Schrijf niet voor Google, schrijf voor mensen

Column Linda Krijns | Staar je niet blind op SEO
SEO ofwel zoekmachine optimalisatie is belangrijk. Als je website niet goed vindbaar is besta je in de ogen van mensen immers niet. Goed omgaan met SEO is op zich niet ingewikkeld. Toch zie ik veel bedrijven ermee worstelen. Dat is vaak een kwestie van klok en klepel…
Begin een relatie... met je klant
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Meer info
Je financiële bedrijfsvoering online
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Meer info

Voor welke zoekopdrachten is je site relevant?

Het toepassen van zoekmachine optimalisatie vraagt iets van de techniek achter je website. Maar het vraagt vooral veel van de content die je op je site plaatst. Google wil graag weten waar de pagina’s op je website over gaan en hoe ze onderling verband houden. Zo kan Google bepalen of één of meer pagina’s op je website relevant zijn voor een zoekopdracht. De meest relevante pagina’s selecteren is een must, want als Google geen relevante pagina’s voorschotelt aan iemand die op zoek is, kan de zoekmachine op termijn wel inpakken.
 
Bij het inrichten van een webpagina kun je Google inseinen waar die pagina over gaat. Door het onderwerp van een tekst exact op te nemen in de titel, in de beginzin, in een tussenkop en door de zoekwoordcombinatie een x aantal keer in de tekst te verwerken. Toch is het een vergissing om vooral voor Google te schrijven.
 

Schrijf niet voor Google, schrijf voor mensen!

Volg je klakkeloos bovenstaand recept voor webteksten, dan leidt dat nogal eens tot weinig inspirerende titels, gortdroge beginzinnen en flauwe tussenkopjes. Tot teksten waar je steeds die ene zoekwoordcombinatie in vaste volgorde in de zinnen terugziet. Of tot zinnen die niet echt soepel lopen. Alsof je voor een kleuter schrijft die je vooral niet in verwarring mag brengen met een uitgebreide woordenschat en taalvondsten. Maar je beoogde klant zit echt op een ander niveau en laat zich juist graag verrassen, prikkelen en inspireren. Die ziet al genoeg dertien-in-een-dozijn content.
 

Inspireer je lezer en Google volgt

Hoe moet het dan wel? Heel simpel: laat de zoekmachinewensen je teksten niet overheersen. Kies onderwerpen die relevant en actueel zijn. Met titels die verrassen en aanzetten tot doorlezen, omdat mensen willen weten hoe het zit of wat je bedoelt. Speel met taal en wissel in je woordkeuze. Maak het speels, misschien zelfs een beetje gek. Dan raken mensen geïntrigeerd, zullen ze sneller je webpagina tot het einde toe lezen, reageren ze op je informatie en delen die zelfs met anderen.
Dat zijn nou net zaken die Google ook waardeert! Want webpagina’s waarop mensen reageren en die ze delen met anderen, zijn in de ogen van Google heel relevant voor dat onderwerp.
 
Natuurlijk kun je na het schrijven van een interessante, inspirerende en afwisselende tekst nog steeds van alles tweaken om aan Google duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Daar zijn eenvoudige middelen voor. Maar laat vooral je eigen stijl, sfeer en onderwerpkeuze spreken in de tekst, zodat je de klanten trekt die daar bij passen. Dat zijn de blijvers die positief over je zijn, die terugkomen en verder vertellen hoe goed je bent!

Weekly Hangout: Het nieuwe zoeken met Google

Mark Jansen, Communications Manager Google Nederland
Sinds een maand is Google Trends Nederland actief. Wat kunnen ondernemers daarmee? En welke gevolgen hebben de meest recente wijzigingen in Google's zoekmachine voor uw website?
Schermafbeelding 2013-11-13 om 17.03.17.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten