Pizza's en persberichten: 7 tips voor innovatie

Werner Vogels (Amazon) deelt zijn succesformule
Amazon boekt steeds meer omzet en winst met zijn cloudaanbod van Amazon Web Services. Deze tak staat onder leiding van technisch directeur Werner Vogels. Tijdens The Next Web Europe in Amsterdam deelt de innovatie-expert zijn succesformule.
Hoe schrijf ik een persbericht?
Klik hier
Alles over persberichten schrijven
Lees verder
Eerste Hulp bij Innovatie
Klik hier
Download het gratis e-book
Naar MijnMKB

1. Beginnen bij de klant

“Werk van achter naar voren,” is de eerste tip van Vogels. “Bij de meeste innovatieprocessen komt de klant pas aan het eind van het proces naar voren. Je voorkomt een hoop problemen door te beginnen bij je klant, in plaats van daar te eindigen.”
 

2. Persbericht

Vogels’ innovatieplan begint dan ook met een persbericht. Leg in eenvoudige, duidelijke taal uit wat jouw nieuwe product of dienst betekent voor de gebruiker. Zo weet je precies waar je naartoe werkt. “Voorkom zoveel mogelijk overbodige functies en stappen. Is die extra Bluetooth-functionaliteit niet noemenswaardig genoeg voor je persbericht? Dan moet je ook niet te veel tijd en geld aan besteden aan het bouwen van die functie.”
 

3. Veelgestelde vragen

Vervolgens stel je een lijst met veelgestelde vragen (FAQ: Frequently Asked Questions) op. Wat moeten gebruikers weten over jouw product of dienst? Welke vragen zullen ze waarschijnlijk hebben? En hoe kun jij je product zó bouwen, dat je vragen of problemen voorkomt?
 

4. Minder kosten, meer innovatie

Nadat je de veelgestelde vragen hebt opgesteld, maak je je plannen meer concreet. In het geval van Amazon Web Services gaat het om software, dus Amazon gaat hier de gebruikersinteractie bepalen en een handleiding schrijven. Is jouw innovatie een product? Dan ga je nu pas naar de tekentafel voor een basisontwerp.
 
Bij al deze stappen gaat het erom dat je extra werk en kosten voorkomt. Volgens  Vogels kan hij daarom meer nieuwe dingen uitproberen. Als een idee mislukt, is de schade te overzien. “De ontwikkelingskosten zo laag mogelijk houden, dat hebben we eigenlijk afgekeken van startende bedrijven,” zegt hij. “Starters moeten de kosten wel beperken, omdat ze nog geen winst maken. Zij gebruiken bijvoorbeeld zoveel mogelijk gratis software.”
 

5. Twee pizza’s

Bij Amazon werken diverse teams tegelijkertijd aan nieuwe ideeën. Plannen voor diensten, producten en efficiëntere processen komen niet van de directie, maar van de medewerkers. Zij krijgen veel vrijheid om aan de slag te gaan met hun plannen, omdat de kosten laag blijven. Ook de methode om op ideeën te komen is afgekeken van starters. “Teams moeten klein zijn: het ideale brainstormteam kan eten van twee grote pizza’s.” Echte Amerikaanse pizza’s, welteverstaan, want hij voegt toe: “Jouw ideale projectteam bestaat dus uit 8 tot 12 personen met verschillende expertises.”
 

6. 30 minuten lezen

Hoe ziet zo’n vergadering of brainstorm er dan uit? Bij Amazon Web Services begint een vergadering met 30 minuten lezen. De gespreksleider schrijft een uitleg of probleemstelling van maximaal zes kantjes. “Dat werkt echt goed,” vertelt Vogels. “Op deze manier neemt het hele team even de tijd om zich in het onderwerp te verdiepen. Zo is iedereen op de hoogte van dezelfde belangrijke informatie en volgt direct een geïnformeerde discussie.”
 

7. Keuzes maken

Als mkb’er kun je misschien niet alle ideeën uitproberen. Waar moet je op letten als je moet kiezen? “Ga na welke behoeftes of wensen je klanten altijd zullen hebben. Bij Amazon zijn dat een breed aanbod van producten, snelle levering en lage prijzen. Jouw klanten hebben misschien weer andere behoeftes die altijd hetzelfde blijven, bijvoorbeeld een goede klantenservice of lange houdbaarheid van producten. Als je jezelf op die punten verbetert, boek je sowieso succes.”

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten