Ook ik heb mijn aanpak moeten herzien

Column Gert-Jan van de Sanden | Schoenmaker update je leest
In deze column ga ik het ook eens een keer over mezelf hebben. Ik schrijf inmiddels enkele jaren over de veranderingen voor reclame en communicatie in midden- en kleinbedrijf door internetontwikkelingen en de crisis. Veranderingen, die zeker weten ook op mijn bedrijf hun impact hebben gehad.
Hoe efficiënt werk jij?
Klik hier
Kijk of het beter kan
Doe de scan
Ruim dertig jaar geleden startte ik een kleine reclamestudio, die met behulp van toen hypermoderne computerapparatuur integratie van beeld en tekst mogelijk maakte. Desktop Publishing heette dat toen: grafisch werk maken werd betaalbaar en in eigen beheer uitvoerbaar. Advertenties, folders, brochures en zelfs complete kranten kon ik zelf vormgeven, hetgeen een aanzienlijke tijds- en geldbesparing opleverde voor klanten. Professioneel reclamewerk voor de mkb-doelgroep die hiervan lang verstoken bleef, omdat de meeste reclamebureaus enorm hoge declaraties stuurden.
 

Internet

In de jaren negentig werd DTP steeds volwassener en alle reclamebureau's, uitgeverijen en drukkerijen volgden de trend. Meer en meer ontwikkelde zich zelfs een doe-het-zelf markt op dit gebied. Met de doorbraak van het internet na de eeuwwisseling was het gebruik van computers op velerlei gebied gemeengoed. Ook het mkb en kleinere zelfstandigen gingen in toenemende mate digitaal aan de slag.
 
Er werd en wordt veel geknutseld. Voor die tijd was mijn verdienmodel vooral gebaseerd op grafisch werk. Reclame verzorgen voor mkb ten behoeve van drukwerkdragers was mijn specialisme en geplaatste advertenties voor cliënten leverden aantrekkelijke mediacommissies op via afspraken tussen exploitanten en adverteerders. Een duidelijk en degelijk verdienmodel, waarvan ik langzaam maar zeker afscheid aan het nemen ben.
 

Focus verleggen

Het was me al snel duidelijk dat ik mijn focus steeds meer richting internet moest verleggen. Folders en brochures maken werd websites bouwen en onderhouden. Adverteren werd op een slimme manier zichtbaarheid op het internet creëren via Google en Social Media. Ik zeg dat nu in één zin, maar ik kan je verzekeren dat dit proces minimaal vijftien jaar geduurd heeft en nog telkens aanpassing behoeft…
 
De veranderende consument waar mijn klanten mee geconfronteerd zijn, lieten mijn dagelijkse werkzaamheden er totaal anders uitzien dan voorheen. Zeker, alles is nog afhankelijk van ‘het unieke idee’, die uitzonderlijke propositie die ik voor mijn klanten bedenk.
Geplaveid met vooral bitt's en bites, gestuurd door zoekmachines, langs de lat gelegd door statistieken en geregeerd door bereikcijfers, probeer ik voor klanten hun ‘famous five minutes’ op te eisen, maar nu vooral digitaal…
 

Terug naar mijn leest

Tot ik via een franchise retailorganisatie een portaal mocht opzetten voor het ‘doe-het-zelf vervaardigen’ van simpele grafische producten. Een drukwerkportal voor kleinere klussen, die maar niet van de grond kwam. Na een kort onderzoekje kwam ik erachter dat veel franchisers de portal best wel wilden gebruiken, maar niet overweg konden met grafische termen als PDF, EPS, TIFF, paskruizen, CYMK enzovoorts. Eisen die een budgetdrukker stelt aan de lay out die men aanlevert om daadwerkelijk scherp geprijsd, maar kwalitatief goed werk te leveren.
 
Daar zat hem de kneep: er was dus toch nog behoefte aan professioneel ontworpen en uitgevoerd drukwerk. Een klus die ik met graagte aanvaard heb en onder het mom van ‘ieder zijn eigen ontwerpstudio’ digitaal vertaald heb. Zo is de schoenmaker weer een beetje terug bij zijn (weliswaar ge-update) leest.

Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

App of website: wat werkt beter?

Ondernemer en expert over de praktijk
Om je doelgroep online te bereiken kun je kiezen voor een website, een app of social media-pagina. Hoe kom je tot de juiste keuze? En als je voor een website gaat: kies je dan voor .nl of .com? Presentator Willem Overbosch spreekt met Thijs Verheul, oprichter van United Wardrobe en Michiel Henneke, marketing manager van SIDN.
app-website-wat-werkt-beter-18116154103.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten