5 tips voor startups om betaalbare kantoorruimte te vinden

Column Domingo Karsten | Voor ondernemers die willen groeien

06 september 2018

Vorig jaar startten er ruim 145.000 nieuwe bedrijven. De gedreven ondernemers hebben allemaal dezelfde droom; een eigen bedrijf succesvol maken. Dan moet je natuurlijk ergens beginnen. Bij een geschikte kantoorruimte bijvoorbeeld. 5 tips om betaalbare kantoorruimte te vinden.

E-book 'Eerste hulp bij Starten'

Brand New Day

1. Netwerk

De meest logische, en eerste tip, is het inzetten van je netwerk. Vraag je broer, zus, vriend, vriendin, oud-klasgenoot, collega en familie om hun oren en ogen open te houden. Iedereen mag weten dat jij op zoek bent naar kantoorruimte. 

Vaak is je netwerk groter dan je denkt. Denk na welke connecties iets voor je zouden kunnen betekenen. Kan je je herinneren dat de vader van een vriend iets in de vastgoed deed? Bingo! 

2. Vind iemand met een vast huurcontract die daar vanaf wil

Deze tweede tip laat zich mooi uitleggen door onze eigen case uit de praktijk. Bridge Marketing, onze startup, was na uitbreiding op zoek naar een geschikte nieuwe kantoorruimte. Een advocatenkantoor had nog niet zo lang geleden een 5-jarig contract getekend voor een grachtenpand aan de Herengracht te Amsterdam, maar was na een fusie verhuisd naar de Zuidas. De oude kantoorruimte bleef onverhuurd leegstaan. 

Via ons netwerk kwamen wij met het advocatenkantoor, dat vast zat aan het huurcontract, in contact. Wij zagen dit als een kans. Door snel contact te zoeken en een bod te doen op de huurprijs, lag er ’s avonds al een voorstel. Voor het advocatenkantoor was het een kans om deels verlost te worden van de onnodige huurbetaling, en voor ons om voor de helft van de normale huurpijs in het centrum van Amsterdam te vestigen. 

3. Huur een ruimte of bureau van een ander bedrijf

Lijkt het je leuk en leerzaam om tussen andere startende ondernemers in een mooi kantoor te werken? Bekijk dan Launchdesk.nl eens. Hier vind je gezellige kantoren en werkplekken voor startende ondernemers, freelancers & start-ups. Een voordeel is dat je een kortlopend contract tekent, waardoor je erg flexibel blijft.

De faciliteiten zijn vaak goed internet, lekkere koffie & thee en functionele vergaderruimtes. Launchdesk biedt op dit moment 116 kantoren met 776 werkplekken. Zo zijn wij eerder gestart in de onderstaande ruimte aan het Leidseplein.

4. Deel de ruimte

Het werd voor Bridge Marketing nóg interessanter, toen wij besloten het grote pand te delen met twee andere start-ups. Simpel rekensommetje leert ons dat het bedrijf nu slechts een derde van de huurprijs hoeft te betalen. Dat scheelt flink in de kosten.

Naast het financiële plaatje, is het voor meerdere doelen slim om kantoorruimte te delen. Je deelt vergaderruimtes en lunchruimtes waardoor deze plekken vaker worden gebruikt. Daarnaast deel je kennis en kunde en worden de vrijdagmiddagborrels een stuk gezelliger.

5. Anti-kraak

In Nederland staan enorm veel kantoorpanden leeg. De gemiddelde leegstand in 2016 was 17,4 procent voor kantoren en 10,2 procent voor winkels. Daarmee behoort Nederland tot de top van Europa. 

Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Om te voorkomen dat krakers de leegstaande panden bezetten, geven verschillende organisaties huurders de mogelijkheid de gebouwen voor een periode te gebruiken. Financieel gezien is dat een groot voordeel. Wel heb je de kans dat je er van de een op de andere dag kan worden uitgezet. Maak hier dus duidelijke afspraken over, om problemen te voorkomen. In Nederland zijn er diverse anti-kraak organisaties bijvoorbeeld: Vastgoedbeschermer, Camelot beheer, Zwerfkei Beheer en Ad Hoc Beheer.

Auteur

Domingo Karsten