"Bij iedere nieuwe klant laten we een kredietcheck uitvoeren"

Ondernemer in beeld: Bastiaan Kommers
Ondernemen is risico nemen. Maar de risico’s moeten beheersbaar zijn, zodat je bedrijf niet op de fles gaat. Bastiaan Kommers, directeur van Nethroma, vertelt wat hij doet om grote risico’s af te dekken.
Nethroma handelt onder de naam Dutz collection in decoratief glaswerk. Bastiaan: “Het gaat dan om mondgeblazen glazen objecten, zoals vazen en schalen. Wij leveren deze aan lifestylewinkels, tuincentra, luxe bloemisten en woonwinkels over de hele wereld. Dat doen we inmiddels al zo’n 20 jaar.”
 

Europees fabrikaat

Bastiaan kwam op het idee dit glaswerk te verkopen tijdens een reis door Oost-Europa. “Ik liep er tegenaan en zag er handel in. Zo is het begonnen. We halen het glaswerk uit landen als Roemenië, Polen en Oekraïne. Dat is een bewuste keuze. We houden een oud ambacht in stand. We zijn er trots op dat onze producten in Europa gefabriceerd zijn in plaats van in China. In veel landen is het feit dat wij Europees fabrikaat leveren een groot pluspunt.”
 

Spannend

Mondgeblazen glas is kostbaar, dus bij de orders van Nethroma gaat het niet om kleine bedragen. “Toen wij 20 jaar geleden begonnen moesten we onze leveranciers vooruit betalen. We moesten toen maar hopen dat het geleverd zou worden, dat was wel spannend. Het was een kwestie van vertrouwen.”
 

Geschaad

“Dat vertrouwen is in de beginjaren ook wel eens geschaad”, vertelt Bastiaan. “Wij hadden een partij vooruitbetaald en toen we een deel geleverd kregen, zagen we direct dat de meerderheid van de producten niet aan onze kwaliteitseisen voldeed. De leverancier stelde echter dat hij daar niets aan kon doen en weigerde ons geld terug te geven. Die relatie is daardoor stuk gelopen. Maar gelukkig is dat het enige dispuut geweest dat we ooit met een leverancier gehad hebben. We hebben er flink wat geld op verloren.” Na een aantal grote orders te hebben gedaan, mocht Nethroma bij de huidige leveranciers op rekening kopen en dat is vandaag de dag nog altijd zo.
 

Afboeken en doorgaan

Bij afnemers in Nederland, Duitsland en België werkt Nethroma zo veel mogelijk met automatische incasso’s. “Maar we leveren ook op rekening. Het is wel eens voorgekomen dat een klant niet betaalde, ondanks het feit dat wij bovenop ons debiteurenbeheer zitten. Op een gegeven moment hebben we een flink bedrag af moeten boeken. Toen zijn we ons gaan verdiepen in kredietverzekeringen.”
 

Kredietcheck

Inmiddels heeft Nethroma al 10 jaar een kredietverzekering. “We groeiden door als bedrijf en de risico’s werden groter. Toen hebben we besloten een kredietverzekering af te sluiten. En door de jaren heen heeft dat ons zeker wat opgeleverd. We laten nu voor iedere nieuwe klant een kredietcheck uitvoeren door onze kredietverzekeraar. Als ze geen goede beoordeling krijgen, mogen ze niet bij ons op rekening kopen. Wij kunnen ons nu concentreren op onze onderneming, terwijl de kredietverzekeraar de analyse van de debiteuren en het risico op wanbetaling overneemt.”
 

Mindere jaren

Maar niet alleen bij de kredietcheck heeft de kredietverzekering Nethroma geholpen. “Je hebt er mindere jaren tussen zitten, waarin meerdere afnemers niet kunnen betalen. Dan is het maar goed dat we die verzekering hebben. Natuurlijk zijn er ook jaren bij waarin je er niet op terug hoeft te vallen, maar dan heb je de risico’s wel afgedekt.”

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten