Nieuwe media als oude media gebruiken, jawel het gebeurt…

Column Gert-Jan van der Sanden | Etalage dumpen op social media
In onze veranderende communicatiewereld - ik heb de eer om je hier via deze column telkens weer mee lastig te vallen - kom je heel wat tegen. Grote en kleine ondernemingen hebben ontdekt dat traditioneel adverteren alléén niet meer werkt.
Voorkom betaalproblemen
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Meer info

Oud en nieuw

Bij de start van mijn onderneming in 2007 heb ik dit inzicht reeds tot filosofie van mijn bedrijf uitgeroepen. En masse zijn ondernemingen en instellingen nu ook aan de slag gegaan met social media. Het kanaal is betrekkelijk jong en hevig aan trends onderhevig en iedereen die er al iets op doet mag zich bijna tot deskundige promoveren…
 
Toch zie ik bij gebruik dat vooral veel van het oude is gebleven. Met advertenties en andere printuitingen schoten we met hagel: zoveel mogelijk zenden in de hoop dat er iets bij de doelgroep blijft hangen.
 

Etalage

Wat zie ik juist in die nieuwe media vooral voorbij komen van ondernemers? 
Heel veel 'zendberichten'. Alleen maar laten zien wat je hebt en als het kan de hele etalage! Een bekend fenomeen, want zolang ik in de reclame zit moet ik mijn klanten al overtuigen dat een volle etalage minder boeit dan eentje met een paar op de behoefte gerichte producten. 
 
Zie je ze ook langskomen? Die detaillisten en mkb'ers die 10 foto's met schoenen, parfums, tuinschermen, occasions en wat al niet meer op Facebook, Twitter, Google of Pinterest posten met de kreet 'zojuist binnen gekomen'. Wie erop klikt mag het zeggen… 
 
Volgens mij past hier maar een klik: ontvrienden en/of ontvolgen. En dat is precies wat veel mensen zullen doen als er niks zinnigs gepost wordt.
 

Contact met je klant

Nieuwe media zijn uitermate geschikt om contact met je klanten te leggen. Stel vragen, nodig ze uit, laat ze één - hooguit twee- dingen tegelijk zien en start een interactie. Dit is goed nieuws, want als je echt iets interessants te zeggen of te bieden hebt, komt de consument vanzelf. Die is namelijk actief op zoek naar jouw diensten of producten, maar wel alleen als hij/zij er behoefte aan heeft op het juiste moment of gewoonweg als het leuke, attractieve informatie is.
 
Tip1: 
Mocht je het nu toch met alleen zenden willen proberen, zorg dan dat je betaald promoot. Via sociale media kun je op een simpele manier exact je doelgroep filteren qua leeftijd, tijd, plaats, enz. Dan wordt er in ieder geval niet zo erg met hagel geschoten…
 
Tip 2:
Richt je bedrijf zich op jongeren? Behalve Facebook is Instagram een must om aanwezig te zijn. Want sinds papa en mama ook op Facebook aanwezig zijn zoeken jongeren toch weer meer naar een eigen, hipper kanaal.
 
 
Foto: Voorbeeld van zoals het wel hoort: interactie zoeken

"Grote dingen bereiken door klein te denken"

Wat een Brabantse ondernemer leerde in Oeganda
Ondernemer Ruud van den Boogaart vertrok als bedrijvenambassadeur van Oxfam naar Oeganda met zijn 'Nederlandse bril' op, maar kwam terug met een andere blik op de wereld. "Terug naar de kern van ondernemerschap." Bekijk de video.
grote-dingen-bereiken-door-klein-denken-29416122811.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten