Op zoek naar de juiste niche

Richt je op een deelmarkt | Hoe financier je dat?

27 augustus 2015

Veel ondernemers bevinden zich in een verzadigde markt en kunnen niet verder groeien. Wat te doen? Specialiseer je en ga op zoek naar een nichemarkt die bij je past. Maar hoe doe je dat en hoe kom je aan geld om het mogelijk te maken?

Geld voor innovatie

Waarom een niche opzoeken?

Mensen zoeken tegenwoordig naar steeds specifiekere oplossingen voor een concreet probleem of een specifieke vraag. Vroeger dronken we gewoon koffie. Nu kun je kiezen uit talloze varianten; van cappucino's en espresso’s tot cafe mocha’s en latte macchiato’s. De koffiejufvrouw is vervangen door een bebaarde barista. Het productaanbod wordt breder, de benaming wordt specifieker en alleen de echte specialisten hebben nog succes.

Bepaal je nichemarkt

Om de juiste niche te vinden moet je jezelf, de markt en je doelgroep kennen. Wat willen je klanten precies? Wat is hun probleem of vraag? Wat willen ze nu echt? Door dieper te graven kun je erachter komen wat het gat is in jouw huidige markt. Je kunt ook op zoek gaan naar mogelijkheden in een andere markt. Kijk of je product in een ander jasje goed zou scoren in een andere markt. Zoek het kruispunt op tussen je huidige markt en een andere. Op die manier kun je een unieke markt (een niche) creeëren of je aansluiten bij een nichemarkt. Je kwaliteiten kennen is ook een belangrijk onderdeel van je zoektocht naar de juiste nichemarkt. Ga op zoek naar je specialisme. Focus je wel op hetgeen waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waarin jij je kunt onderscheiden van anderen.

Stap uit je verzadigde markt

Een voorbeeld. Stel je bent timmerman. Je slogan is ‘voor allerhande klusjes’. Je werkt met hout, maar ook wel met andere materialen. Alles is mogelijk. Een paar van je vaste klanten vinden dat juist fijn. Maar je krijgt er niet veel klanten meer bij. Overal waar je komt zie je steigerhouten meubels. Je hebt zelf ook wel eens een tafel gemaakt van steigerhout en kunt dat best goed. Je hebt net even een ander model dan de rest. In gesprekken met collega’s merk je dat daar steeds meer behoefte aan is. In Google Trends zie je dat er ook steeds meer gezocht wordt naar dergelijke meubels. Je zoekt vervolgens op Google naar ‘steigerhouten tafel Woudrichem’. In de resultaten is jouw bedrijf niet terug te vinden. Warempel. Daar ligt het gat in jouw markt. Je besluit je slogan aan te passen, een nieuwe website te maken en je gaat je specialiseren. Vanaf nu ben je ‘specialist in steigerhout’. Je hebt je nichemarkt gevonden. Een deelmarkt waar je meer uit kunt halen dan je huidige verzadigde markt.

Geld voor innovatie en groei

Als je een stap maakt naar een nichemarkt kom je in aanmerking voor financiering en hulpregelingen die specifiek bedoeld zijn voor groei en innovatie. Nog een reden dus om het over een andere boeg te gooien. Welke financieringsvormen zijn er voor groei en innovatie? Lees: 

Auteur

Raphael Klees