Doe je echte beloftes aan je klanten? Of doe je Rutte-beloftes?

Column Bart Groothuis | Politici, wie gelooft ze nog?

08 september 2015

Onze premier Mark Rutte breekt zijn beloftes net zo makkelijk als hij ze maakt. Zijn belofte dat er ‘geen-cent-meer-naar-de-Grieken gaat’, blijkt niets waard want: ‘Tja, de omstandigheden zijn veranderd’.

Politici, wie gelooft ze nog? Ze zijn nog minder betrouwbaar dan de louche, tweedehands autoverkoper. Ook deze beweert van alles, “Autootje meneer? Geweldig, heeft altijd binnen gestaan”. Of: “Deze auto meneer, prima onderhouden, is van een oud dametje geweest die hem altijd keurig op tijd voor onderhoud naar de merkdealer bracht. Helaas is alleen het onderhoudsboekje zoek geraakt.” 

Wegenbelasting

Politici zijn zo mogelijk nòg onbetrouwbaarder. De wegenbelasting, ooit begonnen om kosten voor wegenonderhoud te bekostigen, is geheel tegen de beloftes in uitgegroeid tot een melkkoe. De tijdelijke belastingmaatregel op brandstof ingevoerd door het kabinet Kok, bekend van het-kwartje-van-Kok, drukt nog steeds op onze brandstoftarieven. En wie herinnert zich niet de heren Balkenende en Bos die ons met grote stelligheid bezwoeren dat de bankencrisis in Amerika echt alleen maar tot de banken in Amerika beperkt zou blijven. Als de crisis later toch overslaat naar de Nederlandse banken blijven ze volhouden dat het alleen om de banken gaat en echt niet overslaat naar de ‘gewone’ economie. Even later komen de eerste ontslaggolven en krijgen veel bedrijven het erg moeilijk.

Voortschrijdend inzicht

En kijk nu eens naar onze premier Mark Rutte. Belooft als lijsttrekker, partijleider en premier tijdens de verkiezingen het nodige. Maar als hij zich later niet aan zijn beloftes wil houden heet het ‘de omstandigheden zijn veranderd’ of ‘voortschrijdend inzicht’.

Moeder

Mijn moeder zei vroeger tegen me: “Bart, pas op hoor als je iets belooft. Beloftes moet je altijd kunnen houden”. Ik vraag me af: heeft premier Rutte niet zo’n verstandige moeder gehad als ik of heeft hij niet geluisterd? Ik denk het laatste. De essentie van een belofte is immers dat je hem altijd gestand kunt doen. Een belofte is per definitie immuun voor veranderende omstandigheden.

Hoe doe jij dat?

En hoe doe jij dat, ondernemer, met beloftes aan je klanten? Gedraag je je als een politicus? Of gedraag jij je eerlijk en betrouwbaar? Wat doe jij met je claims als: ‘de beste service’, ‘laagste prijsgarantie’, ‘een onvergetelijke avond’, ‘wij doen wat we beloven’, ‘altijd het beste advies’? Zijn het echte beloftes of Rutte-beloftes? Pas op: geloofwaardigheid komt te voet en gaat te paard.

Auteur

Bart Groothuis