte de lockdown in ons voordeel", vertelt Van de Fliert. "Wij adviseerden al jaren om meer thuis te werken, maar ondernemers geloofden er niet in. De crisis heeft laten zien dat wij gelijk hadden: het kan vaak wel en levert ook nog milieuwinst op."

Tijdens de coronalockdown liepen opdrachten gewoon door. "De overheid en grote organisaties wilden toch doorwerken aan duurzaamheid", zegt ze. "We adviseren ook kleinere bedrijven namens de overheid. De mkb'ers waren wel terughoudender, ze hadden iets anders aan hun hoofd."

Een paar jaar later zijn ondernemers meer geïnteresseerd, merkt ze. "Tijdens de crisis haalden ze hun duurzaamheidsdoelen, ze vragen onze hulp om dat vast te houden. Toen was het een moetje. Nu kunnen ze thuiswerken inzetten met een doel. Dat is nog krachtiger."

'Zorg goed voor de wereld en voor jezelf'

Als het gaat om thuiswerken, is aandacht voor de behoeftes van werknemers essentieel. "Voor de een is op afstand werken een uitkomst, terwijl het voor een ander juist meer stress oplevert om thuis te werken met kinderen", zegt de ondernemer. "We moeten voor de wereld zorgen, maar ook voor onszelf. Ga dus op zoek naar duurzame oplossingen die passen bij jouw organisatie."

Binnen haar eigen bedrijf mag iedereen zelf weten waar hij werkt: thuis, op kantoor of een mix. Van de Fliert: "Collega Jelle werkt bijvoorbeeld productiever op kantoor. Toen we tijdens corona moesten thuiswerken, fietste hij al gauw weer naar de zaak. Daar werkte hij dan in zijn eentje."

De teamleden spreken elkaar standaard drie keer per week via Teams. "De drempel is laag om elkaar een berichtje te sturen als het nodig is. We blijven goed in contact met elkaar."

Solliciteren op afstand

Tijdens de crisis nam ze een nieuwe collega aan. "Ik heb haar alleen maar online heb gesproken voordat ik haar in dienst nam, na tweeënhalve maand zag ik haar voor het eerst live", zegt ze. "Ze woont bijna anderhalf uur rijden van kantoor, dus zij werkt nog steeds thuis. Zij is daar net zo productief, dus dat is prima."

Van de Fliert is zo enthousiast over online solliciteren, dat ze een volgende collega ook op deze manier wil aannemen. "Het eerste gesprek online is ideaal", zegt ze. "Live is gezellig, maar via een online call krijg ik ook een goed beeld. Je bent wie je bent, kunt wat je kunt. Een videocall is laagdrempeliger en makkelijker te plannen. Bovendien is online kunnen adviseren een vereiste als je bij ons komt werken."

Werkplaatsbezoek 'op afstand'

Als je openstaat voor vernieuwing, is veel mogelijk. Hoewel Zero-e al jaren pleit voor duurzaam reizen en thuiswerken, werkt zelfs deze organisatie vaker op afstand dan voor de crisis.

"Wij bezoeken ook werkplaatsen om veiligheidsrichtlijnen te controleren", zegt Van de Fliert. "Normaal gesproken gaan we naar zo'n werkplaats toe en nemen we foto's. In coronatijd kon dat niet. Toen vroegen we klanten om zelf foto's te maken, zodat wij die op afstand konden analyseren en advies konden geven over de risico's. Dat blijkt prima te werken."

Podcast: van studio naar online

Tot slot maakt Van de Fliert al vijf jaar een podcast samen met leasemaatschappij Arval. "Het is een mooie manier van marketing en ontzettend leuk om te doen. Ik mag een hele aflevering lang praten over mijn passie: duurzame mobiliteit."

Vroeger nam ze de podcast op in een studio in Hilversum, in coronatijd moest het via Zoom. "Dankzij onze producer ging dat heel goed, ook wat betreft geluidskwaliteit", vertelt de ondernemer. "Het is zelfs makkelijker om tijd vrij te maken als je niet naar de studio hoeft te komen, ook voor de gasten die we uitnodigen. Dus de podcast opnemen op afstand, ook dat houden we zo."

4 tips voor succesvol ondernemen op afstand:

  1. Ga na hoe werken op afstand kan bijdragen aan jouw doelen als ondernemer. Kan het je helpen duurzamer, vitaler of kostenefficiënter te werken? Wat is daarvoor nodig?

  2. Besteed aandacht aan de behoefte van jouw medewerkers. Wat hebben zij nodig om thuis te werken? En als het niet kan, hoe kunnen zij op een andere manier duurzaam reizen of een betere werk-privébalans te creëren?

  3. Leg alles vast in een plan, zodat duidelijk is wat je verwacht, Overzicht, duidelijkheid en transparantie zijn belangrijke elementen voor een goed beleid.

  4. Een eerste sollicitatiegesprek kan prima via een videocall. Het is laagdrempeliger en je bespaart er reistijd mee.


Wil je meer weten over het werken op afstand? Bekijk dan de pagina Hybride werken

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.