Je kunt in deze tijden van verkiezingen je tv niet aanzetten zonder overspoeld te worden door campagne voerende politici. Of ze nu bij een praatprogramma aanschuiven of intensief debatteren, je kunt niet om ze heen.
Je kunt deze vorm van aandacht vragen vergelijken met hoe ondernemers reclame maken voor hun product of dienst. Vaak wordt er namelijk veel informatie verzonden door middel van een reclamecampagne. Deze zendende vorm van boodschappen overbrengen is niet meer van deze tijd, dat heeft ook Mark Rutte in de gaten.
Leer van Mark Rutte
Rutte maakte namelijk op een bijzondere manier gebruik van social media. Hij maakte een live-filmpje waarop kijkers konden reageren met vragen. Zo konden kiezers rechtstreeks in gesprek met de lijsttrekker.
Wat kun je hier als ondernemer van leren? De live-functie op Facebook is voor iedereen eenvoudig te gebruiken. Plan bijvoorbeeld eens een uurtje in om te praten met je klanten. Iedereen die interesse heeft kan zo live een vraag stellen. Zeker als je doelgroep actief is op Facebook, is het een goede manier om écht contact te maken. De drempel is namelijk veel lager dan bij het sturen van een mailtje of bellen. Je kijkers kunnen ook zien dat je aanwezig bent om te reageren en vertrouwen erop reactie te krijgen. Gebruik de live-functie niet te vaak en alleen als je zeker weet dat er ook echt mensen gaan reageren. Als er nooit iemand op je normale berichten op Facebook reageert, weet je al dat dit bij live-uitzendingen waarschijnlijk ook niet gaat gebeuren. Heb je een goed lopende Facebookpagina? Wees dan niet te verlegen, grijp eens naar je telefoon en ga live!
Let op, live is ook echt live. Alles wat je op camera zegt staat direct online en kan zomaar een eigen leven gaan leiden.