"Crowdfunding om grote financiers te overtuigen"

Interview met ondernemer Bauke Bokma de Boer
Hoe kom je als starter aan geld om je innovatieve product op de markt te krijgen? Ondernemer Bauke Bokma de Boer kreeg op een slimme manier financiering voor zijn innovatieve startup. "Financiers hebben bewijs nodig."
Hoe kom je aan geld voor innovatie?
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Lees verder
Gestapeld financieren: zo doe je dat
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Lees verder
Naam: Bauke Bokma de Boer
Bedrijf: Vacuvita
Product: Vacuüm voedselopslag
Gevestigd in: Den Haag
Aantal medewerkers: 8
Financiering voor: Innovatief product
Financieringsvormen: Crowdfunding + private investors + BMKB-krediet
 

Wat voor product ga je op de markt brengen?

"We hebben een product ontwikkeld waarmee je voedsel tot vijf keer langer kunt bewaren. Het zijn opslagboxen en bakken in verschillende maten en kleuren, waarmee je voedsel op kamertemperatuur direct vacuüm kunt opslaan. Zodra het voedsel erin zit en het deksel sluit, trekt hij automatisch vacuüm."
 

Hoe heb je dit innovatieve product gefinancierd?

"We begonnen met crowdfunding bij Indiegogo om te testen of ons product gewaardeerd werd in de markt. Dat was een groot succes. Daarna hebben we private investeerders aangetrokken. Mede dankzij de succesvolle crowdfundingcampagne waren zij bereid te investeren. Als laatste stap hebben we via ABN AMRO een BMKB-krediet gekregen. Dat is een kredietvorm waarbij de overheid voor een deel garant staat."
 

Waarom niet volledig via crowdfunding?

"Het is moeilijk om een groot bedrag op te halen via crowdfunding. We hebben meer dan een miljoen opgehaald via de crowd, maar dat is niet genoeg om een serieus keukenproduct in de markt te zetten. Toch was crowdfunding heel belangrijk om ook de rest van de financiering rond te krijgen. Het was een bewijs om grotere financiers te overtuigen dat het product goed scoort bij de consument."
 

Had je het van tevoren zo bedacht?

"Ja. Zo heb ik het bij eerdere producten ook gedaan. Een startup is niet makkelijk te financieren voor een bank of investeerders, omdat er nog veel onzekerheid is. Ik heb vooraf een uitgebreide prognose gemaakt en daaruit bleek al dat er meer geld nodig was dan we via crowdfunding zouden kunnen krijgen. Daarom hebben we gemikt op een combinatie van financieringsvormen."
 

Hoe kwam ja aan investeerders?

"Ik kende al veel investeerders. Ik wist ook dat ze in deze markt niet zomaar zouden investeren, want grote spelers domineren de markt van keukenproducten. Als ik direct naar een investeerder was gestapt met mijn plan en om een paar miljoen had gevraagd, was dat waarschijnlijk niet gelukt. Eerste moet je de marktacceptatie aantonen. De klant is koning. Je moet kunnen aantonen dat je product ook echt verkocht gaat worden."
 

Wat moest je ervoor doen om een BMKB-krediet te krijgen?

"Een BMKB-krediet krijg je niet zomaar. Je moet echt een degelijk en goed onderbouwd plan hebben. De bank kijkt er extra serieus naar, omdat ze ook de verantwoordelijk voelen tegenover de overheid die voor een deel garant staat."
 

Wat is belangrijk in je plan?

"Een belangrijk onderdeel van het plan is dat je een realistische beeld schetst van de markt en de verwachte omzet. Goede prognoses dus. Ook de marktbenadering en marketing is een belangrijk onderdeel van het plan. We hebben bijvoorbeeld getest met Google advertising hoeveel marketingbudget er nodig was om genoeg verkeer naar onze website te krijgen. Daarmee konden we het benodigde marketingbudget goed onderbouwen."
 

Hoe verliep het contact met de bank?

"Dat ging op een prettige en gedegen manier. Twee personen keken goed naar ons plan en het product. Alle cijfers in het plan gaan ze doorrekenen en koppelen aan de marktomstandigheden. Als er dan iets niet klopt krijg je dat terug van de bank en ga je het plan optimaliseren. Je doet het echt samen. De bank test ook goed je kwaliteiten als ondernemer. Ze kijken naar wat je in het verleden hebt gepresteerd en naar je team. Ervaren mensen in je team hebben, is heel belangrijk. Dat levert extra punten op. Zeker voor een klein, jong bedrijf is het belangrijk dat je met mensen werkt die het al een keer hebben gedaan."
 

Wanneer ligt je product in de winkel?

"We zijn nu helemaal klaar voor productie. De eerste badge producten gaat eind september vanuit China naar Amerika. De voorverkoop start half september. We hanteren dan eerst een langere levertijd. Daardoor hebben we minder voorraad nodig. Met het geld uit de voorverkoop bouwen we een voorraad op, totdat we uit voorraad kunnen gaan leveren. Er is al veel interesse in het product. Mensen willen het graag hebben. Niet alleen eindklanten, ook met grote tussenpartijen zijn we al in gesprek."
 

Is dit de meest spannend fase?

"Het opzetten van het hele bedrijf is geweldig om te doen. Ik ben er al tweeënhalf jaar mee bezig. Dit is wel de meest spannende fase, ja. Het product moet zich nu gaan bewijzen. Alles komt nu bij elkaar: het productieproces, de verkoop en logistiek - alles moet kloppen. Het moet nu een geoliede machine zijn waarmee je geld kan gaan verdienen."
 

Nog tips voor andere ondernemers?

"Jazeker. De prognose die je opstelt is de basis van een onderneming. Je moet proberen die zo realistisch mogelijk te krijgen. Iedereen hoopt de nieuwe Google te zijn, maar dat is niet realistisch. Bespreek je plannen met mensen die er verstand van hebben. Kijk of de kosten kloppen en denk in realistische scenario’s. Het duurt vaak langer dan je denkt. Wat als er iets mislukt? Heb je dan een plan B? Baseer je plannen niet op aannames, maar onderbouw het met cijfers uit de markt of uit eigen onderzoek. Het is voor alle partijen prettig als je van tevoren goed kunt onderbouwen dat je product daadwerkelijk verkocht gaat worden. Dat vergroot je kans op financiering."

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten