Maak van je site meer dan een verkoopbrochure

Column Linda Krijns | 3 tips voor een goede website

02 augustus 2018

Iedere ondernemer die ik spreek wil eigenlijk hetzelfde: hoger in Google, meer bezoekers op de website en meer verkoop door diezelfde website. Als ik dan hun site bezoek, blijkt de praktijk vaak heel anders. Veel websites zijn namelijk veredelde verkoopbrochures waar het eigen aanbod centraal staat, niet de klant. Daarom 3 tips hoe je die saaie digitale brochure geleidelijk ombuigt naar een echte marketingmotor.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

Whitepaper: Hoe lanceer ik een nieuw product?

1. Zorg voor kleefkracht op elke pagina

Je websitebezoeker heeft vrijwel altijd haast en niet iedere bezoeker komt binnen op je homepage. Je site moet daarom op iedere pagina laten zien wat je bedrijf doet en wat daar voor de bezoeker te halen valt. Dat is de enige manier om te voorkomen dat deze direct weer wegklikt. Waarschijnlijk staat op iedere pagina wel je logo en/of bedrijfsnaam, maar is ook duidelijk wat je verkoopt? Snapt je bezoeker dat je haarproducten, software of HR diensten verkoopt en wat dat dan zijn? Wat kunnen die producten dan voor de bezoeker betekenen?

Vertel dat door een belofte toe te voegen aan je logo/bedrijfsnaam, die aangeeft welk voordeel je bezoeker heeft als hij dit product koopt. Welk probleem lost je product op? Laat dat bovenaan elke pagina zien en meer mensen begrijpen wat je voor hen kan betekenen.

2. Maak de ‘over mijn bedrijf’ pagina relevant

Na de homepage is dit zeer waarschijnlijk de meest bezochte pagina van je website. Maar de meeste ‘over’ pagina’s vertellen vooral wanneer het bedrijf is opgericht, wie er de baas is, hoeveel mensen er werken en dat ze heel klantgericht, innovatief en slagvaardig zijn. Gaap.

Zet liever niet je eigen achtergrond centraal op deze pagina, maar je klant. Adresseer de vraag of probleem die de meeste van je klanten hebben en vertel in 1 of 2 alinea’s hoe je die oplost. In of na die informatie kun je natuurlijk verwerken dat je dat al sinds 1974 doet, met 12 trouwe medewerkers en waar jullie bereikbaar zijn om snel vragen te beantwoorden.

3. Laat zien hoe goed je bent

Niet door te zeggen dat je goed bent, maar door kennis te delen en service te bieden op je site kunnen websitebezoekers zelf die conclusie trekken. Deel informatie in de vorm van artikelen, illustraties of filmpjes waarin je veel voorkomende vragen beantwoordt. Zo laat je zien dat je weet wat er speelt en hoe je problemen aan klantzijde oplost. Die informatie moet goed zichtbaar zijn op je site, bijvoorbeeld in een blog. Bijkomend voordeel van een blog is dat je website daardoor ook beter vindbaar wordt en meer bezoekers zal trekken.

Stap 1 en 2 zijn binnen een dag tot een week te realiseren. Stap 3 heeft meer voeten in de aarde. Artikelen maken en plaatsen op de website gaat nog wel, maar het in kaart brengen van de onderwerpen van die artikelen vraagt meer tijd en aandacht. Het is zaak om daar slimme keuzes te maken en te kiezen voor onderwerpen die relevant maar nog niet uitgekauwd zijn.

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Linda Krijns