Op handelsmissie naar Australië

In het kielzog van het koningspaar

06 september 2018

In het jaar 1616 was Nederlandse zeeman Dirk Hartog een van de eerste Europeanen om voet te zetten op Australische grond. Nu, vierhonderd jaar later, mag ik mee op de economische missie naar Australië om deze historische gebeurtenis te vieren. We hebben zelfs een officiële receptie bij het Sydney Opera House. En ja, we moeten onze tuxedo meenemen...

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Zaken doen in Australie

Afgelopen lente organiseerde de Nederlandse overheid het ‘Zakendoen in Australie’ evenement in Den Haag. Als je me een beetje kent, weet je dat ik verliefd ben geworden op dit verre land en dat ik al vele malen ‘Down Under’ ben geweest. Het evenement aan het begin van het jaar gaf mij het gevoel dat er iets positiefs stond te gebeuren. Zijne excellentie, Brett Masen, Ambassadeur van Australie, heeft zelfs geproefd van ons lokale Dirk Hartog bier, gebrouwen door Joppe in Nederland. Er waren toen al geruchten dat er een economische missie in de maak was en dat je maar beter kon zorgen dat je er bij was in November.

De timing is nooit goed. Er ligt altijd nog werk dat eigenlijk gedaan moet worden, maar dit was een ‘offer I couldn't refuse’. Dus ik meldde me aan. In de wetenschap dat als het koninklijk paar mee ging, er sowieso veel economische- en media-aandacht zou zijn.

Les: Wees voorbereid! 

Eindelijk was mijn aanmelding officieel goedgekeurd en mocht ik mijn specifieke missie branch kiezen. Tijd om serieus aan de slag te gaan en onze community building solution Big Dash te lanceren. Ik ben op een missie:

"We aim to support local governments, cities, entrepreneurial communities and brands in their ambition to create added value by providing a community building SaaS solution"

In Nederland doen we dit al sinds 2006, bijvoorbeeld voor http://www.mkbservicedesk.nl. Daarnaast hebben we een platform gecreëerd voor MKB Nederland met meer dan 250.000 maandelijkse bezoekers en een actieve community met maar liefst 55.000 leden. Het is een echte data provoking engine geworden die ons nuttige inzichten geeft voor alle betrokken aandeelhouders.

Van gemeenschappen bouwen naar 'smart cities'

Hoewel een de term ‘ smart city’ kan verwijzen naar veel verschillende soorten initiatieven, staat het voor mij voor het zoeken naar een bindende factor in een gemeenschap. Daaromheen wordt een vraaggestuurd netwerk gebouwd dat waarde toevoegt. Uiteindelijk is een goede business case noodzakelijk om een langetermijn effect te bereiken. Lokale autoriteiten kunnen deze initiatieven stimuleren. De Australische overheid is hier serieus mee bezig en heeft een budget vrijgemaakt van 1 biljoen dollar. Australie is meer dan een vlek op de kaart. Er is veel werk te verzetten voor Nederlandse ondernemers. Let's make it happen!

Auteur

Willem Overbosch