Een groot deel van de Nederlandse bedrijven die zich richten op de zakelijke markt (B2B) gebruikt al big data-toepassingen voor marketing-activiteiten. Toch hebben de meesten nog geen duidelijk of volledig beeld van hun klanten. Dit blijkt uit onderzoek van marketing intelligence-bedrijf Sizo.
Gedrag van klanten analyseren
77 procent van de onderzochte bedrijven verzamelt data over online gedrag van klanten en doet op basis daarvan voorspellingen. Ook heeft 52 procent van de bedrijven een lead management applicatie, een Customer Resource Management (CRM) systeem en/of business intelligence (BI)-applicaties, om potentiële klanten te analyseren en te volgen.
Onvolledig beeld
Ondanks de toenemende mate waarin big data wordt gebruikt, blijkt toch dat 36 procent van de bedrijven in de zakelijke markt een onbetrouwbaar en onvolledig klantbeeld heeft. Er is bijvoorbeeld geen goed inzicht in afgenomen producten en gekoppelde omzet. Volgens het onderzoek komt dit doordat big data (alle beschikbare gegevens) niet goed genoeg wordt benut. Zo gebruikt 26 procent van de respondenten de respons uit campagnes niet om tot betere klant- en marktinzichten te komen.
Benut big data
Het is duidelijk dat big data beter benut moet worden om hier successen mee te behalen. Volgens onderzoeker Sizo kan big data beter worden benut door alle databronnen met elkaar te integreren. Bij minder dan de helft van de ondervraagden zijn systemen met klantdata namelijk automatisch aan elkaar gekoppeld.
Datakwaliteit
Ook moet er volgens het marketing intelligence-bedrijf meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van data. Uit het onderzoek blijkt dat 59 procent van de ondervraagden het eigendomsrecht van klantdata niet helder heeft. Daarnaast heeft maar 26 procent van de respondenten KPI’s gedefinieerd voor datakwaliteit. Door slechte datakwaliteit kunnen je marketing-acties omslachtig zijn of zelfs falen. Er kunnen bijvoorbeeld mailings worden gestuurd naar niet (meer) bestaande e-mailadressen of verkeerde telefoonnummers worden gebeld. Zonde. Het slim automatiseren en integreren van alle klantgegevens in één systeem of overzicht is aan te raden.
Bouw een relatie op met je klant
Hoe je data kunt benutten om een hechte klantrelatie op te bouwen met je klant lees je in ons whitepaper 'Van eenmalig contact tot vaste klant'.
Bronnen: Sizo / Marqit