Wie heeft er 'Autoriteit'?

Column Bart Groothuis | Griekenland en de euro
Ik geef presentaties voor professionals naar aanleiding van mijn tweede boek ‘Creëer een band met je klant’. Daarnaast geef ik trainingen aan professionals over hoe ze hun commerciële slagkracht kunnen vergroten. Ik ben wat je noemt een autoriteit op het gebied van klantgerichtheid. Ben ik daarmee ook een autoriteit op het gebied van (Griekse) economie en de euro?
Meer columns lezen?
Klik hier
Ga naar MKB Columns
Columns lezen

'Zo’n land hoort niet in de Euro thuis!'

Je kunt op dit moment geen krant openslaan, of het gaat wel over de problemen van Griekenland en de euro. De oplossing voor het probleem is simpel. Griekenland had van af begin af aan nooit in de Eurozone moeten worden toegelaten en moet er dus zo snel mogelijk uit. Griekenland is namelijk een land dat de overheidsinkomsten en –uitgaven (nog steeds) niet goed op orde heeft. Kortom, een land dat geen goede economische moraal heeft. Zo’n land hoort niet in de euro thuis!

Ellende door één munt

We hadden überhaupt niet zo snel aan die ene munt voor de Europese Unie moeten beginnen. Één munt voor de hele Europese Unie had het sluitstuk moeten zijn van een zorgvuldig proces waarbij de deelnemende landen eerst hun financiële huishoudingen onderling hadden moeten afstemmen. Eenzelfde pensioenstelsel, eenzelfde belastingstelsel, een zelfde overheidsbegroting enzovoort. Pas als dat allemaal onderling was afgestemd had de stap naar één munt kunnen worden gezet. We zitten nu met de ellende, omdat de grote voorstanders van de euro, dat is bekend, niet hebben geluisterd. Nu zitten we dus met één munt terwijl het fundament waarop die ene munt gebaseerd is niet solide is. Het probleem dat Griekenland heeft, hebben helaas meer landen rond de Middellandse Zee en wat mij betreft moeten ook deze landen snel kiezen, of economie op orde, of de euro verlaten.

Wat denk jij?

Zo, en nu ben ik erg benieuwd wat jij ervan vindt dat ik dat allemaal zo stellig neer zet. Als je net als ik kritisch bent over de euro, dan ben je het vast met mij eens. Maar als je een voorstander bent van de euro en als je bovendien vindt dat Griekenland ‘in de euro’ moet blijven, dan zul je je wellicht verbaasd afvragen: “Zeg, die Groothuis, dat is toch die man die schrijft over klantgerichtheid bij ondernemers en professionals? Wie denkt hij wel dat hij is om zo’n mening te hebben over de euro? Heeft hij daar dan verstand van? Is hij een autoriteit op dit gebied?”. En nee, ik moet direct toegeven dat ik niet meer of minder van economie weet dan de gemiddelde krantlezer. Ik ben dus zeker geen autoriteit op ‘euro-gebied’. Want een autoriteit dient te beschikken over de volgende kenmerken/eigenschappen: invloedrijk, gezaghebbend en toonaangevend.
 

Autoriteit

Als je jezelf een autoriteit kunt noemen, heb je het als ondernemer zakelijk gezien een heel stuk gemakkelijker. Op welk gebied ben jij als ondernemer een autoriteit? Het is voor iedere ondernemer belangrijk dat je ergens verschrikkelijk goed in bent. Dat niet alleen, het is vooral belangrijk dat anderen ook weten en erkennen dat je daar verschrikkelijk goed in bent.
 

Check jezelf

Laten we de drie kenmerken die ik hiervoor al even genoemd heb eens langslopen en beoordeel voor jezelf in hoeverre jij jezelf een autoriteit kunt noemen:
  • Invloedrijk 
Wat jij doet moet opvallen in je branche. Je gebruikt bijvoorbeeld de nieuwste technieken en methoden. Collega’s in de markt volgen wat jij doet. Het kan ook zijn dat jouw aanpak uniek is en dat dat heel positieve klanten oplevert. Ook dit wordt dan gevolgd door je collega’s in de markt. Zo krijg jij steeds meer invloed in jouw vakgebied en jouw branche.
  • Gezaghebbend 
Wat jij doet valt op in de je markt. Je schrijft artikelen, blogs en boeken. Je wordt door de media gevraagd je mening te geven. Je duidt de ontwikkelingen in je branche. Anderen nemen jouw mening over. Kortom: je bent uitgegroeid tot een gezaghebbende ondernemer.  
  • Toonaangevend 
Stilstand is achteruitgang. Dus je zorgt dat jij steeds als eerste op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen en je probeert nieuwe dingen uit. Daarmee ben je een toonaangevende factor in je branche.
Tot slot is het natuurlijk noodzakelijk dat je topkwaliteit levert. Je bent niet ‘gewoon’ goed, maar je behoort tot de top in je vak. Je levert nooit ‘broddelwerk’, maar uitsluitend hoogwaardige producten en diensten en je klanten zijn zonder uitzondering zeer tevreden over je producten en diensten.
 
En als jij nou toevallig een autoriteit bent op financieel economisch terrein dan kun jij een gezaghebbend stukje schrijven over Griekenland en de euro.
Succes met de route naar ‘autoriteit’.
 

 


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten