Schone lei na vakantie: zeg je nieuwsbrieven op

Column Gert-Jan van de Sanden | Mailbox opruimen

22 september 2016

Voordat ik op vakantie ga, schoon ik altijd mijn mailbox op. Mails van de categorie ‘die bewaar ik voor later’ blijken dan minder de moeite waard dan verwacht. Heel veel post die ik aanvankelijk interessant vond om te bewaren blijkt dit niet, waaronder veel nieuwsbrieven.

De juiste mailboxindeling

Even geen nieuwsbrieven

In het geval van nieuwsbrieven gebruik ik altijd de laatste vier weken voor mijn vertrek een vaste afmeldprocedure, zodat ik tijdens mijn vakantie verstoken blijf van al deze 'noviteiten'. Bij iedere binnenkomende nieuwsbrief meld ik me dan voor een periode af. (Soms kan dit niet voor tijdelijk -stom natuurlijk - dan wordt het dus een definitieve afmelding.)

Schone lei

Na de vakantie kan ik dus weer met een schone lei/mailbox beginnen. Dus geen 386 mails waarvan het meerendeel spam is of overbodige nieuwsbrieven boordevol ‘aanbiedingen en noviteiten die ik toch echt niet mag missen’.

Jawel, ik stuur zelf ook nieuwsbrieven naar mijn klanten. Gaandeweg voorgaande procedure vorige maand ben ik me eens af gaan vragen hoe zinvol de digitale nieuwsbrief nog is…  

Want heel veel van dit promotiemateriaal blijkt spam te zijn. Laat je -al dan niet per ongeluk- je mail ergens achter of bestel je iets op een webshop, dan wordt je steevast opgenomen in een mailbestand. Vraag je ergens om informatie; dan is je  beloning meteen een reeks nieuws- of spamberichten met totaal andere informatie, die je veelal niet wenst.

Ongewenst

Zoals gezegd, ik doe het zelf ook. Gelukkig beschik ik over een mailprogramma, waarmee ik kan zien wie de mail heeft gezien, geopend en erop heeft gereageerd. Tot nog toe met bevredigende cijfers, maar het betreft dan ook alléén mijn vaste relaties en hooguit één keer per maand of zelfs twee maanden.

Mijn leesbereidheid van veel mail is de laatste maanden erg afgenomen. Steeds meer mail komt ongewenst binnen of biedt zich aan naar aanleiding van bovenvermeld site-bezoek. Ik  moet constateren dat ik heel veel mails ongezien wegklik.  Daar de enorme ‘waste’ kan het zelfs wel eens zijn dat ik een ‘gewenste’ mail over het hoofd zie…

Iets wat veel mkb'ers zullen onderschrijven, niet?

Genoeg aandacht

Toen ik terug kwam van vakantie zag ik uiteraard als de gepasseerde bergen in de Alpen op tegen het openen van mijn mailbox. Bij binnenkomst in mijn woning vielen me twee kleine stapeltjes op naast mijn ‘echte’ brievenbus: mijn post van drie weken: vijf enveloppen en drie gebundelde folders reclamedrukwerk!

Ik was er in twee minuten doorheen en kon alles de benodigde aandacht geven!

Noviteitstip om op te vallen:

Stuur eens een kaartje, flyer of nieuwsbrief naar je doelgroep, maar gewoon via de post!

Auteur

Gert-Jan van de Sanden