Crowdfunding voor camembert

Peter Bosman (Bergerkaas) over financiering van innovatie
Kaasmaker Peter Bosman wilde zijn productie opvoeren: van 50 naar 1000 kilo camembert per week. Daar was vraag naar. Bosman had een goed lopend bedrijf en een overtuigend uitbreidingsplan, maar besloot niet naar de bank te gaan voor financiering. In plaats daarvan haalde hij geld op via crowdfunding.
Gestapeld financieren, wat is dat?
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Naar MijnMKB
Bosman vond het vreemd dat er in Nederland geen witschimmelkaas (camembert en brie) werd gemaakt. Daarom begon hij zelf te experimenteren. Aan de hand van recepten op internet maakte Bosman in zijn eigen keuken de eerste kazen. “Toen ik na een jaar een camembert gemaakt had die echt lekker was, startte ik het bedrijf Bergerkaas,” vertelt de ondernemer uit het Noord-Hollandse Bergen.
 
Met zijn oude jeep haalde hij wekelijks 300 liter verse melk bij een boer uit de buurt, genoeg melk voor 50 kilo biologische kaas. De ambachtelijke camembert en brie uit Bergen sloeg aan en de verkoop liep zo goed, dat de ondernemer wilde uitbreiden. “Ik kon slechts 50 kilo per week produceren, maar er was vraag naar wel 500 kilo,” zegt Bosman. “Ik had een nieuwe machine nodig, maar wilde niet nog meer schuld hebben bij de bank. Crowdfunding klonk interessant.”
 

Cijfers

Adviesbureau Douw&Koren onderzoekt jaarlijks de staat van crowdfunding in Nederland. Simon Douw: “Tot nu toe zien we vooral startups crowdfunden, maar bestaande bedrijven sluiten steeds meer aan. Ik verwacht dat de verhouding in 2015 ongeveer 50/50 wordt.”

 

 

Zoekopdracht

Net als zijn kaasmakerij, begon zijn crowdfundingcampagne met een zoekopdracht in Google. “Ik tikte ‘crowdfunding’ in en kwam uit bij crowdfunding,” vertelt Bosman. “Een mooie, verzorgde site waarop een duidelijk stappenplan staat voor wie wil starten met crowdfunding.”
 
Dat ging wel lukken, dacht Bosman. “Ik had een concreet plan: een machine van 45.000 euro voor de productie van 500 tot 1000 kilo kaas per week. Bovendien was er vraag genoeg om te durven zeggen dat ik het bedrag kan terugverdienen, met winst,” vertelt hij. “In ruil voor hun investering kregen mensen aandelen in het bedrijf en leuke extra’s, zoals een Koeboek of een rondleiding in de kaasmakerij.”

 

Doel gehaald

In een slordige twee weken haalde Bosman zijn doel: 101 beleggers investeerden samen de 45.000 euro. “Het was hard werken,” vertelt de ondernemer. In totaal was hij twee maanden bezig met het hele traject, van voorbereiding tot afsluiting. De twee weken van de campagne moest hij fulltime aan de slag. Net na de lancering ging het heel snel, maar halverwege stond de teller stil. “Ik moest volop aan de bak: herrie maken via nieuwsbrieven, LinkedIn, lokale media en zo snel mogelijk reageren op vragen van potentiële investeerders.”
De tweede week ging het ineens hard. “Ik denk dat dat komt omdat mensen zagen dat het goed ging met de campagne: hoe meer mensen meedoen, hoe overtuigender,” vertelt Bosman.
 

Aandelen

Zijn de aandeelhouders vooral kaasliefhebbers? “Eigenlijk zijn het vooral professionele beleggers, nauwelijks bestaande klanten,” vertelt de kaasmaker. “Dat is het voordeel van crowdfunding. Crowdfunding heeft veel bezoek van ondernemers die actief op zoek zijn naar een goede investering.”
 
De investering in Bergerkaas heeft een goede kans van slagen. De machine draait inmiddels op volle toeren en de productie en omzet zijn volgens plan flink toegenomen. Bosman houdt de investeerders op de hoogte via e-mail. “Ook kleine aandeelhouders zijn aandeelhouders, dus je moet verplicht blijven communiceren,” vertelt hij.
 
Bosman zou het iedereen aanbevelen. Toch gaat hij zelf geen tweede keer met crowdfunding aan de slag: “Het is een hoop werk, al levert het veel op. Ik kan nu gelukkig wel even vooruit. De volgende investering betaal ik met mijn winst!"

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten