Nog veel kansen rond analyse klantgegevens

CRM en Business Intelligence (BI) vaker benut in B2B markt
Een groot deel van de Nederlandse bedrijven die zich richten op de zakelijke markt (B2B) gebruikt al big data-toepassingen voor marketing-activiteiten. Toch hebben de meesten nog geen duidelijk of volledig beeld van hun klanten. Dit blijkt uit onderzoek van marketing intelligence-bedrijf Sizo.
CRM, facturatie & projectmanagement in één tool
Klik hier
Probeer de gratis demo van Teamleader
Meer info
Customer Relationship Management
Klik hier
Lees het whitepaper
Meer info

Gedrag van klanten analyseren

77 procent van de onderzochte bedrijven verzamelt data over online gedrag van klanten en doet op basis daarvan voorspellingen. Ook heeft 52 procent van de bedrijven een lead management applicatie, een Customer Resource Management (CRM) systeem en/of business intelligence (BI)-applicaties, om potentiële klanten te analyseren en te volgen.
 

Onvolledig beeld

Ondanks de toenemende mate waarin big data wordt gebruikt, blijkt toch dat 36 procent van de bedrijven in de zakelijke markt een onbetrouwbaar en onvolledig klantbeeld heeft. Er is bijvoorbeeld geen goed inzicht in afgenomen producten en gekoppelde omzet. Volgens het onderzoek komt dit doordat big data (alle beschikbare gegevens) niet goed genoeg wordt benut. Zo gebruikt 26 procent van de respondenten de respons uit campagnes niet om tot betere klant- en marktinzichten te komen.
 

Benut big data

Het is duidelijk dat big data beter benut moet worden om hier successen mee te behalen. Volgens onderzoeker Sizo kan big data beter worden benut door alle databronnen met elkaar te integreren. Bij minder dan de helft van de ondervraagden zijn systemen met klantdata namelijk automatisch aan elkaar gekoppeld.
 

Datakwaliteit

Ook moet er volgens het marketing intelligence-bedrijf meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van data. Uit het onderzoek blijkt dat 59 procent van de ondervraagden het eigendomsrecht van klantdata niet helder heeft. Daarnaast heeft maar 26 procent van de respondenten KPI’s gedefinieerd voor datakwaliteit. Door slechte datakwaliteit kunnen je marketing-acties omslachtig zijn of zelfs falen. Er kunnen bijvoorbeeld mailings worden gestuurd naar niet (meer) bestaande e-mailadressen of verkeerde telefoonnummers worden gebeld. Zonde. Het slim automatiseren en integreren van alle klantgegevens in één systeem of overzicht is aan te raden.
 

Bouw een relatie op met je klant

Hoe je data kunt benutten om een hechte klantrelatie op te bouwen met je klant lees je in ons whitepaper 'Van eenmalig contact tot vaste klant'.
 

Bronnen: Sizo / Marqit


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten