De prijs van je product gaat omlaag, of je wilt of niet…

Column Gert-Jan van de Sanden | Anticipeer nu op veranderingen
Op zondag 9 oktober heb ik in Amsterdam een debat bijgewoond over economie en groeimodellen. Een panel, bestaande uit Barbara Baarsma (Rabobank), Harold Goddijn (TomTom), Michaël van Stralen (MKB Nederland), Sadet Karabulut (SP) en Frank Kalshoven (Argumentenfabriek), boog zich over de toekomst van Nederland: hoe kunnen we anticiperen op de veranderende economie?
Is jouw bedrijf klaar om te groeien?
Klik hier
Test het nu!
Doe de scan
Het was een levendige discussie, waar met name aandacht voor het midden- en kleinbedrijf centraal stond. Alle sprekers waren het er over eens dat we momenteel in een soort van transitie zitten; er gaat dus veel veranderen…
 

Anticiperen

Veel van deze veranderingen hebben reeds plaatsgevonden of zijn al gaande. Denk aan alle ontwikkelingen die door internet hebben plaatsgevonden. Retailketens en detaillisten ondervinden dat dagelijks en zullen telkens hun verdienmodel aan moeten gaan passen. Tal van sectoren hebben dat ondervonden of zullen dat gaan ervaren. Anticiperen is dus het credo, dat heb ik zelf inmiddels ook ondervonden.
 
Binnen dit kader triggerde mij een opmerking van Michaël van Stralen van MKB-Nederland, waar niemand van het gezelschap nader op in ging. Hij betoogde dat ‘alles steeds goedkoper wordt’. Door de voortdurend evoluerende technologie worden producten en diensten steeds goedkoper en… soms zelfs overbodig. Dit terugredenerend naar wat simpele materiële zaken en vormen van dienstverlening zette mij aan het denken.
Door productie in goedkopere landen is bijvoorbeeld kleding en schoeisel stukken goedkoper geworden. Door verkoop via internet is het nóg goedkoper geworden… Refererend naar mijn eigen oorspronkelijke product (reclame dienstverlening) zie ik een duidelijke parallel. Veel van mijn klanten zijn zelf gaan ontwerpen en printen hun flyers ook zelf uit… (Of het daarmee beter is geworden is natuurlijk een andere vraag.)
Denk eens aan de 3D printers die nu in opkomst zijn. Er wordt al gesproken over printen van voedsel, gebruiksvoorwerpen en zelfs tanden en botten. Bij publieksbrede inzet van deze nieuwe techniek (en wie durf te beweren dat dit niet gaat gebeuren?) heeft dit ongetwijfeld zijn invloed op de prijs van voedsel, een bloemenvaas of zelfs kronen en kunstheupen. Totaal ander voorbeeld: de salarissen van piloten, die door de stevig dalende vliegticketprijzen ook onder druk staan…

En redeneer zo maar eens door naar je eigen product of dienst. Durf daarbij - buiten de kaders van het huidige - lijnrecht in de toekomst te denken. Betaalt jouw klant van morgen nog steeds de prijs die je vandaag hanteert?

Trendtoepasser Chantal Verweij: "Bereid je voor op nieuwe structuren"

MKB Trends 2017
Tijdens het MKB Trends 2017 event interviewde trendstrateeg Richard Lamb trendtoepasser Chantal Verweij.
trendtoepasser-chantal-verweij-bereid-61016113234.png

Dossiers

Van straks naar nu, gewoon omdat het kan

MKB Trends 2017
Waarom wachten tot morgen als het nu al kan? Of het nu gaat om het versturen van een kaartje met Greetz.nl, dat nog dezelfde dag geleverd wordt, of...

Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag

MKB Trends 2017
Hokjes gaan verdwijnen en sectoren vloeien in elkaar over: de gemiddelde klant is verleden tijd. Ondernemers van nu zijn niet meer te vangen in...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten