Deelnemen aan ondernemerswedstrijden: wat levert het op?

Oud-finalisten delen hun ervaringen en tips

11 april 2018

The Next Entrepreneur (TNE), de MKB IDEE verkiezing, de MKB Export Award: allemaal wedstrijden waar jij als ondernemer aan kunt deelnemen. De winnaar gaat met een geldbedrag naar huis. Maar wat kan deelname aan zo’n wedstrijd je nog meer opleveren? Voormalig TNE-finalist Gijs Poorter en oud-winnaar MKB IDEE verkiezing Diana Vredenbregt blikken terug.

Ondernemer Gijs Poorter deed in 2014 mee aan de starterswedstrijd The Next Entrepreneur met zijn bedrijf Digitrage. Met zijn bedrijf biedt hij de mogelijkheid om arbitragezaken (rechtspraak zonder tussenkomst van een rechter) digitaal uit te vechten. “Een juridische onderneming. Niet zo sexy,” lacht Gijs. Toch deed hij mee aan een starterswedstrijd waarbij stemmen ‘van het volk’ voor een deel de uitslag bepalen. Anderen moeten jou en je onderneming dus ‘leuk’ vinden. “Ik wilde gewoon eens kijken: wat vinden mensen van Digitrage? En ik wilde mijn pitch oefenen.”

Tegenover Jort Kelder

Gijs kreeg niet eens de meeste publieksstemmen, toch werd hij een van de vier finalisten. Voor de andere wedstrijdonderdelen - de degelijkheid van zijn financiële gegevens en de originaliteit van zijn ondernemingsplan - scoorde hij namelijk een hoog puntentotaal. In de finale mocht hij zijn plan pitchen in ‘t Spant in Bussum, voor een zaal van 500 kritische ondernemers, een jury bestaande uit MKB-Nederland-directeur Leendert-Jan Visser en Rabobank Bedrijven-directeur Paul Dirken. “En werd op het podium live geïnterviewd door presentator Jort Kelder. Dat maak je niet elke dag mee. Én triggert je om je verhaal goed te verkopen,” blikt de ondernemer terug.

Prijswinnende app

Ook Diana Vredenbregt deed afgelopen jaar mee aan een wedstrijd: de MKB IDEE verkiezing, een wedstrijd voor vernieuwende ondernemers. In haar bedrijf Kinderopvang De Ronde Venen introduceerde ze een app waarmee groepsleiders en -leidsters kunnen communiceren met ouders van de kinderen die in de opvang verblijven. Ouders zien daardoor precies wat hun kind die dag heeft gedaan en bijvoorbeeld hoelang ‘ie heeft geslapen. Een innovatie die enthousiast ontvangen werd door de jury, want Diana kwam als winnaar uit de bus. “De winst leverde me een heleboel media-aandacht, veel positieve reacties van andere ondernemers en nieuwe klantcontacten op.” Diana bewijst dat je het ook met een eigenlijk heel simpel idee, heel ver kunt schoppen in een ondernemerscompetitie.

Beweeglijk lijf

Gijs ging er uiteindelijk niet met de winst vandoor. Lachend: “Van drones kun je nu eenmaal niet winnen,” doelend op winnaar Laurens de Groot van Skycap. Toch heeft het hem veel opgeleverd: “Mijn verhaal werd breed uitgemeten op de websites van MKB Servicedesk en de Rabobank en ik werd geïnterviewd voor een artikel in De Telegraaf. Dat soort publiciteit geeft je veel bekendheid en blijft onderdeel van je Google-trackrecords.” Nog iets wat hij heeft geleerd: de beweeglijkheid van zijn lijf onder controle houden. “Doordat ik de finale op video kon terugzien weet ik: druk heen en weer bewegen op een draaikruk, dat moet je níet doen op een podium.” 

Auteur

Lenneke Arts