'Track' jij het ook even niet meer?

Column Marianne van de Water | Koude acquisitie bijhouden

02 augustus 2018

Ben je soms het spoor even bijster... tja het valt ook niet mee. Je wil graag zoveel vertellen aan de telefoon. Dat snap ik best. Ik wil graag een ervaring met je delen, inclusief een paar belangrijke lessen.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

Van eenmalig contact tot vaste klant

Persoonlijke aandacht

Onlangs was ik in een prachtige outdoor winkel, voor informatie over een juiste GPS. Waypoint. De informatie die we daar kregen was duidelijk.  Ook hadden we van te voren onze vragen al op papier gezet. De vragen werden to the point behandeld. We kregen persoonlijke aandacht en het verhaal was met een vleugje humor.

Waypoints bepalen en uitzetten had ik al eens geleerd bij het zeilen. Maar dan met de hand en meetlat op de kaart. Nu keken we bij GPS van Garmin. Even different koek. Ook hier is zoveel keus dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. En welke keuze je moet maken is dan ook lastig te peilen. Het moet bij je passen. Net als het verhaal wat je vertelt aan de telefoon. Het gaf me wel weer het idee voor dit verhaal.

De route naar succes

De juiste weg ernaar toe. Niet alleen met je GPS maar ook belangrijk in je telefoongesprek. Heb je al een keuze bepaald? Of anders gezegd: weet je wat je doel is? Het is belangrijk dat je 1 doel voor ogen hebt. Heb je al bedacht wat je wilt gaan zeggen, of sla je ieder pad in wat je tegenkomt. Of anders gezegd: houd jij focus? Schrijf van te voren een aantal goede vragen op waarmee je de ander in het gesprek kunt prikkelen. En op deze manier ga je dan ook echt een gesprek met elkaar aan, in plaats van een monoloog te houden.

Als je zelf niet weet wat je wilt vertellen of vragen, hoe moet die ander dat dan weten? Het is dus belangrijk van te voren eens uit te schrijven wat je allemaal zegt. Aan de hand daarvan kun je kijken op welke manier je dat dan zegt en welke woorden je gebruikt. Als je dit op schrijft aan de hand van een dictafoon of een opname van je gesprek via je smartphone bemerk je waarschijnlijk ook hoe vaak (of niet) je uhh zegt.

Juiste weg

Allemaal zaken die van belang zijn voor het voeren van een goed gesprek. Zodat de ander aan de andere kant van de lijn er een prettig gevoel aan overhoudt. Je bent immers niet de enige die belt. Als je boodschap duidelijk is en jouw oplossing de enige en juiste weg is, kan het bijna niet anders dat die (potentiële) klant de weg naar jouw organisatie weet te vinden.

En dat is dan wel even anders dan een broodkruimelpad. Met hier en daar een losse opmerking, waarbij je zelf niet eens de eindjes aan elkaar kunt knopen. Het is niet gezegd dat het makkelijk is. Het gaat om de weg er naar toe. Geniet hiervan. Op deze manier heb je een fijn gesprek en komt het de customer relation ook nog eens ten goede. En dan is het gewoon inpakken en weg wezen!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water