Aantal crowdfundcampagnes groeit explosief in Nederland

3 succesprojecten onder de loep
Crowdfunding is wereldwijd een groot succes en ook in Nederland zien we dat deze vorm van financiering steeds meer toeneemt. Alleen al in de eerste helft van dit jaar is 43 miljoen euro voor zo’n 1.000 projecten opgehaald, een ruime verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2014.
Op zoek naar een zakelijke financiering? Knab denkt mee!
Klik hier
Wij sparren graag met je over de mogelijkheden!
Kom in contact

De verdubbeling van het totaalbedrag dat opgehaald werd middels crowdfunding is niet verrassend. De afgelopen twee jaar werd al bijna twee keer zoveel geld opgehaald als het voorgaande jaar. Naar verwachting wordt aan het einde van 2015 de grens van honderd miljoen euro doorbroken. Niet alleen ondernemingen profiteren van deze vorm van financiering, ook maatschappelijke en creatieve projecten halen op deze manier veel geld op.

Voordelen voor ondernemers

Voor ondernemingen biedt crowdfunding aantrekkelijke voordelen. Zo kunnen ondernemingen bijvoorbeeld gebruikmaken van stapelfinanciering. Dit houdt in dat een deel van de financiering wordt opgevangen door crowdfunding en een deel voortkomt uit andere bronnen, zoals banken of andere investeerders. Een ander voordeel is dat je ook de naamsbekendheid van je nieuwe bedrijf of product een flinke boost geeft.

3 geslaagde projecten

Hieronder drie inspirerende projecten die zich inmiddels mogen bestempelen als succesvol crowfundingproject:

1. Kromkommer

In totaal wordt er alleen al in Nederland zo’n 9 miljoen ton voedsel per jaar weggegooid, terwijl er - op het uiterlijk na - niets mis is met de producten. Deze voedingsmiddelen worden vaak bij het afval gegooid omdat deze er niet aantrekkelijk genoeg uitzien voor de verkoop. Zonde, en niet alleen omdat men het voedsel op andere plekken in de wereld goed kan gebruiken. Vreemd, vonden de oprichters van Kromkommer. Zij begonnen een onderneming om voedselverspilling tegen te gaan en dit ‘rare’ eten alsnog te verkopen. Dit initiatief kwam middels crowdfunding van de grond: met een campagne werd er 32.000 euro opgehaald en het bedrijf is nu een feit.

2. Xofa

Nog zo’n duurzaam project is Xofa. Zij zoeken oude banken op die door de voormalige eigenaars afgedankt zijn en recyclen deze. Zo wordt het leer van de banken gebruikt om andere producten te maken. Zo zijn er minder koeien nodig om nieuwe leren producten te maken en gaan er minder waardevolle grondstoffen verloren. Daarnaast biedt Xofa werkervaring voor mensen in sociale werkplaatsen.

Om Xofa helemaal van de grond te krijgen waren er alleen nog wel machines nodig om alle materialen te verwerken tot volledig nieuwe producten. Via de crowdfundsite Doorgaan.nl zette de oprichter een campagne op om de financiering door middel van crowdfunding rond te krijgen. In juli 2014 eindigde deze campagne met een bedrag van ruim 16.000 euro, ongeveer 3.000 euro meer dan het streefbedrag.

3. De mobiele fabriek

Gebouwen staan niet voor altijd en de overblijfselen zijn goed te gebruiken voor nieuwe gebouwen met diverse doeleinden. Door een mobiele fabriek, ter grootte van een zeecontainer, op een plaats te zetten waar veel puin ligt - bijvoorbeeld een oorlogsgebied - kan deze ’fabriek’ van het puin vloeibaar beton maken. Dit kan vervolgens worden verwerkt tot betonnen bouwstenen voor nieuwe gebouwen. Eén zo’n fabriek maakt per dag genoeg blokken voor tien tot twintig woningen, waardoor je snel een leefbare situatie kunt scheppen voor bijvoorbeeld vluchtelingen en gedupeerden van natuurrampen.

Om het eerste prototype van de Mobiele Fabriek te maken was 85.000 euro nodig. Via crowdfunding is het bedrag ruimschoots binnengehaald: aan het eind van de campagne was er ruim 99.000 euro opgehaald. Inmiddels is de Mobiele Fabriek een feit en zijn de eerste projecten begonnen.


Dossiers

"Crowdfunding om grote financiers te overtuigen"

Interview met ondernemer Bauke Bokma de Boer
Hoe kom je als starter aan geld om je innovatieve product op de markt te krijgen? Ondernemer Bauke Bokma de Boer kreeg op een slimme manier...

Crowdfunding voor camembert

Peter Bosman (Bergerkaas) over financiering van innovatie
Kaasmaker Peter Bosman wilde zijn productie opvoeren: van 50 naar 1000 kilo camembert per week. Daar was vraag naar. Bosman had een goed lopend...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten