Experimenteren met ondernemen

Hoe ervaren studenten ondernemerschap?

27 juni 2017

Stichting Jong Ondernemen organiseert jaarlijks marktdagen voor studenten. Hier kunnen zij hun bedrijfje presenteren aan het publiek en ontdekken wat het is om ondernemer te zijn. Zien zij zichzelf als toekomstig ondernemers?

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

“Het doel van de marktdagen is je product aan de man brengen”, vertelt Martijn van Norden van Jong Ondernemen. De studenten die meedoen, volgen het ondernemersprogramma van Jong Ondernemen op school. “Het doel is om jongeren tot ondernemerschap te inspireren.” De jongeren zetten met een groep een eigen bedrijf op gedurende het schooljaar. “Wij denken namelijk dat je leert ondernemen door het te doen.” 

Leuke ervaring

Maar wat vinden de leerlingen nou van deze ervaring? Melanie Groenewold (17) en Marlene Hanna (16) van het Wellantcollege in Naarden staan heel enthousiast achter hun kraam. “Wij verkopen de ‘kabelwinder’, om de oortjes voor je telefoon goed op te kunnen bergen”, vertelt Marlene. “We hebben er tot nu toe vier verkocht en vinden het een heel leuke ervaring. Ik zie mezelf dit later zeker doen, maar dan wel met een ander product.”

Toch liever met dieren werken

Daar denken Michelle Klercq (19) en Evelien Sohier (20) van Softhands toch anders over. “We hebben al best veel verkocht en in ieder geval break-even gedraaid, dat is fijn. Maar ik word later geen ondernemer”, aldus Michelle. “Het proces en de verkoop, dat ligt me gewoon niet. Ik werk bovendien liever met dieren dan met mensen.” Ze volgt dan ook een managementopleiding dierenverzorging. “Het was wel een leerzaam project.” 

Blijven stimuleren

Bezoeker Karin Schoonheim vindt het een prachtig initiatief. “Ik ben zelf zzp’er, dus ik draag jonge ondernemers een warm hart toe. Ik koop bij elk kraampje wel wat, het is ook allemaal erg leuk. Dit soort dingen moet je zeker blijven stimuleren.”

Het is niet de bedoeling dat iedere leerling meteen ondernemer wil worden. “Het gaat erom dat we ze een leuke ervaring meegeven”, vindt Martijn. “Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd.”