Autoriteit worden binnen een nieuwe deelmarkt?

Column Kevin Sozanski | Keezo

14 juni 2018

Je hebt een idee voor een nieuwe business, cool! Dikke kans dat je helemaal (nog) geen kaas hebt gegeten van deze nieuwe deelmarkt waar jij in wilt gaan rond spartelen. Niet getreurd, met de nodige research kunnen we allemaal een expert worden over een bepaald onderwerp.

Hoe maak je een contentplan?

Zelf heb ik de aspiraties gehad om een “superfood concept” op te starten. Het idee was om mensen die heel erg graag gezond willen eten, maar daar de tijd niet voor kunnen vinden, te helpen. Dit door ze twee wekelijks een voedselpakket toe te sturen met daarin kant-en-klare verse alternatieven voor de beruchte saaie boterham tijdens het ontbijt en de lunch. Ik  had echter vrij weinig kennis over gezond eten. Ik deed dit samen met twee prachtige dames die er wel een hoop over wisten, maar om bij te kunnen dragen aan het toevoegen van waarde voor onze klanten, moest ik er zelf ook voldoende over weten.

Volg de grote spelers

Als jij een autoriteit wilt worden op je vakgebied dan zul je eerst moeten weten wat de huidige experts in de markt allemaal te vertellen hebben; de grote jongens. Maak een spreadsheet met daarin de namen, websites en social media accounts van de grootste jongens in deze deelmarkt en ga ze volgen. Kom er zo achter wat ze allemaal te zeggen hebben. Je leert niet alleen een hoop nieuwe dingen over het onderwerp, maar je kunt ook zien waar je doelgroep naar op zoek is. In mijn deelmarkt vond ik deze partijen door te zoeken op termen als “superfood blog”, “superfood recipes”, et cetera. Beperk je niet alleen tot Nederlandse informatie. De informatie vanuit ons kleine kikkerlandje kan soms enigszins beperkt zijn.

Leer het vakjargon

Als je wilt overkomen als een expert dan zul je het vakjargon moeten kennen. Terwijl je artikelen aan het lezen bent over jouw onderwerp kom je waarschijnlijk termen tegen die jij niet kent. Zo kwam ik tijdens mijn research o.a. de term “transvet” tegen. Ik had geen idee wat voor een soort vet dat precies is, dus dat ging ik gewoon Googelen. Noteer vervolgens je bevindingen in je eigen woorden in een tekstbestand. Zo houd je de nieuwe informatie beter vast en heb je een naslagwerk met termen die je later voor artikelen kunt gebruiken. 

Conclusie

Mensen kopen van mensen die zij vertrouwen, ook online. Als bijvoorbeeld een bezoeker op jouw website denkt dat jij niet weet waar jij het over hebt, dan gaat die ook niets bij je afnemen. De waarde van het worden van een autoriteit binnen een (deel)markt zit dan ook voornamelijk in de volgende drie aspecten:

  • Het creëren van een vertrouwensband met potentiële klanten.

  • Respect verdienen van jouw branchegenoten. Dit leidt tot nuttige partnerships

  • Zoekverkeer naar jouw website trekken door middel van waardevolle inhoud. 

Hoe je dit doet, daar zal ik in mijn volgende blog verder op ingaan.

Auteur

Kevin Sozanski