Ondernemer Niels vertelt over de risico’s van verouderde arbeidsovereenkomsten

Contract ondertekenen door manager

Als mkb’er heb je met de nodige overeenkomsten te maken. Eén die veel voorkomt is de arbeidsovereenkomst. Van bepaalde tijd tot onbepaalde tijd. En zeker dat laatste wordt vaak jaren hergebruikt. Een probleem? Niet totdat je in een arbeidsconflict raakt. “Ik heb nog nooit problemen gehad, maar gelukkig wees een bevriende ondernemer mij op de risico’s.”

Niels, mede-eigenaar van een IT-bedrijf in Zuid-Holland, heeft 12 man in dienst. “Ik werd aan het denken gezet door een vriend die ook ondernemer is. Hij uitte zijn zorgen over een oud-werknemer. Die was na onenigheid zijn eigen business gestart en begon relaties vanuit zijn vorige job te benaderen. Je kunt je voorstellen dat voor veel frictie zorgde, maar uiteindelijk had mijn vriend geen poot om op te staan. In de jarenoude arbeidsovereenkomst stond niets over concurrentiebeding. Kan mijn bedrijf ook zoiets overkomen?” 

Zijn jouw arbeidscontracten nog actueel?

Niels is samen met zijn zakelijk partner meteen de contracten na gaan lopen. “Wij hebben hoofdzakelijk contracten voor onbepaalde tijd. Die gebruiken we al jaren. Dan denk je dat het goed geregeld is. Eerlijk gezegd zijn we er niet zo mee bezig. De dagelijkse werkzaamheden gaan altijd voor en dan blijven dit soort zaken liggen. Wij zijn ook niet het grootste bedrijf, dan heb je dat misschien ook makkelijker. Hoe dan ook ben ik blij dat we, helaas door de nare ervaring van een ander, onze contracten eens beter hebben bekeken.”

Risico’s: geheimhouding, concurrentiebeding én intellectueel eigendom

Het bedrijf van Niels creëert digitale oplossingen voor hun klanten. “Het zijn vaak unieke toepassingen waarvan je niet wilt dat de kennis en kunde zomaar buiten ons bedrijf terecht komt. Daarom zijn geheimhouding, concurrentiebeding én afspraken omtrent intellectueel eigendom ontzettend belangrijk. Het was pijnlijk om te zien dat in de helft van de contracten dit niet helemaal goed geregeld was. Stom, want we houden juist wel de actuele wet- en regelgeving goed in de gaten. Je kunt als ondernemer niet om de AVG heen. Dat hebben we gewoon goed geregeld. Voor de AVG-documenten hebben we een beroep gedaan op de online documenten selfservice van Legal Fit. Een betrouwbare online tool ontwikkeld door Nationale-Nederlanden.”

Juridisch advies en snel contracten opstellen

Toen Niels de bestaande arbeidscontracten wilde actualiseren, besloot hij het aanbod van Legal Fit te bekijken. “Voor nieuwe indiensttredingen kon ik direct vanuit hun online tool een nieuw contract opstellen. Om bestaande contracten te updaten, had ik echter nog wat vragen vooraf. Waar moet ik op letten en wat is wel en niet toegestaan? Een jurist gaf mij telefonisch alle antwoorden. Zo geregeld en met haar advies hebben we alle contracten in orde gemaakt met de documenten selfservice. Uiteraard hebben we dit alles in goed overleg met onze medewerkers gedaan. Die vonden het ook niet meer dan logisch. We hebben meteen ook praktische zaken in de contracten opgenomen zoals de mogelijkheid om thuis te werken.”

Liever voorkomen dan genezen

“Ik ben blij dat het voor ons nu in orde is. Je wilt niet dat je aan de ene kant je bedrijf aan het opbouwen bent, goede zaken doet en aan de andere kant je onbewust risico’s loopt die voor grote verrassingen zorgen. Dan heb je niet alleen slapeloze nachten, maar bestaat de kans dat je business om zeep wordt geholpen. Je wilt het liefst niet met juridische documenten bezig zijn. Wij zijn geen doemdenkers, maar het heeft ons wel doen inzien dat je belangrijke zaken over het hoofd kunt zien. En het kost echt niet veel geld, dat heeft ons positief verrast. We hadden daar nog een ouderwets beeld bij. Dat veel digitaal en op maat kan hadden wij natuurlijk moeten weten. Onze next step is een volledige bedrijfsanalyse. Ik zie het als een APK voor al onze juridische documenten. Liever voorkomen dan genezen.” 

Wat vind je van dit artikel?